PhilippReichmuth
Hallo,
Ik heb nu eens Adox Easy Print Vario Classic PE en Polywarmton PE uitgeprobeerd. Ik vind het papier best wel prettig, maar beide soorten krullen helaas erg sterk bij de kleinere formaten, waarbij de emulsie naar buiten komt; anders zou je het gewoon over de rand van de tafel kunnen trekken. Het papier golft in de bak, en je hebt ofwel meer chemicaliën nodig (2 liter voor 13x18 in een bak van 24x30) of je moet het papier constant naar beneden drukken. Ik heb de indruk dat het papier "binnenstebuiten" van de rol kwam en/of dat de zwarte lichtbeschermingszak te groot was, waardoor het krap wordt in de verpakking.
Is dat bij Adox-papier over het algemeen zo? Kan ik de krul op de een of andere manier compenseren? Anders zou ik het bij volgende bestellingen overslaan, want het papier is mooi, maar de verwerking toch een beetje vervelend.
Philipp
Gast
Hallo Philipp,
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Het ADOX Warmton-papier heeft een prachtige beeldtoon. Precies wat ik zocht. Maar het papier van 24x30 cm is in de doos gepropt en (misschien daardoor) sterk gekromd.
Wat me echter het meest irriteerde, was het kleine doosje. Waarom kan men de doos niet 1 cm langer en breder maken? De concurrentie kan dat namelijk ook. Het is namelijk vervelend geknoei met de te kleine doos en de grote zak. Misschien heeft Mirko daar wel een oplossing voor :-)
Want ik wil het ADOX Warmton nu al niet meer missen :-)
Groeten
Martin
cfb_de
Hallo Philipp,
Welk vergrotingskader gebruik je? Zelfs met onrustig papier (oud Orwo-rolbaryt, kartondik) heb ik namelijk geen problemen met mijn Versamasks. Papier dat aan de emulsiezijde naar buiten golft, leg je omgekeerd in de schaal, zet je een tang in het midden erop en klaar is Kees.
Met vriendelijke groeten,
Franz
PhilippReichmuth
Hallo Franz,
mijn lijst (een eeuwenoud stalen drievoudig-maskerlijstje, met hamerslaglak en zo) is niet kritisch, daar blijft het vlak. Ik heb het nog niet geprobeerd met 24x30 of zo in die lijst.
Wat me stoort, is in de schaal. Het buigt met de emulsiekant naar buiten. Als ik het met de emulsiekant naar boven leg, komt het midden omhoog, dan moet ik in het midden een tang op de emulsie laten liggen, wat ik op de een of andere manier niet zo prettig vind – de chemicaliën moeten toch overal bij kunnen. Aan de rand naar beneden houden gaat niet zo goed, omdat dan de andere rand omhoog komt, dus je hebt twee tangen nodig, en dan is het roeren lastig. Met de emulsie naar beneden kan ik enerzijds de ontwikkelingsresultaten niet zien, anderzijds moet ik ook tangen op beide randen leggen.
Goed, dat is nu niet erg dramatisch, maar gewoon onhandig; waar ik bij ander papier het gewoon erin gooi, een beetje roer en kan wachten en mijn handen vrij heb, moet ik hier de hele tijd vasthouden. Normaal gesproken zou ik gewoon meer chemie gebruiken, maar een vel van 13x18 krult drie tot vier centimeter om, dat heeft in mijn 24x30-bakjes dan al het karakter van een peuterbadje. Als de bak tenminste een paar millimeter groter zou zijn voor papier en zak, zou dat al een groot voordeel zijn, dan zou het waarschijnlijk minder krullen.
Philipp
cfb_de
Hallo Philipp,
Emulsie naar beneden, twee tangen op de rand en klaar is Kees. Af en toe even de bak verschuiven is voldoende – om je geweten te sussen, voor de ontwikkeling maakt het niet zoveel uit.
Aangezien papier, zoals bekend :-) wordt uitgewassen, hoef je je niet druk te maken over de voortgang van de ontwikkeling. Je probeert gewoon eens uit na hoeveel minuten er niets meer gebeurt en neemt dan die tijd. Daarmee zit je helemaal aan de veilige kant.
