Gast
Ik ben op zoek naar een 13x18-vergroter en ben toevallig op de website van Kienzle terechtgekomen. Daar wordt onder andere het model C 138 aangeboden, dat me erg interessant lijkt omdat het zo compact is. Ik heb nog nooit van deze fabrikant gehoord; kan iemand met eigen ervaring mij iets vertellen over de apparaten van dit bedrijf?
cfb_de
Hallo Karin,
De heer Kienzle maakt in een al decennia lang bestaand mechanisch bedrijf de allerbeste Zwabische machinebouw. Waanzinnig toffe apparaten. Maar ook (helaas? Ik kan me dat niet veroorloven) voor het bijbehorende bedrag.
Als je alleen al kijkt naar het feit dat er bij Kienzle nog steeds nieuw vervaardigde reserveonderdelen zijn voor apparaten van zestig jaar oud... Een kennis van mij heeft zo'n apparaat in zijn Duka staan; vergeleken daarmee is een dure Durst een echt blikje.
In het fotolab waar ik af en toe een handje help (als de zwart-witlaborante dat vanwege haar leeftijd niet kan), staat zo'n Kienzle-apparaat uit de late jaren 80. Stevigste metaal, eindeloos nauwkeurig. Gewoon geweldig.
Als ik het geld had voor zo'n degelijk nieuw apparaat... zou ik zonder aarzelen een Kienzle kopen.
Aan de andere kant zou ik voor 13x18 ook een goedkope "Teufel" met wandmontage overwegen die op Elektrobucht wordt aangeboden. Het is machinebouw uit de jaren 50 en doet met onderliggende filters ook alles wat je maar wilt. Hoewel: wie zich een nieuwe S-Klasse kan veroorloven, vraagt niet naar een tweedehands Audi 200.
Met vriendelijke groeten,
Franz [jaloers, omdat ik thuis "slechts" een Durst en een Meopta heb]
PhilippReichmuth
Hallo Karin,
we hebben een stokoude Kienzle-vergroter voor 6x9 in onze donkere kamer staan, naast een Durst en een Kaiser voor 6x6, die ernaast bijna minuscuul lijken. De baas van het fotobedrijf heeft hem bij het grofvuil gevonden (!!!). Het zou een voorganger van de A69S kunnen zijn, hij lijkt er in ieder geval erg op.
Het apparaat is uitstekend afgewerkt en prettig in het gebruik. Het objectiefsysteem met autofocus en revolver is uiterst praktisch. Het apparaat heeft echter enkele valkuilen die vergroters van dit type vaak hebben (geen filterlade); jouw model heeft daar echter geen last van.
Al met al een heel mooi apparaat; als ze allemaal zo zijn, kan ik hem zonder meer aanbevelen.
Philipp
Gast
Hallo Karin,
Ik heb vroeger zelf met apparaten van Kienzle gewerkt (in een groot laboratorium) en kan je zeggen:
Als je het geld hebt, koop het dan! Er zijn weliswaar ook andere goede apparaten in het 13 x 18-formaat, maar Kienzle is een van de beste die er zijn: robuust, betrouwbaar, duurzaam en er is ook goede service, waaronder zelfs nog reserveonderdelen voor heel oude apparaten (mocht dat ooit nodig zijn).
Kortom, het kan eigenlijk geen miskoop zijn.
Met vriendelijke groeten
Lothar