Sandmann1978
Ik hoop dat ik de aanwezige experts niet irriteer, maar ik heb gisteren zo goed geholpen gekregen. :D
Als ik een MF-film wil ontwikkelen en daarom op een spoel wil wikkelen, wat moet ik dan met dat strookje papier doen!?
Zoals gezegd ben ik hier echt nogal onervaren in. Dus sorry voor de niet zo interessante vraag.
fotohuisrovo
Ik raak niet zo snel geïrriteerd.
Bij rolfilm moet je het papier losmaken en het rustig van de film afscheuren.
Zo kun je het begin van de rolfilm in de spiraal spoelen. Maar het is iets lastiger dan bij K.B., omdat je de lus van de spiraal in het donker moet vinden.
Geen slecht idee om een rolfilm (oude film) meerdere keren bij daglicht te oefenen, want je moet er wel een beetje gevoel voor ontwikkelen.
Veel succes.
Met vriendelijke groeten,
Robert
Roman
Pak (in de donkere kamer of in de wisselzak) de volgeknipte rolfilm vast (je kunt de plakbandrol al bij daglicht verwijderen, maar pas op dat de film niet oprolt);
met de spoel en het doosje bij de hand begin je nu met één hand het beschermpapier af te rollen – met de andere hand voel je of de filmdrager al tevoorschijn komt (het is moeilijk uit te leggen – ik heb mijn linkerwijsvinger tastend aan de binnenkant van de filmrol, met mijn rechterhand rol ik het beschermpapier af – met de achterkant naar mij toe, naar boven afrollend).
Zodra je het begin van de film hebt gevonden, pak je deze stevig vast in één hand en voer je hem in de spoel; het beschermpapier kun je nu achteloos laten vallen; nu spoel je de film volledig op;
aan het einde zit hij met een plakbandje aan het beschermpapier vast – ik scheur hem er gewoon doorheen; sommige mensen beweren dat er daarbij kleine lichtflitsen kunnen ontstaan en dat de lijm van het bandje slecht is voor de ontwikkeling, en knippen het plakbandje liever weg.
Spoel in het doosje, en verder zoals altijd.
Je kunt dit het beste eerst oefenen met een proeffilm bij daglicht, anders spoel je de eerste keer ook het afdekpapier in plaats van de film in (zoals ik bij mijn eerste 120-film... :D)
Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk, met de goede A&P-spoelen gaat het nog veel gemakkelijker dan bij een KB-film.
uworischki
Een tip: vooral bij rolfilms is het handig om aan het begin van de film de hoeken met een schaartje een beetje "af te ronden". Zo blijft het begin van de film niet halverwege in de spoel hangen. Bovendien kun je met de filmrestjes heel goed de fixatietijd controleren...
Gast
Hallo,
Ik heb een oud Kiev-magazijn omgebouwd tot een hulpmiddel voor het inleggen van filmrolletjes en op een plank bevestigd.
Hiermee kun je twee filmrolletjes achter elkaar inleggen.
Met vriendelijke groet, Frank
Gast
Hallo,
Ik kan de tip met de "proefopname" (testfilm) bij daglicht van harte aanbevelen – zo heb ik het zelf ook geleerd.
Wat betreft de plakband: ik haal de altijd weg vanaf het begin van de film (dat is soms wat priegelig) en knip hem niet af, want bij een onnauwkeurige, d.w.z. niet precies haakse snede is het daarna moeilijker om het begin van de film in de spoel te krijgen (vooral bij de Hewes roestvrijstalen spoelen). De Paterson-kunststofspoelen werken ook goed, maar die moeten wel helemaal droog zijn.
Groeten! Johannes
Gast
P.S.: Bij de roestvrijstalen spoelen houd je de folie tussen je duim en wijsvinger vast en buig je deze een beetje, zodat de bolle kant van de spoelkern af naar "buiten" wijst; dan gaat het supergemakkelijk en nauwkeurig!