Hallo Matsch.
Ik heb donderdag bij FOTOIMPEX "NEUTOL NE" en "NEUTOL WA" en het papier "Fomaspeed" in verschillende formaten besteld.
Hm, waarom meteen in verschillende formaten? Om te beginnen zou één of twee formaten toch ook voldoende zijn geweest; bijvoorbeeld 24x30 is nog handzaam en volstaat voor contactafdrukken.
En welke Fomaspeed? De Variant of de vastgradatie?
Welke gradaties heb je besteld of, als je de Variant hebt, waarmee kun je de gradatie regelen?
1.
Passen de ontwikkelaars bij het papier of moet ik toch overschakelen?
Waarom niet? Maar waarom twee ontwikkelaars? Ik zou er één hebben uitgeprobeerd en als die niet beviel, gericht op zoek zijn gegaan naar een warmer of kouder werkende ontwikkelaar.
2.
kun je met de twee ontwikkelaars een tweetrapsontwikkeling uitvoeren en is dat überhaupt aan te raden voor een beginner?
Ontwikkeling in twee baden heeft eigenlijk alleen zin als een zachte ontwikkelaar wordt gecombineerd met een harde. Wat verwacht je van ontwikkeling in twee baden met een warme en een koude ontwikkelaar?
Wat in ieder geval goed is, is fixeren in twee baden. Daarbij wordt het belangrijkste werk overgelaten aan een sterker met zilver beladen fixeerbad en wordt het papier vervolgens in een vers fixeerbad goed gefixeerd. Je begint met twee identieke fixeerbaden; de foto's worden eerst in het eerste fixeerbad en daarna in het tweede fixeerbad ondergedompeld. Als het eerste bad nominaal op is, wordt het eerste bad afgedankt, wordt het tweede het nieuwe eerste en komt er een nieuw tweede bad.
3.
Ik heb een Opemus III met de Belar 4,5/75-lens.
Tot welke beeldgrootte kan men daarmee vergroten?
Dat zou ongeveer voldoende moeten zijn voor 6x6-negatieven, vanaf daar wordt het krap met de Opemus en de lens. Bij kleinbeeld zou de kolom snel te kort kunnen zijn, maar dat kun je gemakkelijk testen (negatief plaatsen, V-kop tot het einde van de kolom draaien, scherpstellen en de beeldgrootte opmeten).
4.
Is de lens goed of moet ik een andere aanschaffen?
Zo ja, welke en waar kan ik die het voordeligst krijgen?
Ik ken de lens niet.
5.
Ik heb de hele "hardware" van een familielid gekregen, helaas zat er alleen een grotere schaal bij.
Ik heb in de catalogus gekeken, maar 10…