Gast
Hallo!
Er is mij gevraagd om afdrukken te maken; in dit geval ging het om zwart-witfoto’s van een Agfa Optima 100, middenformaat 6x6.
Het resultaat was een regelrechte ramp; als ik reclameman zou worden, zou ik dat zeggen in een directe vergelijking met de HP 5 ultrafijnkorrelfilm.
De 18x18 foto's zien er ongeveer zo uit alsof ze met een 35mm-film en HP 5 zijn gefotografeerd.
De film was eerder in een van die supermarktlaboratoria geweest. Het ergste is dat ik van tevoren had gezegd dat er bij C41 zelfs daar niets mis kan gaan. Zoiets zeg ik geloof ik nooit meer – zeker niet tegen mensen met wie ik (hopelijk nog) bevriend ben.
Of is de Optima echt zo'n rotfilm, excuseer me als ik dat zo zeg.
Roland
MirkoBoeddecker
Roland,
Zijn de negatieven dan goed belicht?
Kleurenfilms hebben de neiging om in de schaduwen "ruis" te vertonen bij sterkere onderbelichting.
Groeten,
Mirko
De Optima is geen slechte film. Als je hem op de juiste manier hebt bewaard, belicht en ontwikkeld, levert hij mooie kleurenfoto’s op met een harmonieuze kleurgradatie.
Gast
Mirko,
Ik ga er een kopen, met verschillende belichtingen fotograferen en zelf ontwikkelen, eens kijken. Eigenlijk lijken de negatieven me normaal; de dunnere zijn zelfs nog beter.
Waarschijnlijk wordt er daar verouderde ontwikkelaar bijgemengd. Als ik er goed over nadenk, verbaast me dat ook niet, als je bedenkt wat het daar kost, of hoe vaak ze nog rolfilms krijgen.
Roland
Renate
Hallo,
Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een Agfa Optima-rolfilm gebruikt. Deze is in een doorsnee fotolab ontwikkeld. Het resultaat was teleurstellend. De afdruk op 24x30 cm, die ik zelf had gemaakt, was gewoon grofkorrelig. De negatieven waren niet onderbelicht. In dezelfde periode en onder dezelfde omstandigheden had ik ook een reeks Fuji Reala-rolfilms belicht. Die worden in hetzelfde laboratorium ontwikkeld en de resultaten waren een waar genot. Daarna heb ik nooit meer een Optima in een camera geplaatst.
Met vriendelijke groeten
Renate
Gast
Renate,
ja, dan komen onze ervaringen overeen. Heb je in kleur of zwart-wit afgedrukt? Misschien komt het er wel aan doordat ik in zwart-wit heb afgedrukt.
Verder zegt men altijd dat Agfa iets korreliger is dan de concurrentie, maar tegelijkertijd dat de kleurenfilms veel fijner uitvallen dan zwart-wit – nee, in dit geval niet.
Zoals gezegd ga ik Agfa Ap77-chemicaliën kopen en zelf een Optima ontwikkelen. Mocht dan hetzelfde blijken te zijn, dan verbaast het me hoe Agfa deze films zo lang heeft kunnen verkopen.
Roland
Roman
De Optima is echt een heel goede kleurenfilm, eigenlijk mijn 'favoriet' als het om natuurlijke kleuren gaat (weliswaar als 400-film, in middenformaat).
Je problemen zijn zeker te wijten aan het feit dat je de kleurenfilm op zwart-witpapier hebt afgedrukt, wat altijd suboptimale resultaten oplevert (meestal met vertekende toonwaarden vanwege de ontbrekende gevoeligheid voor rood bij zwart-witpapier). Je moet het contrast flink opvoeren, waardoor natuurlijk de niet bepaald prettig ogende kleurstofwolkstructuur van de kleurenfilm nog duidelijker naar voren komt.
Als je toch zwart-wit van kleurenfilm wilt, doe dat dan liever via de digitale weg: scan het negatief, zet het in Photoshop om naar zwart-wit (wat echter een wetenschap op zich is, er zijn verschillende methoden met voor- en nadelen), en laat het vervolgens afdrukken.
Gast
Zo is het!
Ik heb zelf een paar pogingen gedaan om C41-kleurennegatieven (KB & MF 6x6) op zwart-witpapier af te drukken.
