Manfred
Hallo FOTOIMPEX,
Ik was net op de website van Foma en zag daar dat Variant III nu ook op barytpapier verkrijgbaar is. Wanneer kan ik het bij jullie bestellen?
Groeten,
Manfred
Foma Variant Baryt
Manfred
Hallo! Ik wil deze vraag nogmaals stellen!
Grootte
Manfred
cfb_de
Vier dagen wachten... Nou en?
Mirko en zijn team zijn geen halfgoden, en bovendien moeten ze ook wel eens werken voor deze luxe op het forum. Dat kost helaas tijd. In die tijd verdienen ze het geld dat de forumhost aan het eind van de maand graag van hen wil ontvangen.
Heb je al eens gebeld en het rechtstreeks gevraagd? Volgens geruchten zou je in de Berliner Künstlerladen zelfs antwoorden op vragen krijgen ;->
[Op verzoek van de poster ook zonder aanhef. Ik kan ook veeleisend en arrogant zijn, net als de OP.]
Groeten
Franz
MirkoBoeddecker
Foma heeft tot op heden helaas nog geen monsters van het nieuwe papier gestuurd.
We hadden Foma aangemoedigd om met de productie te beginnen voor de Photokina – eigenlijk ook als mogelijke vervanging voor Forte, mocht dat merk verdwijnen.
Helaas duurt alles bij Foma nu wat langer.
Tot nu toe is dit papier niet te bestellen en we weten ook nog niet of het ooit als standaardproduct op de markt zal komen.
Je kunt momenteel bestellen met een levertijd van 8 weken vanaf een minimumhoeveelheid van 4000 m² tegen een relatief hoge prijs, of een paar stukjes in mat 13x18 cm, die toevallig op voorraad liggen uit de testproductie.
Dat is natuurlijk geen verkoopbaar concept.
Sorry voor het late antwoord, maar ik heb eerst nagevraagd of er nieuws was.
Groeten,
Mirko
Gast
Je kunt momenteel bestellen met een levertijd van 8 weken, vanaf een minimale afname van 4000 m², tegen een relatief hoge prijs
Als ik me niet vergist heb en zonder snijverlies zijn dat ongeveer 650 dozen van 30 x 40 met elk 50 vellen. Ieeets meer dan mijn jaarlijkse verbruik en misschien ook iieets te veel voor een gezamenlijke bestelling :D
Met vriendelijke groeten
Stefan
Manfred
Bedankt voor je antwoord. Ik moet nog even afwachten, maar ik zou het geweldig vinden als het toch in productie gaat.
Groeten,
Manfred
MirkoBoeddecker
Hallo Manfred,
Mag ik vragen wat je precies verwacht van een Foma Variant Baryt dat bijvoorbeeld een ADOX Vario Classic of een Polywarmton je niet biedt?
Ik zou de proefafdrukken – als die eindelijk binnenkomen – daar namelijk graag op willen analyseren.
Of heb je al iets in het gegevensblad gevonden dat je aanspreekt?
Groeten,
Mirko
Manfred
Mirko,
ik gebruik Foma in PE. Volgens de specificaties zijn baryt en PE vrijwel identiek, dus ik kan zonder al te veel nieuwe teststroken ook een afdruk op baryt maken.
In vergelijking met Vario Classic en Polywartone: de 5-voudige gevoeligheid. Belichtingstijden van enkele minuten irriteren me gewoon, vooral als er nog een of twee plekken moeten worden bijbelicht.
Deze tijden bereik ik vrij snel met mijn oude Durst met een lamp van 75 watt en vergrotingen van 30 x 40 cm.
Groeten
Manfred
Gast
Hallo Manfred,
Ik gebruik zowel Fomaspeed (vast en variabel) als Fomabrom (vaste gradatie), en de papiersoorten zijn niet identiek. Fomaspeed is een prettig werkpapier waarmee je nauwelijks iets fout kunt doen, maar het is ook niet het allerbeste kunstpapier ter wereld. Daar is het dan ook niet voor bedoeld. Fomabrom daarentegen heeft meer grijstinten, een hogere Dmax en ziet er over het algemeen veel beter uit dan Fomaspeed, wat naar mijn mening niet alleen aan de verschillende drager ligt.
Het is een van mijn favoriete papiersoorten, en daarom zou ik zeker alvast een paar pakjes Fomabrom Variant reserveren, als dat het Mirko makkelijker zou maken.
Dat de curven op de Foma-gegevensbladen hetzelfde verlopen, zegt echter nog lang niets. Die lopen ook identiek bij Fomaspeed Festgradation en Fomabrom Festgradation, maar de papiersoorten gedragen zich toch anders.
Groeten
Samuli
Gast
Ach ja, de gevoeligheden. Die zijn bij Fomaspeed en Fomabrom inderdaad bijna identiek. Ik maak mijn proefstrips meestal op Fomaspeed, maar als het aankomt op het heel fijn afstemmen van delicate grijstinten, heb je toch nog een proefstrip op Fomabrom nodig. Hoe verschillend de emulsies zijn, ondanks hun bijna identieke gevoeligheid, merk je pas als je er lith-prints mee maakt. Die zien er heel anders uit.
SamuliSchielke
O, ik heb de hele tijd zonder naam geschreven. Sorry.
Dus nogmaals: ik zou erg geïnteresseerd zijn in de versie van Fomabrom met variabele gradatie, als die verder grotendeels hetzelfde gedraagt als de Fomabrom met vaste gradatie, en vooral als die nog steeds lith-geschikt is. Ik zou ook wel een kleine voorraad willen reserveren.
Groeten
Samuli