A_Mu
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend eens een Foma 100R zwart-witdiafilm uitgeprobeerd met de Foma-ontwikkelingsset. Dat ging allemaal vlot en de film is echt mooi van scherpte en heeft een mooi kleurverloop. Zelfs zonder filter komt de lucht aangenaam donker uit.
Kan de beeldtoon hiermee worden beïnvloed? Ik vind de film iets te warm van toon en zou liever een iets neutraler grijs en zwart zien.
Misschien toevoegingen van W. Moersch? Voor de positieftechniek heb ik de Finisher Blue. Of zit ik er helemaal naast en is de beeldtoon niet te beïnvloeden?
Groeten,
Andreas
WolfgangMoersch
Elke wijziging in de oorspronkelijke chemische samenstelling zal het resultaat waarschijnlijk niet ten goede komen. Het toevoegen van een finisher aan de negatievenontwikkelaar kan leiden tot een aanzienlijk verlies aan dichtheid. Een mogelijke oplossing is het bleken van de goed gespoelde dia met nabehandeling in koud water met een rijkere ontwikkelaar + FB.
mau
Probeer eens de afgedrukte dia’s te tonen met selenium en/of goudtoner.
mau
Probeer de afgedrukte dia’s eens te tonen met selenium en/of goudtoner.
Christoph
Even een andere vraag, want ik ben van plan om binnenkort Fomapan R 100 te ontwikkelen met de Foma-omkeerset (de films zijn al onderhevig aan belichting, de chemicaliën heb ik al in huis).
Heb je het proces uitgevoerd met kantel- of rotatieontwikkeling? Als het kantelontwikkeling was, zou ik graag willen weten wat het kantelritme was, want daarover staat niets concreets in de handleiding.
Groeten
Christoph
A_Mu
Hoi,
Ik ben omgevallen. Ik heb mijn normale ritme aangehouden: de eerste minuut continu en daarna twee keer per halve minuut.
Het lijkt te hebben gewerkt – ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat.
Groeten,
Andreas
Christoph
Bedankt voor je antwoord. Dus net zo kantelen als bij RODINAL.
Abi
Hallo Andreas,
Ik denk inderdaad dat je de kleurtoon kunt aanpassen. Probeer het eens met een Kalton- of Neutralton-positiefontwikkelaar als tweede ontwikkelaar. Bij de tweede ontwikkeling kun je immers niet meer zilver ontwikkelen dan er na het bleken nog aanwezig is.
Groeten, Abi