bndctcvl
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Kan je voor de besproeiing ook gefilterd (Paterson-filter) regenwater gebruiken?
Met vriendelijke groeten,
Bene
mau
Waarom niet?
cfb_de
Hallo bndctcvl,
Kies alsjeblieft een pseudoniem 1) dat enigszins goed te typen is. Het zou ook leuk zijn om in je handtekening iets als een (mag ook verzonnen zijn) echte naam te vermelden. Een aanspreekvorm zou ook leuk zijn. Ook op het internet moeten de elementaire basisregels van menselijk gedrag in acht worden genomen.
Nu even over je vraag:
Ik zou het eerst koken. Niet zozeer vanwege de kalk (die zit er nauwelijks in), maar vanwege andere grappige opgeloste stoffen (zwaveldioxide...) en de vervelende kleine biologische bewoners. Dit alles filtert het Paterson-filter namelijk niet eruit. En schade aan de negatieven komt meestal pas na een paar maanden/jaren aan het licht.
Regenwater is in principe licht zuur. De pH-waarde van regenwater is echter minder gebaseerd op het opgeloste "evenwichtskoolzuur", maar in onze Midden-Europese industrielanden eerder op de toevoer van zwaveldioxide, wat dan in water zwavelzuur oplevert. Ook al komt dat maar uit op pH 6,5-6, daar ga ik mijn films niet in baden.
En ik wil ook niet per se de schimmel- en bacteriënbelasting op de emulsie loslaten. Een groot deel van de beestjes zou weliswaar stikken aan het zilver, maar zeker niet allemaal. Ook daarom wil ik mijn films niet in ongekookt regenwater baden.
Afgezien van het feit dat het water lang niet zo schoon en zuiver is als men altijd denkt: Dit water stroomt meestal via een smerig dakoppervlak naar meestal een of andere calcium-aluminosilicaat (ook wel "dakpannen" genoemd) en komt lang niet zo "zacht" beneden in de ton aan. Men kan calciumaluminaat weliswaar laagvormende eigenschappen toekennen, maar volledig ongecontroleerd in onbekende concentraties vind ik dat niet zinvol.
Soms verbaas ik me een beetje. Niemand zou zijn peuters deze bouillon te drinken geven. Maar daarin veel gevoeliger films baden (in feite kan de mens, ook al is hij klein, veel meer verdragen dan een film: de mens kan zichzelf actief ontgiften, een film niet), zou dat om milieuredenen in de mode zijn?
O jee. Neem alsjeblieft gewoon een paar liter extra water mee voor de filmontwikkeling in de caravan/datsja. Dan komt het ook goed met de stabiliteit van de processen en de houdbaarheid op lange termijn. Regenwater zou goed geschikt zijn voor het doorspoelen van het toilet en het besproeien van de tuin. Van films als bij peuters heb ik daar weinig op.
Franz
1): Ik gebruik hier mijn oude universiteitslogin. "cfb" staat voor: Chemie Franz Borgerding, de toegevoegde "_de" spreekt voor zich. Bovendien onderteken ik met mijn echte naam, wat het aanspreken van mensen die reageren aanzienlijk vergemakkelijkt en het gebruik van het pseudoniem in de aanhef overbodig maakt.
dl8ram
Hallo Franz,
Ik heb een vraag voor jou als waterkenner.
Wat vind je van het gebruik van water uit de wasdroger?
De hoeveelheid kalk en chemicaliën zou toch binnen de perken moeten blijven?
Alois
cfb_de
Hallo Alois,
Ik ken minstens twee mensen die dat doen. Ik zou alleen mijn bedenkingen hebben als er spullen als wasverzachter of droogtrommeldoekjes worden gebruikt.
Normaal gesproken zou het condensaat bijna even zuiver moeten zijn als gedestilleerd water, mits de droogtrommel schoon is.
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Zo had ik het me ook voorgesteld. Aangezien er nog wasverzachter, nog de mysterieuze doekjes in de droger terechtkomen en ik ook niet
mijn oude sokken in het water laat weken, ga ik dit nu gebruiken voor het laatste wassen.
Ik heb gisteravond nog een ontwikkeltest gedaan en daarna de filmrolletjes niet afgedroogd.
Sindsdien verbaas ik me niet meer over de droogvlekken op mijn negatieven :)
Met vriendelijke groeten
Alois
taucher
Hoe zit het met die pluisjes in het water? Bij mij zitten er altijd wel wat in. Haal je die eruit? :)
Marion
ChristianKolinski
Omdat er hier net een nieuwe droger is aangeschaft, heb ik de handleiding nog voor de hand.
Daarin wordt het condenswater aanbevolen als ideaal voor strijkijzers en dergelijke – na filtratie.
Dus de geduldigste oma van allemaal laat het water altijd door een koffiefilter lopen – ik kon daarna geen pluisjes meer in de jerrycans vinden. En omdat ze de was niet zo snel kan strijken als die zich opstapelt, blijft er af en toe zo'n kannetje voor mij over. :)
Dus naar mijn bescheiden mening is er niets op tegen om het water uit de donkerekameroven, eh, wasdroger, te gebruiken.
Groeten
Christian
SCKStef
Hallo,
Ik gebruik het water uit de wasdroger al zo’n zeven jaar, nadat het door een koolstoffilter is gelopen, en op een gegeven moment begon ik me zorgen te maken over ‘reststoffen’. Een chemicus die ik vertrouw heeft toen een analyse uitgevoerd en zei dat er weliswaar bepaalde geurstoffen aanwezig zijn, maar in zulke kleine hoeveelheden dat het geen invloed heeft. Dus ik ga vrolijk door en mijn negatieven zijn nog steeds goed :-)
Groeten,
Stéphane.