Ik heb dit weekend op een rommelmarkt een Agfa Rondinax 35U-daglichtdoos gekocht.
Gefeliciteerd.
Om nog maar te zwijgen van het zeer overtuigende verkoopargument 'vier euro'...
_Dat_ is echt overtuigend.
- Is dit een serieus alternatief voor de gewone kanteldoos?
Zeker weten.
Dat wil zeggen: kan het resultaat zich meten met conventioneel ontwikkelde films of moet ik concessies doen aan de kwaliteit?
Nee, zeker niet. Wat zou de Rondinax daar ook aan veranderen? In de supermoderne Jobo-automaten worden de films immers ook geroteerd.
- Heeft iemand ervaring met het 'omrekenen' van normale ontwikkeltijden, waardoor ik langdurig testen kan vermijden of verkorten? Hoe moet ik bijvoorbeeld een Classic 100, die 10 minuten in RODINAL moet worden ontwikkeld, of een Efke 50, die 3,5 minuten in ADX moet worden ontwikkeld, in de Rondinax behandelen?
De methode die in de handleiding wordt beschreven (trouwens, heb je die?) komt ongeveer overeen met de 3-seconden-kanteling. Als je anders kantelt, zul je de tijden iets moeten verkorten. Je zult niet helemaal om het testen heen kunnen, want iedereen draait anders. Harder, sneller of zachter, langzamer... Maar dat zijn allemaal fouten die geen film verpesten, maar hooguit een half graadje. harder/zachter moet worden afgetrokken.
Echter: ADX met 3,5 minuten is iets te kort (voor de Rondinax). Bij de Rondinax duurt het in- en uitgieten iets langer, omdat de film als het ware als een slak dient om de chemicaliën te laten circuleren. Dus blijf tijdens het uitgieten lekker doordraaien.
- of heel algemeen: wie is fan/vijand van de Rondinax en wil, in het eerste geval, vertellen wat hij/zij er allemaal mee doet?
Absoluut: fan. Wat je ermee moet doen? Nou ja, films ontwikkelen in het algemeen. Hij is gewoon handig als je niet in de donkere kamer wilt zitten. Of even snel een film op vakantie... Of als je maar een deel van een film wilt ontwikkelen. Helemaal zonder wisselzak en zweterige vingers, zonder te vloeken bij het oprollen. Het gaat zelfs aan de koffietafel tussendoor.
Christian