Gast
Hallo
Tot nu toe ton ik mijn Adox Warmton PE-papier in Agfa Sistan.
Heeft iemand ervaring met seleniumtoning?
Wat voor effect heeft dat op dit papier?
Bedankt voor jullie mening.
Groeten, Martin
Renate
Hallo,
Ik heb Adox PE Warmton bij wijze van proef een keer in selenotoner gedompeld. Het was LP Selenotoner, die ik in een verhouding van 1+9 had aangemaakt. Dat is eigenlijk te sterk geconcentreerd voor papier. Ik heb deze oplossing gemaakt om negatieven te versterken, wat overigens goed is gelukt. (Maar meer dan N+1 zit er met de beste wil van de wereld niet in.) Terloops heb ik er ook verschillende papiersoorten in getest. De ADOX PE-papieren warm en koud reageren zeer goed op selenontoner. Het warme papier werd nog bruiner, het koude papier werd ook licht bruinachtig. Beide papieren had ik ontwikkeld in LP Brom 1, dat als warmtoonontwikkelaar geldt. Het Agfa Premium-papier vertoonde minder reactie in de selenontoner. Maar ook dat werd licht bruin.
Tot nu toe heb ik echter geen tijd gehad om ADOX-papier en selenontoner systematisch te testen, dus ik kan hier alleen maar zeggen: het reageert goed op selenontoner en verdere tests zijn aan te bevelen.
Groeten
Renate
Roman
Dus als Adox Warmton hetzelfde papier is als Forte Polywarmton (ik raak een beetje de draad kwijt in al die Adox-gekte... ;) ) – dan reageert het eerst enthousiast op seleentoning – in eerste instantie koelt het papier duidelijk af tot een neutraal zwart, bij langere toning ontstaat dan een mooie chocoladekleurige roodbruine tint; met wat experimenteren met verdunning en tijd van het tonen zijn zelfs split-toning-effecten (neutraal grijze lichten, bruin-zwarte schaduwen) mogelijk.
Oh ja, wat Sistan betreft: dat dient eigenlijk voor de archiefvastheid – bij selenium is dit echter alleen het geval als je de afdruk volledig doortoneert (wat bij PWT echter gepaard gaat met kleurverandering) – als het alleen om de archiefvastheid gaat, is Sistan de betere keuze (of Goldtoner – maar duur, en geeft bij PWT grijsblauwe beeldtinten).
Roman
MirkoBoeddecker
Roman,
de "ADOX-gekte" is eigenlijk heel simpel.
Classic Polywarmton heet nu ADOX Polywarmton, omdat we het merk Classic niet meer kunnen voortzetten.
Classic Museum heet nu ADOX Museum.
Dat is het dan.
Al het andere van ADOX zijn nieuwe producten.
Films: efke KB 25-50-100 heten nu ADOX. De rest zijn nieuwe producten.
Groeten,
Mirko
SamuliSchielke
Ik heb Adox = Forte Polywarmton al vaker met selenium getint. Je kunt het resultaat goed beïnvloeden met de ontwikkelaar. Als je het papier ontwikkelt met een koude of neutrale toontontwikkelaar en het vervolgens grondig (tot 10 minuten bij een verdunning van 1+30, Amaloco Seleniton) tint, krijg je mooie blauw- tot paarsachtige tinten met een vleugje purper. Een soortgelijk, zelfs iets sterker effect bereikt men ook met Fomatone. Adox Easyprint VC wordt ook duidelijk blauwachtig met Amaloco koudtonerontwikkelaar en 1+30 selenium. Fomabrom en Fomaspeed reageren daarentegen slechts zwak op de seleniumtoner; men krijgt een paarse tint, die echter niet zo sterk is als bij de andere papiersoorten.
Groeten
Samuli
SamuliSchielke
Oh, hoe krijg je dan de grijsblauwe Polywarmton met de goudtoner? Ik krijg alleen maar roodtinten.
Gast
Hallo Samuli,
Toneer je eerst met zwavel? Dat is eigenlijk de enige manier om met goudtoner rood te krijgen. Verder geldt de regel: hoe warmer de oorspronkelijke afdruk, hoe blauwer de goudtoning. En bij mij wijkt Polywarmton niet af van de rest van het warmtoonpapier.
Dus: stevig belichten, met verdunning en eerder karig ontwikkelen (in warmtoonontwikkelaar, ik heb altijd al eens glycine willen proberen), stoppen, fixeren, spoelen, tonen, spoelen, drogen, klaar.
