Gast
Hallo allemaal,
ik wil graag een eigen klein fotolab aanschaffen. Aangezien mijn kennis, die de apparatuur op zolder heeft gevonden, helaas net zo weinig weet van de technische mogelijkheden van zijn fotolab, hoop ik dat iemand mij hier misschien kan helpen...
Het gaat om de vergroter MEOPTA AXOMAT 4a COLOR en mijn belangrijkste vraag is nu of je hiermee ook zwart-witfoto's kunt vergroten/belichten?
Alvast bedankt!
Matthias
Gast
Kort gezegd:
ja.
Je kunt ofwel met wit licht en inlegbare gradatiefilters werken, of de gradaties via de kleurenmixer instellen. Over de voor- en nadelen is in het verleden al genoeg gediscussieerd.
Groeten
Martin
Gast
Sorry, het gaat om de loep MEOPTA AXOMAT 4 COLOR en niet om de 4a-uitvoering (voor zover dat überhaupt iets uitmaakt)!
Matthias
uworischki
De Axiomat 4 Color is standaard uitgerust met een opaalglaslamp, een condensor en een filterlade – kortom, een gewone zwart-witvergroter. Bij Axiomat betekent ‘Color’ niet automatisch een kleurkop.
Dus geen filters inzwenken... voor papier met variabel contrast moet een multigrade-filterset worden gebruikt. Als ik het me goed herinner, een filterlade van 75 mm x 75 mm.
uwe