Mipfi Hallo allemaal, ik heb een vraag en zou graag wat hulp krijgen. Ik heb namelijk tijdens mijn vakantie meerdere Deltas belicht en – gelukkig nog vóór het ontwikkelen – ontdekt dat mijn filmontwikkelaar failliet is gegaan. Tot nu toe heb ik alleen ervaring met de Amaloco AM74 en daar was ik ook erg tevreden over, maar daar kan ik waarschijnlijk pas half september terecht en zo lang wil ik niet op de foto’s wachten. Vandaar mijn vraag: welke ontwikkelaar, die niet de wereld kost en ook voor beginners te hanteren is, kunnen jullie mij aanbevelen? Hartelijk dank Micahel
Tammo De ID-11 of de D-76 van Kodak zijn hiervoor perfect geschikt. Beide ontwikkelaars zijn voordelig en kunnen als standaardontwikkelaar worden gebruikt. Het enige nadeel, als je het zo wilt noemen, is dat je eerst een basisoplossing uit het poeder moet maken, maar dat zou in de regel geen probleem moeten zijn.
Gast Ik heb goede ervaringen met de Spur HRX-2 en de Delta 100: Hier een voorbeeld van de Jaguar: http://www.fotogemeinschaft.de Groeten, Ralf
cfb_de Hallo Mirko, en ik zeg natuurlijk dat ik de korrel van de ATM49 te papperig vind en dat ik de Delta in HRX-2 (die hebben jullie ook) mooier vind. Kom op, laten we een religieuze oorlog voeren over filmontwikkeling! ;-) Franz
ManfredAnzinger Hallo! Aangezien de D100 mijn favoriete film is en ik er al veel mee heb geëxperimenteerd, meng ik me ook even in deze oude thread. De invloed van de ontwikkelaar wordt door beginners altijd schromelijk overschat. De resultaten worden in grote mate bepaald door de film; met de ontwikkelaar kun je alleen nog maar wat fijnafstemming doen (mits de belichting klopt). Wat betreft de juiste belichting, specifiek voor de Delta 100: deze reageert voor een film met platte kristallen buitengewoon flexibel op de gebruikte ontwikkelaar (bij vergelijkbare gamma- of contrastwaarden): Bij belichting op ISO 64...80: ADX (fijne korrel en goede scherpte), HRX2 (zeer fijne korrel), AM50 (zeer goede scherpte), ID-11, D76 bij belichting op ISO 100-125: T-Max, DDX, Ultrafin+ (lange rechte karakteristiek, d.w.z. grote belichtingsspeelruimte), als eenmalige ontwikkelaar helaas wat duur bij belichting op ISO 160-250: A49 (optimaal gebruik van de gevoeligheid) Natuurlijk kun je met veel ontwikkelaars ook "pushen" of "pullen", maar dat is altijd slechts een noodoplossing. De resultaten kun je alleen in een directe vergelijking onderscheiden. Dit is slechts iets voor een discussie onder insiders, zeker geen reden voor de gevreesde godsdienstoorlog :-) Met vriendelijke groeten, Manfred
cfb_de Hallo Manfred, absoluut geen reden voor de gevreesde godsdienstoorlog :-)Spelbreker :-) Met vriendelijke groeten, Franz