David
Hallo
Ik ontwikkel Fomapan 400 met de ontwikkelaar uit deze winkel. Film drie en vier, die ik gisteren heb ontwikkeld, vertonen duidelijke dwarsstrepen op het negatief; beginnend bij de gaatjes aan de rand.
Ik heb 5,5 minuten ontwikkeld (elke halve minuut ongeveer 5 seconden gekanteld), daarna gestopt (waterbad met 6-10 keer kantelen, dit vier keer), vervolgens gefixeerd (ongeveer 4 minuten, zonder beweging), nogmaals gespoeld (3 keer kantelen, 6 keer, 12 keer, 24 keer) en 1 minuut in het netbad. Daarna afgestreken en opgehangen.
De fixeer en het bevochtigingsmiddel waren niet vers. Over het algemeen zien de omgekeerde foto's er vaal uit, alsof er een sluier overheen ligt, plus dat strepenfenomeen.
Heeft iemand een tip of twee?
Hartelijk dank.
MirkoBoeddecker
Plaats het beste eens wat foto’s van het fenomeen.
Overige vraag:
?
- Welke ontwikkelaar gebruik je (RODINAL)?
- Heb je genoeg ontwikkelaar aangemaakt om de hele film onder te dompelen?
- Hoe meet je de temperatuur?
?
Foma-films zijn grijs – ze hebben geen extra bescherming tegen lichtvlekken en werken met een grijs gekleurde drager.
?
Met vriendelijke groeten,
?
Mirko
David
Eerst moet ik hier nog uitzoeken hoe je foto’s toevoegt ;)
€
De ontwikkelaar is Adox RODINAL. Ik maak 300 ml aan, dat staat zo op de verpakking en in de handleiding van Foto Impex.
De temperatuur meet ik met een thermometer die ik in de vloeistof dompel.
Ik giet water van 20 graden in een grote emmer en gebruik dat dan om de oplossing aan te maken.€
€
Wat houdt die "lichtbescherming" precies in? Welke gevolgen heeft dat...?
David
twee negatieve foto's en één omgekeerde foto. Ik maak ze met mijn digitale camera en draai ze vervolgens om in ViewNX van Nikon. Contrast, kleur enz. zijn verder niet bewerkt.
Groeten,
David
Renate
Dat lijkt mij op onvoldoende fixeren. Tijdens het fixeren moet de film voortdurend worden bewogen (minstens om de 5 tot 10 seconden). Je kunt het beste nogmaals fixeren en daarna ook langer spoelen.
€
De belichting van de Fomapan 400 moet plaatsvinden bij maximaal 200 ASA. De film kan volgens mijn tests niet meer aan.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
David
Bedankt. Dan ga ik het zo meteen nog eens proberen. Ik heb die foto gisteren ontwikkeld... ben benieuwd wat er nu nog gebeurt.
En als ik die op de camera op 200 instel, verandert er dan iets aan de ontwikkeltijd..?
Bedankt voor de snelle reacties :-)
David
Renate
Aangezien de negatieven je nogal vaal lijken, raad ik je aan de ontwikkeltijd misschien iets te verlengen. Welke concentratie heb je gebruikt voor de RODINAL? Bij een concentratie van 1:50 heb ik voor de Fomapam400 eerder tijden van rond de 10 minuten gezien.
€
Als de schaduwen op het negatief te dun zijn, moet er sterker worden belicht.
Als de hoge lichten op het negatief te dun zijn, moet er langer worden ontwikkeld.
€
Met deze twee regels kun je de filmverwerking eenvoudig aanpassen.
€
€
Met vriendelijke groeten
€
Renate
HGR
Het valt op dat de strepen verband houden met de perforatie.
Windisch, Die neue Fotoschule, 1960, p. 234: "Onregelmatige ontwikkeling in de doos. Meestal streperige ontwikkeling
aan de randen van de perforatie ... Oorzaak: film wordt te weinig bewogen. Beweeg de doos ook zijdelings."
€
Vooral tijdens het ontwikkelen in de eerste minuut voortdurend bewegen!
Of mijn suggestie: rotatieontwikkeling, op de tafel rollen of met een apparaat...
€
Met vriendelijke groeten
€
Hans-Gerd
fototiger
Dat lijkt op onvoldoende beweging en onvoldoende fixatie. Je ziet het vooral op de derde foto: er is nog een blauwe rand rondom en onder de perforaties. Dat komt doordat de film onvoldoende is gefixeerd, omdat hij niet voldoende is bewogen door de ontwikkelaar.
?
Maar:
Ook de eerste twee foto’s wijzen op te weinig beweging tijdens het ontwikkelen door de ontwikkelaar.
?
Probeer het volgende eens:
1. Fomapan 400 is in werkelijkheid eerder een 200'er, met RODINAL misschien nog een tikje minder.
2. Bij een verdunning van 1:50 zit ik met RODINAL en Foma 400 op ongeveer 11 minuten, welke verdunning heb je gebruikt?
3. Bij het ontwikkelen beweeg ik meestal de eerste 30-60 seconden (ondersteboven zetten en dan weer terug), daarna elke minuut ook 10 seconden. Daarnaast draai ik de bus nog in mijn hand.
