O ja, je wilde ook ervaringen horen...
Nou: de Efke/Maco is voor een ISO 100-film relatief grofkorrelig, maar heeft op de een of andere manier een eigen charme, heel ouderwets, duidelijk anders dan de meeste andere ISO 100-films (die je anders alleen in een directe vergelijking echt van elkaar kunt onderscheiden); naar mijn gevoel hoef je met de Efke minder sterk te filteren om bijvoorbeeld bij landschapsfoto's de gewenste effecten te krijgen (een geelfilter volstaat voor wolkendifferentiatie waar je bij andere films een oranjefilter zou gebruiken).
Ik vind de Efke in middenformaat best lekker in RODINAL 1+50, 10 min. bij EI 100 (een van de weinige films waarbij je met RODINAL op de nominale gevoeligheid kunt werken), bij de kleinbeeldversie moet je wel wat korrel wegwerken om de combinatie te kunnen gebruiken...
Ook erg mooi: in A49 1+1 12 min. bij EI 125 – dan met een fijne korrel, met minder randscherpte, goed voor portretten, voor kleinbeeld de betere keuze.
Momenteel experimenteer ik met Diafine 2-badontwikkelaar, daar heb ik tot nu toe met de Efke nog geen geweldige resultaten mee behaald; Diafine levert bij de meeste films minstens het dubbele van de nominale gevoeligheid (TriX heeft bijvoorbeeld een werkelijke 1250 ASA), ik heb de Efke bij wijze van proef belicht met EI 200 en vrij dichte (voor Diafine-begrippen) negatieven gekregen, de afdrukken hebben een grove korrel, de middentonen hebben deels een ietwat 'metaalachtige' toets; waarschijnlijk zou er met Diafine zelfs nog 400 ASA uit te halen zijn. Hier een voorbeeldfoto:
http://www.rangefinderforum.com/photopost/...cat=4709&page=1
Roman