Gast
Hallo
Heeft iemand ervaring met hoe lang Adofix 1:9 in de bakje blijft goed?
Of moet het na elk gebruik weer terug in een fles?
Het zou wel praktischer zijn om de fixeer open in het bakje te laten staan. Maar ja, hoe zit het dan met de houdbaarheid?
Bedankt voor jullie meningen en ervaringen.
Martin
Gast
Martin,
Fixer bederft over het algemeen niet zo snel, maar ik durf te wedden dat je die vloeistof toch snel weggooit, omdat hij eerder gaat stinken en bederven dan onbruikbaar wordt.
Roland
Gast
... dat wil zeggen: als je het niet in de fles giet en het dagenlang open laat staan
cfb_de
Hallo Martin,
Even eerlijk gezegd: wat is er mis met het simpelweg afdekken met vershoudfolie? Dat zorgt er ook bij de ontwikkelaar voor dat de vloeistof gemakkelijk twee tot vier weken in de bak blijft zitten (mits je N113 of Eukobrom gebruikt...).
Folie eraf, rekening houden met ongeveer twee ml verlies en klaar is Kees.
Ik zou ook mijn moeite hebben met de fixeer in de open lucht. Zilverionen katalyseren immers de oxidatiereacties van sulfiet, wat op zijn beurt de deur wijd openzet voor de overige zwavelchemie in de fixeer. Een zeer interessante chemie die daar plaatsvindt. Maar juist ongewild. En als daar dan ook nog UV-straling (=licht) bij komt...
Heb ik dit duidelijk genoeg geformuleerd? Ik vraag het liever nog even na. Ik ben chemicus en geen professionele foto-ontwikkelaar.
Een verticale tank à la Nova zorgt voor een nog langere houdbaarheid, vooral als je hem afdekt. Dat heeft te maken met het feit dat het oppervlak van de vloeistof daar nog kleiner is.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Franz,
Bedankt voor je mening als chemicus.
Het idee met de doorzichtige folie is inderdaad simpel – waarom ben ik daar zelf niet op gekomen? :-)
Wat bedoel je met die paar ml verlies? (Verdamping of …).
Voor de ontwikkelaar gebruik ik de Spur Oeko-Dur, die kan ik sowieso lang open laten staan – maar ik ga hem nu ook met de folie afdekken.
Heeft het zin om nog een Pffft Protectan onder de folie te spuiten? Ik ben nu eenmaal geen chemicus, alleen een gepassioneerd fotograaf – die soms wel eens lijdt onder de chemie :-)
Groeten
Martin
cfb_de
Hallo Martin,
Protectan onder de folie heeft weinig zin. De folie is nu ook weer niet zo dicht dat het gas er niet uit kan ontsnappen. Maar het is in ieder geval beter dan helemaal niets.
Het verlies van een paar ml: er blijft iets aan de folie hangen en gaat samen met de folie de prullenbak in. En er verdampt toch wel iets. Maar minder dan zonder afdekking.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Franz,
Ja, dan is alles duidelijk.
En het blijft toch niet langer dan een week liggen, want ik heb de neiging om liever nieuwe chemicaliën aan te maken dan deze te veel te belasten.
De chemicaliën zijn tenslotte, in vergelijking met de testafdrukken, ook niet zo duur :-)
Groeten,
Martin