4. Bij het fixeren is beweging belangrijk; als je de film in totaal de helft van de fixeertijd beweegt, zou dat ruim voldoende moeten zijn.
?
Wat betreft je vragen:
Je hoeft je geen zorgen te maken over de lichtvlekbescherming; dat is de turkooisgroene kleur (Fomapan 400 met RODINAL) die uit de ontwikkelaar komt. Die wordt automatisch mee uitgewassen. Andere film- en ontwikkelaarcombinaties hebben andere kleuren. Een TriX in RODINAL is bijvoorbeeld diep paars, een TriX in D76 eerder zachtroze. Het zou me verbazen als de Foma helemaal geen bescherming tegen lichtvlekken zou hebben. Bij mij zijn het stopbad en de fixeer bij een Fomapan ook nog lichtgroen, maar dat verdwijnt weer en heeft geen invloed op de ontwikkeling of het verdere gebruik.
?
Omdat je schreef dat je een grote emmer gebruikt, doe ik het met RODINAL als volgt: ik speel zo lang met de kraan en de maatbeker tot ik net iets boven de 19,5 graden zit, giet het water dat ik niet meer nodig heb weg en voeg dan het beetje RODINAL toe. Aangezien ik alleen de 50-voudige verdunning gebruik, verandert de temperatuur niet meer wezenlijk.
David
Hallo
Dus: het nabewerken heeft geholpen!!! De strepen zijn verdwenen. Geweldig! Hartelijk dank. Ik was blijkbaar verkeerd geïnformeerd of heb iets over het hoofd gezien en heb de film rechtop gefixeerd.
Ik voer een verdunning uit van 1 op 25 en ontwikkel dus 5,5 minuut.
De volgende wordt dus op de camera ingesteld op 200 ISO en bij 1 op 50 elf en een halve minuut ontwikkeld, waarbij ik dan de hele eerste minuut beweeg!? (Of?)
Wordt de belichting van de camera dan niet automatisch te veel? Omdat hij de 400-film behandelt als een 200-film..?
TR
Hallo,
€
Belicht de camera dan niet automatisch te veel? Omdat hij de 400 behandelt als een 200...?
Een voorbeeld: je
richt op een zwarte kat die echter op een licht tapijt zit. Dan zal je camera deze kat helemaal niet belichten als "200 ISO" (maar eerder als 800, dus sterk onderbelicht ondanks de ingestelde 200 ISO). Zo eenvoudig is het niet. Maak je niet al te veel zorgen over de toch vrij primitieve ingebouwde lichtmeter van de camera en houd je liever aan de volgende regel: geef de zwart-witfilm ruimschoots licht en in geval van twijfel liever te veel dan te weinig. Ontwikkel daarbij echter niet te lang.
Zelf kalibreer ik de ingebouwde belichtingsmeter van de camera op de standaardwaarde van de film, maar ik meet elke keer een
gemiddeld helderheidspunt van mijn onderwerp en sla deze meetwaarde op. Ik 'schiet' in geen geval zomaar in het wilde weg. Alleen modernere camera's beschikken over
intelligentere meetmethoden zoals de 'matrixmeting'. Bij alle andere camera's kun je beter te werk gaan zoals ik hierboven beschrijf, als je waarde hecht aan een correcte weergave van de schaduwen. Zo niet, dan kun je natuurlijk ook veel grover meten, bijvoorbeeld als het snel moet gaan.
Renate
Het is heel simpel. Foma beweert dat de film een gevoeligheid van 400 ASA heeft. Maar als ik de film test, meet ik in werkelijkheid slechts 200 tot 250 ASA. De fabrikant heeft dus overdreven. Zelfs met ontwikkelaars die de volledige gevoeligheid benutten (bijv. XTOL) kom ik uit op maximaal 250 ASA. Daarom is de belichting heel goed als je hem op 200 ASA instelt. Afhankelijk van het onderwerp moet je nog wat bijsturen, maar dat leer je met de ervaring.
Met vriendelijke groeten
Renate
jonny
?
Wat je vragen betreft:
Over de lichtvlek hoef je je geen zorgen te maken; dat is de turkooisgroene kleur die je krijgt bij Fomapan 400 met RODINAL. Die wordt automatisch mee uitgewassen. Andere combinaties van film en ontwikkelaar geven andere kleuren. Een TriX in RODINAL is bijvoorbeeld diep paars, een TriX in D76 eerder zachtroze. Het zou me verbazen als de Foma helemaal geen bescherming tegen lichtvlekken zou hebben. Bij mij zijn het stopbad en de fixeer bij een Fomapan ook nog lichtgroen, maar dat verdwijnt weer en heeft geen invloed op de ontwikkeling of het verdere gebruik.
?
Mirko heeft niet geschreven dat de Foma helemaal geen bescherming tegen lichtvlekken zou hebben. Hij heeft geschreven dat de bescherming tegen lichtvlekken wordt bereikt door de grijze kleur van de drager en dat er verder geen extra bescherming tegen licht is. Als dat zo is, dient de uitgewassen kleurstof waarschijnlijk voor de sensibilisatie.