Gast
Om een flinke voorraad zwart-witfilms (zo’n 100 stuks) aan te leggen, heb ik de volgende vragen:
1. Wat is de beste manier om deze films voor langere tijd te bewaren? Is opslag in de vriezer bij -18 graden volgens jullie aan te raden?
2. En hoe zit het met de houdbaarheid als de films in de vriezer worden bewaard, d.w.z. wordt de maximale houdbaarheid dan verkort?
Gast
Hoi Volker,
Door het invriezen wordt het verouderingsproces gestopt.
Ik bewaar mijn filmvoorraad altijd in de vriezer, net als het papier.
Ik haal de film en het papier minstens één dag van tevoren uit de vriezer, zodat ze goed kunnen ontdooien.
Belangrijk! Laat de film in de plastic doos zitten, zowel bij het invriezen als bij het ontdooien!
Groeten,
Martin
Gast
Hallo Volker,
Martin E heeft de basisprincipes al uiteengezet, dus hier nog even een praktijkervaring.
Ik bewaar filmrolletjes in de donkere kamer in een koelkast bij een temperatuur van 5 graden; dus geen diepvries, aangezien ik filmrolletjes doorgaans vrij snel gebruik.
Ik heb vastgesteld dat het onder deze omstandigheden absoluut veilig is om de officiële houdbaarheidstermijn van de film met twee jaar te overschrijden, zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de film.
Ik heb zelfs al films drie en vier jaar langer onder deze omstandigheden bewaard, zonder nadelige gevolgen!
Zo had ik bijvoorbeeld, voordat Agfa de APX 25/rolfilm uit de handel nam, nog enkele rollen opgeslagen. De laatste heb ik in 2004, jaren na de houdbaarheidsdatum, zonder problemen ondergaan.
Daarom is naar mijn ervaring, zoals reeds vermeld, twee jaar "opslag" absoluut geen probleem; zelfs vier jaar is mogelijk als men de koelkast op 5 tot 7 graden instelt. Belangrijk bij deze opmerking is echter dat het filmmateriaal ook eerder correct is behandeld en bewaard, anders kunnen er onaangename verrassingen ontstaan, zelfs vóór het verstrijken van de "houdbaarheidsdatum"!
Groeten
Lothar
Gast
Hoi,
mijn vader werkte bij DuPont Neu Isenburg, dus in de oude Schleussner-fabriek. Daar lagen in de jaren 80 nog originele laboratoriummonsters van de "echte" ADOX-film in de vriezer, en ze waren nog bruikbaar.
Groeten
Martin