Gast
Beste forum,
Efke geeft verwerkingstijden voor verschillende ontwikkelaars. Zijn deze ontwikkelaars ergens te koop, of gaat het alleen om recepten?
Volgens de catalogus heeft FOTOIMPEX ze in ieder geval niet in het assortiment.
Hartelijk dank
Otto
MirkoBoeddecker
Hallo Otto,
Ik heb deze recepten nu niet gelezen, maar ik denk dat ze niet authentiek zijn, of dat het gewoon om de "alledaagse formules" gaat, zoals D76, die ook door Efke voor de Joegoslavische binnenlandse markt zijn nagemaakt.
Efke kan de chemische samenstelling zelf niet meer produceren omdat bepaalde gecodeerde componenten niet meer verkrijgbaar zijn.
Dat is ook de reden waarom we ze sinds 1998 niet meer verkopen.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Mirko,
dat was zo’n beetje de meest recordverdachte uitspraak sinds de geboorte van Brian/Schroeder.
De recepten voor de “oude ADOX-films”, inclusief een uitgebreide reeks tests (logisch, want zoiets moet je natuurlijk eerst uitproberen), staan in het standaardwerk van prof. dr. Otto Croy, zodat je ze zelf kunt maken.
Als alternatief raad ik uit het reservoir van kant-en-klare oplossingen, in ieder geval voor de Efke 50, heel eenvoudig de standaardaanbeveling met RODINAL aan. Dat werkt prima. Voor een keer eerlijke starttijden, niet zo'n gezwets zoals door marketinggeile andere mensen wordt aanbevolen voor "Duitse" films.
Trouwens: (en daarmee naar mijn eigenlijke motivatie voor dit antwoord)
Mirko: *Hoe* kan het eigenlijk dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds geen enkel antwoord heb ontvangen op mijn bestelling van 27 juni per e-mail?
Geen ontvangstbevestiging, geen mededeling over de beschikbaarheid, gewoon niets! Zelfs een Mediamarkt doet het beter. Of zelfs Boesner als kunstenaarswinkel.
Even ter informatie: ik heb daar het volgende definitief besteld:
- een rol Fine Print Vario Classic, 30,5 cm breed, 85 m lang voor 159 euro.
- 4x "AS143" schroefdraadadapters tegen de catalogusprijs van toen.
- Vermelding van mijn afwezigheid in september.
- Vermelding van het factuurbedrag van