Gast
Hallo allemaal!
Heeft iemand misschien ervaring met de BlackOut-folie (zwart vinyl dat door statische elektriciteit aan de ruit ‘plakt’, zie Catalogus Impexus p. 58) en geribbeld glas!?
In principe is het een elegante oplossing voor het verduisteringsprobleem, maar ik heb in de badkamer een hoog, smal raam van ondoorzichtig geribbeld glas en ik ben bang dat de folie daar niet echt zal blijven zitten.
Richard
Hallo,
Ik heb weliswaar geen ervaring met de BlackOut-folie, maar het lijkt me een wat dure oplossing. Mijn huidige oplossing (met groot succes) is een zelfklevende klittenband (uit de bouwmarkt) op het raamkozijn, waarbij ik de klittenbandzijde op een stuk zwarte stof heb genaaid. Ik heb de raamzijde wit gekozen en de andere kant zwart. Het geheel is binnen enkele seconden over het raam geplakt en sluit betrouwbaar af.
Met vriendelijke groeten,
Richard
Gast
Hallo Richard, bedankt voor de tip. Dat klinkt goed. Ik had ook al eens aan klittenband gedacht, maar twijfelde een beetje vanwege de waterdichtheid.
Ik ga het eens uitproberen.
Bernd
MatthiasStark
Hallo,
De methode die Richard beschrijft is veel praktischer, hoewel stof alleen vaak niet voldoende is. Het moet een relatief dichte stof zijn en misschien moet je er een dubbele laag van gebruiken, of je klemt achter de stof nog een plaat in het raam, die dan al een groot deel van het licht tegenhoudt.
Ik heb de verduisteringsfolie na ongeveer 2-3 minuten woedend in een hoek gegooid, omdat ik bijna een hartaanval kreeg <_< !
Inmiddels gebruik ik er alleen nog maar een paar kleine stukjes van om kleine dingen af te dekken.
Misschien heeft iemand er wel goede ervaringen mee, maar bij mij werkte het helemaal niet.
Groeten
Matthias
Gast
Hallo,
Ik heb wat extra moeite gedaan om mijn dakraam goed te verduisteren.
Opbouw (van buiten naar binnen): doorzichtige zelfklevende boekbindfolie – aluminiumfolie (zonwerend) – een beetje dubbelzijdig plakband – PE-folie (ik had nog wat over) – klittenband aan de wieltjes
Omdat er nog steeds wat licht door de klittenband strookjes sijpelde, heb ik een smalle strook stof op de raamzijde geplakt die ik eveneens met klittenband in de kozijnen heb vastgezet -> Stockeduster ook bij loodrechte zon op het raam.
Bovendien helpt de reflecterende aluminiumfolie tegen het opwarmen van de kamer.
Let op: wie grote ramen heeft, moet controleren of er een alternatief is voor TESA 1,5 m 9,99 euro!!!
In woorden >>negen euro negenennegentig<<
Veel plezier met knutselen
Patrick
Gast
Op het Paralel Universums-forum staat een heel goede oplossing met klittenband en
lichtdichte stof.
Je geeft de afmetingen door en krijgt een kant-en-klaar genaaid, op maat gemaakt afdekdoek,
dat dankzij het klittenband op het raamkozijn ook lichtdicht is?!
De prijs is prima...
Groeten, Stephan
FrankJBeckmann
Hoi,
In mijn donkere kamer zit een vrij groot dakraam. Op de kozijnen heb ik zwarte klittenband geplakt. Om het raam te verduisteren gebruik ik vijverfolie, waarop ik zwarte pluisband heb geplakt. De folie is daarbij enkele centimeters groter dan het raam, zodat ze aan alle kanten iets uitsteekt; anders zou er nog licht doorheen sijpelen. Vijverfolie en klittenband zijn verkrijgbaar in de bouwmarkt. Het is daar ook niet helemaal goedkoop, maar wel aanzienlijk goedkoper dan de versie van Tesa.
Tot ziens
Frank
cfb_de
Namd,
Bij mijn badkamerdeur scheen er licht door de bovenrand. Dat stoorde me weliswaar niet bij het vergroten (papier is stevig...), maar wel bij het inrollen van de film.
Afgelopen zomer heb ik het toen maar aangedurfd: vijf klittenbandstippen boven aan het deurkozijn en voor drie vijftig euro ongeveer 1 m² verduisteringsstof gekocht in de stoffenwinkel. De tegenhanger van de klittenband heb ik op de stof vastgeniet met de beruchte "Bostitch-Bukama"-kantoornietmachine.
Dat spul is goedkoop, lichtdicht en geweldig.
Voor een raam zou ik het – inclusief een veiligheidsmarge – dubbel nemen. Dan zou ik voor het "normale raam" in mijn appartement nog steeds ongeveer vijftien euro kwijt zijn aan stof, vijf aan klittenband en dan nog ongeveer 30 nietjes uit de kantoortacker.
Resultaat: bruikbaar materiaal. Oké, het op maat gemaakte spul dat op het parallelle forum wordt aangeboden, is zeker beter.
Maar ook duurder. Alleen al vanwege de maatnauwkeurigheid en het probleemloze bevestigen zou het mij het geld waard zijn. Alleen: ik heb het momenteel niet nodig. Mijn badkamer heeft geen raam (daarop had ik het appartement uitgekozen) en slechts een lichtdichte deur in het bovenste vijftien centimeter.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo,
ik heb me wat onduidelijk uitgedrukt.
De klittenband van Tesa (een pakje van Praktiker voor dezelfde prijs) was zo duur.
Ik zie ook geen andere mogelijkheid om rondom het raam klittenband aan te brengen.
Overigens ben ik voor dit formaat nog steeds goedkoper uit dan het ‘paralleluniversum’ en heb ik een warmtebarrière dankzij de aluminiumfolie.
Ik moet echter toegeven dat ik me bij de berekening van de klittenband helemaal vergist had (ik wilde eerst alleen het aanzienlijk kleinere raamoppervlak zonder uitsparing verduisteren – maar dat ging niet vanwege de handgreep aan de bovenkant en het veto van mijn vrouw -> klittenband op het hout).
Als je dus een goedkope bron voor klittenband vindt, kost het geheel minder dan 10 euro (dubbelzijdig plakband is de kostenpost). Anders hebben we het hier bij mijn afmetingen (1,4 * 1,2) over 45…
CarstenM
Hallo,
ik heb de klittenband voor de verduistering hier gekocht:
Klittenbandwinkel
Groeten
Carsten
Gast
Hallo allemaal,
Dat is ook mijn ervaring: verduisteringsfolie is duur en slecht, omdat
1. het niet echt goed verduistert (vijverfolie voor in de tuin zou beter zijn) ;)
2. het in de hoeken van moderne ramen zo gaat plooien dat er lichtdoorlatende spleten ontstaan (als je de folie iets groter dan de ruiten snijdt) :huh:
3. of als je de folie precies op de millimeter snijdt, komt er licht door de siliconenrand :o
4. het trekt ongelooflijk veel stof aan :blink:
Na een half jaar heb ik hetzelfde bedrag (en minder verzendkosten, omdat het geen poststuk voor zware goederen is) nogmaals geïnvesteerd in de PH***TEC-verduistering (absoluut maatvaste verduistering met rubberen stof en klittenband), en ik ben helemaal tevreden, want:
1. _absoluut_ donker
2. _absoluut_ gebruiksvriendelijk
3. _absoluut_ stofvrij
Hartelijke groeten en veel licht!
Ralph