FlorianETeply
Nu ik net weer eens op de site van het Impex-laboratorium heb gekeken, mis ik daar de laboratoriumcursussen. Ik meen me te herinneren dat zoiets werd aangeboden toen ik er voor het laatst keek (maar dat is alweer een tijdje geleden). Zijn die er niet meer? En dat juist nu ik serieus overweeg om zelf aan de slag te gaan met het maken van mijn eigen vloeistoffen? Dat kunnen jullie me toch niet aandoen...
Maar misschien heeft iemand van de Berlijners die hier meelezen nog een idee...
*Mopper*
Groeten en veel licht
Florian
MirkoBoeddecker
...die zijn helaas in de vergetelheid geraakt omdat de vraag niet goed te coördineren was...
maar je kunt bijvoorbeeld naar Imago gaan of naar de VHS Schäberg, Tempelhof, Kreuzberg.
Mirko
FlorianETeply
Ah, oké. Bedankt voor de tips.
Groeten
Florian
RomanJRohleder
Florian,
moet ik *jou* echt *www.drf-tb.de* aanraden? Of je wijzen op de komende Laborratten-TR in Steinkimmen?
Tssstsss,
Roman
FlorianETeply
Ach Roman,
doe toch niet zo streng tegen mij, arme student. Ten eerste ben ik net terug van vakantie en moet ik daar nu mentaal nog even van bijkomen. Ten tweede liggen hier een paar filmpjes te wachten om ontwikkeld te worden, en ik heb ergens eens gelezen dat je belicht materiaal niet eeuwig moet bewaren. Nadat ik even had uitgerekend dat ik voor het bedrag van het ontwikkelen en contactkopiëren bij Mutti Impex ook een blikje, spiraalen en een wisselzak zou krijgen, dacht ik: ach, waarom niet. En D-76 staat hier ook nog per blik op de plank. Oké, misschien niet de optimale oplossing voor de 25-ste Efkes, maar ach. Het is toch een bonte mix bij mij in de koelkast. Misschien is er ook nog wel genoeg voor een zakje ATM49 ;-)
Tot mijn schande moet ik echter bekennen dat ik de TB-pagina precies één keer heb bezocht, aan het begin van mijn eerste ambtstermijn (SB'04)...
En wat Steinkimmen betreft, zou er eigenlijk net iets in drf moeten zijn verschenen ;-)
Groeten
Florian
Gast
Florian,
D76, niet optimaal, waarom dan? Ik ontwikkel de ADOX-films al in Leicanol/ID11, wat praktisch hetzelfde is als D76 sinds de films nog uit Neu Isenburg kwamen.
Uitstekende fijne korrel, goede schaduwweergave, aangename beeldindruk, veel beter dan het zogenaamd ideale Neofin Blau.
8 minuten bij 1+1, belichting op 14 DIN en je krijgt goede resultaten, het wordt alleen steil als je te lang ontwikkelt.
Roland
FlorianETeply
?, ja, onder ongunstige omstandigheden lopen de dingen in ieder geval flink uit de hand. Ik kan voor mezelf zeggen dat ik bij die eerste film meerdere fouten tegelijk heb gemaakt:
1. Te lang ontwikkeld
2. Ontwikkelaar te warm (het moet 22 graden zijn geweest in plaats van 20)
3. Ik heb ook nog eens onregelmatig geschud...
Daardoor zijn de resultaten een beetje, nou ja, … "grafisch" geworden...
Wat betreft mijn opmerking dat D76 geen optimale ontwikkelaar is voor deze films: ik had op de een of andere manier het idee dat dit spul waarschijnlijk het beste past bij een Plus-X of Tri-X. Het is zeker niet zo gek om aan te nemen dat een ontwikkelaar geoptimaliseerd zou kunnen zijn voor eigen films. Misschien moet ik het gewoon eens met een testfilm proberen. Het idee om tests te doen op vakantiefilms spreekt me op de een of andere manier niet zo aan ;-) .
Ik moet even iets navragen, want ik ben niet echt bekend met de DIN-schaal: 14° DIN komt overeen met 20 ASA, toch? Dus een derde diafragma voor overbelichting ten opzichte van de verpakkingsinformatie, klopt dat?
Oh, en nu we het toch over de ADOX-films hebben: op de betreffende website heb ik naast de mij al bekende series CHS (efke) en CHM (Ilford) gezien dat ook de series CMS en FHM in het assortiment zouden zitten. Zijn dat eigen ontwikkelingen? Of weer omgelabelde films van anderen? Bij de FHM's zou ik me kunnen voorstellen dat ze in hun moedertaal Delta heten, dat zou ook passen bij de bovengenoemde samenwerking bij de CHM's. Misschien wil Mirko wel eens iets over de films zeggen, ook al heb ik ze nog niet in de catalogus kunnen ontdekken. Bij deze gelegenheid zou ik ook meteen kunnen voorstellen om filmdoosdeksels in verschillende kleuren te gebruiken, zodat ze beter te onderscheiden zijn bij opslag zonder doos. Dat vind ik zo leuk bij de Ilfords. Natuurlijk alleen als daar nog niemand aan heeft gedacht, voor mij zou dat ook wel een paar extra cent waard zijn ;-)
Groeten
Florian
FrankJBeckmann
Hoi Florian,
Bij mijn 35mm-CHM’s hebben de deksels van de blikjes verschillende kleuren, net als bij Ilford.
Tot ziens
Frank
FlorianETeply
Dat klinkt in ieder geval al goed.
Als ik twijfel, kan ik het ook altijd even bij Mirko in de winkel navragen; ik moet toch weer wat inslaan...
Groeten
Florian
RomanJRohleder
Florian
"Nu we het er toch over hebben: ik zou ook kunnen voorstellen om de deksels van de filmdoosjes in verschillende kleuren te maken, zodat ze beter van elkaar te onderscheiden zijn als ze zonder doos worden bewaard. Dat vind ik zo leuk aan die van Ilford."
Dat doet Ilford inmiddels ook niet meer.
"Natuurlijk alleen als daar nog niemand aan heeft gedacht; ik zou er best een paar cent extra voor over hebben ;-)"
Precies daarom.
Gast
Florian,
ja, 14 DIN komt overeen met 20 ASA; de film heeft eigenlijk 14 DIN, daarom heette hij ook ADOX KB14, daarna Efke KB14, vervolgens Efke KB20, en helemaal aan het einde zou hij waarschijnlijk DX-gecodeerd moeten worden, en zo is de naam veranderd in KB25.
Er doen beweringen de ronde dat de gevoeligheid twee keer zo hoog is als aangegeven, misschien klopt dat puur technisch gezien, maar in de fotografische praktijk is het prettiger om dat niet ten volle te benutten, om geen te scherpe contrasten te krijgen.
Probeer mijn belichtingstijden gewoon eens uit en dan kun je verder kijken als het je niet bevalt.
In ieder geval heb ik, behalve de Oekraïense Svema (extreem grofkorrelig, verder goed), nog geen film gebruikt die niet goed samenging met ID11/D76.
Roland