Twee tangen zijn geen ramp. Opschudden is eerder irrelevant en bovendien buigen bepaalde soorten barietpapier al decennia lang veel sterker door. Ook zonder dat de gebruikers daar meteen een hartaanval van krijgen. Agfa LUPEX (al lang niet meer op de markt, maar ik gebruik het graag voor 6x9-contactafdrukken in hoogglans) buigt als 7x10-papier gemakkelijk tot een halve cirkel.
Het is nu eenmaal zo dat een meerlaags systeem met verschillende absorptievermogens op de een of andere manier kromtrekt. Dat hoort bij het plezier in het lab. En als je dat niet bevalt, neem je gewoon ander papier (bijv. de Ilford MG IV... maar klaag er dan alsjeblieft niet over dat het niet "krakt").
Er zijn tenslotte verschillende papiersoorten met verschillende eigenschappen. Godzijdank. Ook al vind ik het echt jammer dat de Agfa-papieren uit de handel zijn genomen. Maakt niet uit, in de toekomst zijn er (met dank aan Mirko!) grotere vellen alleen nog maar als baryt verkrijgbaar. Dat is ook niet veel meer werk. 1)
Mirko, dat was de niet zo subtiele hint dat je – als de Vario me iets op baryt bevalt met de emulsie die ik al van PE ken – dat spul alsjeblieft jaarlijks als rol van 30,5 cm x 85 m beschikbaar wilt hebben :-)
Franz
1): Het gaat toch in de trommel, duurt twee minuten langer, gaat op de pers en wordt drooggebakken. Krom uitgenomen, binnen een week nogmaals geweekt en vlak gedroogd. So what? Een PE-vel hangt maandagochtend hinderlijk voor de koelkast als ik mijn Tupperware-bakjes voor de lunch eruit wil halen. Irritatiefactor: bij PE en baryt even hoog.
Of anders: baryt in de lijst plakken, één lijst – twee afdrukken. Ik haal er 's avonds vier, dan is het goed. Zonder irritatiefactor in de keuken, ze hangen in de badkamer aan de muur en storen niet.
Gast
Welke instelling voor Agfa-papier, alstublieft?
PhilippReichmuth
Hoi Franz,
Eigenlijk heb je gelijk, het is geen ramp. Ik heb gister weer de hele nacht doorgehaald, de rest van het papier opgebruikt en uiteindelijk valt het toch wel mee: het is mooi papier voor standaardafdrukken.
Het is alleen jammer dat het karton nogal krap is (Mirko, hoor je dat?), waardoor je het papier altijd moet proppen en het makkelijk kreukt. Je krijgt de indruk dat de verpakking is ontworpen door mensen die ofwel toch al op rollen werken, ofwel hun papier meteen in papieren kluisjes verpakken. ;)
Dat van de stopzetting van het Agfa-papier is nieuw voor mij. Agfa-Photo is weliswaar min of meer failliet, maar dat hoeft nog niets te betekenen; andere fabrikanten zijn al jaren failliet en produceren toch vrolijk door.
Philipp
Gast
Hallo,
Dat klopt inderdaad met die papieren van Agfa, ik heb daar ook iets over gelezen, dus mijn vraag hierboven, die ik vergeten ben te ondertekenen, is daarmee van de baan.
Roland
cfb_de
Hallo Roland,
Precies. Morgen zullen de – nog – werknemers van Agfaphoto te horen krijgen welk „saneringsconcept“ er wordt doorgevoerd en of een zekere heer Sill zijn plannen heeft kunnen doorzetten.
Ik vond het persbericht waarin werd ontkend dat er absoluut geen dienstverleningscontracten waren opgezegd, in eerste instantie interessant. Vooral interessant na een telefoontje naar de marketingafdeling van dit chemiepark en de vraag die daarbij werd gesteld naar hun belangrijkste klanten voor met zilver verontreinigd/door zilver bedreigd afvalwater.
Een van de twee partijen had blijkbaar geen idee waar ze het over had. Was dat nu braaf genoeg geformuleerd?
Franz