Waarbij goudtoner echt lang niet zo blauw kleurt als blauwtoner. Eerst verdwijnt de bruine tint uit de ontwikkeling, de dichtheden nemen toe (zoals bij selenium), dan komt er heel langzaam een blauwe glans. Om het blauwer te maken dan bijvoorbeeld koudtoonpapier (bijv. Polykalt) in koudtoonontwikkelaar (bijv. Moersch Blue met Finischer Blue), moet je wel behoorlijk warm hebben ontwikkeld en behoorlijk lang wachten. Daar staat tegenover dat het dan de fijne korrel en toonwaarden van een warmtoonpapier heeft.
Groeten
Martin
Gast
Mirko,
wat de ADOX-namen betreft ben ik het met Roman eens: ze lijken als twee druppels water op elkaar. Misschien kunnen jullie de papieren een naam geven als Adobrom, Portradox of Vario Portradox, Variochlorobrom, net zoals men dat in de „goede oude tijd“ ook deed, bijvoorbeeld met Leigrano, Brovira, Bromosa en Portriga Rapid.
Roland
SamuliSchielke
Hallo Martin,
Ofwel pakken we het op een essentieel punt anders aan, ofwel verschillen de verschillende toners op de markt sterk van elkaar. Gebruik je Tetenal, Moersch of iets anders? Ik gebruik de MT6 van Moersch zonder voorafgaande zwaveltoning en krijg overal roodtinten, mits het echt warmtoonpapier is (Polywarmton of Fomatone) dat is gereduceerd in een koud of neutraal-zwart werkende ontwikkelaar. De mooiste, licht in de richting van sepia-bruin/goud, krijg je met Polywarmton in een neutraal-warme ontwikkelaar.
Dat is op zich geen probleem, want ik vind de roodtinten erg mooi. Ik neem aan dat het zowel aan de toner als aan de ontwikkelaar ligt. Bij gelegenheid ga ik eens kijken wat Moersch MT6 doet bij afdrukken die echt warm zijn ontwikkeld.
Overigens vind ik het ook een beetje verwarrend met de ADOX-merknamen, maar dat komt door andere redenen. Het papier dat ik gebruik heet in Nederland Forte (de fotowinkel ligt om de hoek) en in Duitsland AdOX (VEEL goedkoper), en het is soms lastig om te raden wat wat is. Foma heet tenminste altijd Foma...
Groeten
Samuli
Roman
Oké, ik snap het – de MT6 van Moersch is geen ‘gewone’ goudtoner, maar een goudtoner volgens Nelson, en die geven eerder roerige tinten (en zijn bovendien meestal moeilijk te vinden, daarom heeft Moersch hem waarschijnlijk in het assortiment opgenomen).
De 'gewone' Goldtoner van Moersch is de MT9, ik gebruik zelf die van Tetenal, en ik geloof dat er ook een van Fotospeed is...
SamuliSchielke
Oké. Dan blijft alleen nog de vraag of het met de MT6 wel de moeite waard is om naar blauwtinten te zoeken, of dat je beter meteen een andere kunt nemen?
Gast
Nou, Wolfgang ziet dat iets anders dan Roman, althans volgens de gebruiksaanwijzing. Maar hij heeft in zijn galerij ook voorbeelden die duidelijk rood zijn. Ik denk dat als je op zoek bent naar blauw, je het gewoon eerst warm moet ontwikkelen.
Ik heb trouwens tot nu toe alleen Tetenal gebruikt.
Groeten
Martin
Roman
Martin,
zoals gezegd werk ik met de Tetenal-goudtoner, niet met de MT6 (en ook andere Nelson-varianten ken ik niet uit de praktijk) – ik kan me daarom alleen baseren op wat Tim Rudman in zijn ‘Toning Book’ zegt:
"In tegenstelling tot de hierboven genoemde directe goudtoners is Nelson's Gold Toner dus eigenlijk een sepia 'sulfide'-toner waaraan goudchloride is toegevoegd en die normaal gesproken een reeks bruine kleuren oplevert, die, zoals de instructies van Photographer's Formulary aangeven: 'kunnen variëren van slechts een vleugje warmte tot rijke sepia-bruintinten. (...) De toner is nuttig in de portretfotografie, waar hij kan worden gebruikt om de impact van koude tinten te verminderen."
Bij de MT-6-beeldvoorbeelden bij Moersch zijn echter zowel koele als warme voorbeelden te zien, dus er lijkt een zekere speelruimte aan mogelijkheden te bestaan.