Het lukt gewoon niet.
Het wordt gewoon korrelig – net een slecht tv-beeld.
(Er zal vast nog wel iemand zijn die zich de tijd van de kamerantennes herinnert).
Na een tijdje heb ik mijn pogingen dan maar opgegeven.
Als het dan toch C41 is, dan maar monochroom.
Anders blijf ik gewoon lekker klassiek.
Groeten
Matthias
FrankJBeckmann
Hoi,
er bestaat speciaal zwart-witpapier om afdrukken te maken van kleurennegatieven.
Tot ziens
Frank
Roman
Frank,
daar ben ik niet zo zeker van – Kodak Panalure bestaat al lang niet meer (het werd al lang vóór de ‘gewone’ zwart-witpapieren uit de handel genomen).
Wat betreft het panchromatische zwart-witpapier van Forte neem ik aan dat dat vanwege de economische problemen ook niet meer bestaat (weet iemand hier meer over?)...
Roman
FrankJBeckmann
Hoi Roman,
Ik geloof dat Wephota het nog in het assortiment heeft; je zou eens moeten informeren of het leverbaar is.
Tot ziens
Frank
Renate
Hallo,
Ik moet nu een aantal veronderstellingen weerleggen.
Ik heb de negatieven afgedrukt op kleurenpapier. Ze zijn afkomstig van een reis waarbij ik afwisselend de Optima, destijds nog 200 ASA, en de Reala gebruikte. Voor de zwart-witfoto’s heb ik de belichting direct uitgevoerd op PanF. Voor de kleurenafdrukken van de Optima en de Reala gebruikte ik hetzelfde papier (kleurenpapier van Agfa) en dezelfde chemicaliën. Terwijl de Reala in de lucht een egaal vlak opleverde, lijkt de lucht van de Optima alsof hij uit fijne blauwe zandkorrels bestaat. Voor middenformaat vind ik zoiets onaanvaardbaar. Qua kleuren lijken beide films bij daglicht gelijkwaardig te zijn.
Met vriendelijke groeten
Renate
RomanJRohleder
Hallo,
Ik moet nu een aantal veronderstellingen weerleggen.
Ik heb de negatieven op kleurenpapier afgedrukt. Ze zijn afkomstig van een reis waarbij ik afwisselend de Optima, destijds nog 200 ASA, en de Reala heb gebruikt. Voor de zwart-witfoto's liet ik de belichting direct plaatsvinden op PanF. Voor de kleurenafdrukken van de Optima en de Reala gebruikte ik hetzelfde papier (kleurenpapier van Agfa) en dezelfde chemicaliën. Terwijl de Reala in de lucht een egaal vlak opleverde, lijkt de lucht van de Optima alsof deze bestaat uit fijne blauwe zandkorrels. Voor middenformaat vind ik zoiets onaanvaardbaar. Qua kleuren lijken beide films bij daglicht gelijkwaardig te zijn.
Met vriendelijke groeten
Renate
Namd Luett,
zou het kunnen dat de films niet voldoende gebleekt en gefixeerd zijn? Van gecombineerde Blix zijn dergelijke zwakheden bekend; er blijft dan een zilversluier over die zich ook als korrel kan aftekenen.
Wie een bleekfixeer of een bleekbad en fixeer bij de hand heeft en bereid is een filmstrook op te offeren – nabewerken, afdrukken, rapporteren!
Roman
Gast
Roman,
ik heb niet genoeg vakkennis om daar iets over te zeggen, maar het is in ieder geval niet mijn film, dus ik houd me er maar liever niet mee bezig.
Ik heb de afdrukken trouwens op vaste gradatie, Fomabrom, gemaakt, dus het kan geen probleem met het magenta-filter zijn.
Het is me echter opgevallen dat oude, ongemaskeerde kleurennegatieven heel fijn uitkomen, veel beter dan in kleur. Eens kijken of dat aan het masker ligt of misschien aan de kubische kleurwolken in tegenstelling tot T-Kristall. Nu moet ik er nog een NC 19 tegenaan houden om duidelijkheid te krijgen, en een oude Kodacolor-film.
Roland
Renate
Hallo,
Waarom zou een grootafnemer juist alle Optima-films onvoldoende met bleek-fixeer behandelen, terwijl de Reala-films helemaal in orde zijn? Beide filmsoorten zijn immers tegelijkertijd in hetzelfde laboratorium afgegeven. Het C41-proces is een standaardproces. Dat betekent dat de filmfabrikanten ervoor moeten zorgen dat de film in het voorgeschreven proces optimaal wordt behandeld.
Aangezien ik in alle opzichten zeer tevreden ben over de Reala, ga ik geen tijd en geld verspillen aan het testen van de Optima.
Groeten
Renate
RomanJRohleder
Renate,
>Waarom zou een groot laboratorium juist alle Optima-films niet >voldoende met bleek-fixeer behandelen, terwijl de Reala-films helemaal >in orde zijn? Beide filmsoorten zijn immers tegelijkertijd bij hetzelfde laboratorium >ingeleverd.
Ten eerste: weet je of beide films door dezelfde machine zijn gegaan?
Ten tweede: weet je of Optima en Reala hetzelfde zilvergehalte hebben, dezelfde mix van zilverjodide, -chloride, -bromide en hulpstoffen in de emulsie? Nee, ik ook niet.
De Optima reageert over het algemeen misschien wat prikkelbaarder op gebrekkige regeneratie van het bleekbad/fixeerbad of bleekfixeerbad. De fout ligt dan echter bij het laboratorium.
>Het C41-proces is een standaardproces.
Klopt. Maar bijna geen enkel laboratorium werkt met C41, maar met AP70, CR-iets en hoe ze ook allemaal heten – compatibel met C41, maar niet identiek.
Zo is een proces met bleekfixeer in plaats van aparte bleek- en fixeerbaden GEEN C41. En toch is het gangbare praktijk en wordt het aan het grote publiek "verkocht" als C41.
> Dat betekent dat de filmfabrikanten ervoor moeten zorgen dat de film in het > voorgeschreven proces optimaal wordt behandeld.
Nee hoor. De fabrikanten schrijven bijvoorbeeld "Process AP70/C41" op hun patronen. De volgorde van voorkeur zou daarmee duidelijk moeten zijn, toch?
> Aangezien ik in alle opzichten zeer tevreden ben met de Reala, ga ik geen tijd > en geen geld verspillen om met de Optima te gaan experimenteren.
Dat heeft ook niemand gevraagd. Je conclusies zijn echter niet per se geldig. En de vraag is heel gemakkelijk te beantwoorden, het kost misschien 20 minuten.
Bij mij heeft de film zich in mijn paar MF-C41-toepassingen in ieder geval rustig gedragen.
>Groeten
>Renate
Renate
Iedereen kan (en moet) uit mijn berichten de conclusies trekken die hij of zij juist acht. Dat doe ik zelf ook met de berichten van anderen. Ik praat er alleen niet zo veel over.
Mijn conclusies zijn uitsluitend gebaseerd op wat ik op de uiteindelijke foto’s zie; daar valt niet over te discussiëren. Zolang er een beter alternatief is, gebruik ik de Optima niet meer. Het maakt me niet uit wie uiteindelijk echt de fout heeft gemaakt. De technische problemen moeten worden opgelost door de bedrijven die mijn geld willen hebben. Ik zorg voor de inhoud van de foto's.
Om niet nog meer tijd te verspillen, sluit ik hiermee mijn deel van deze discussie af.
Groeten
Renate
RomanJRohleder
Charmant. #-)
Gast
Hallo,
ik heb nu zelf een Optima-film ontwikkeld met Agfa-chemicaliën en ben tevreden met het resultaat – dit was trouwens mijn eerste Ap70/C41-ontwikkeling; blijkbaar is er in het lab slordig werk geleverd.
Roland
RomanJRohleder
Roland,
Gefeliciteerd met je eerste C41-afdruk. Fijn dat alles goed is gegaan.
Als je nog eens een serie maakt, bewaar dan de Blix en behandel een strookje van het "slechte" materiaal nog eens – Blixen, spoelen, stabiliseren.
Als deze afdrukken dan in orde zijn, lag het echt aan zilverresten en verdient het lab een melding en een schop onder de kont.