CPD
Hallo allemaal,
ik heb drie vragen over de Exakta 66:
1. Heeft deze ook de bekende nadelen van de Pentacon Six (filmstap)?
2. Is de 40 mm-lens van Schneider die in mijn brochure staat ooit geproduceerd of is het bij een aankondiging gebleven?
3. Wat is eigenlijk de mening over de E.66? - Zeiss Jena-lenzen hebben voor mij iets heel aantrekkelijks.
Hartelijk dank en vriendelijke groeten!
CP
Gast
Franz,
Ik moet meteen zeggen dat ik er niet echt verstand van heb, maar naar mijn mening is de Exakta 66 de Oostblokversie van de Pentacon SIX, aangezien de naam Exakta in de Bondsrepubliek niet mocht worden gebruikt.
Of bedoel je de Exakta 6x6? Dat is dan een model van voor de oorlog, of uit de jaren 50.
Roland
Gast
Hallo Roland,
De Exakta 66 werd pas na de val van de Muur geproduceerd en is in feite een aangepaste Pentacon Six. Ook de CZJ-lenzen passen erop.
Groeten
Gast
CP,
Ik heb je trouwens hierboven verward met Franz, sorry daarvoor, maar je hebt gelijk: ik bedoelde Exakta Varex, die uiteindelijk in het westen Elbaflex heette.
Roland
mau
Hallo CP
Als een van de weinige eigenaren van deze camera wil ik hier ook nog even reageren.
Met de filmstap (overlappingen) heb ik nooit problemen gehad. Wat mij af en toe overkomt, is dat de sluiter niet correct is afgelopen. Dat is echter een bedieningsfout; je moet de opwindhendel in één keer tot aan de aanslag opwinden. Dit is een van de punten die ik minder goed vind aan deze verder hoogwaardige camera. Andere minpunten zijn het ontbreken van de spiegelvoorverplaatsing en de niet-uitschakelbare dubbele belichtingsvergrendeling.
Maar zoals je al in het forum hebt geschreven, zijn het de objectieven die voor deze camera verkrijgbaar zijn. Een betaalbare 30 mm voor 6x6 is er voor geen enkel ander systeem, hetzelfde geldt, zij het met minder verschil, voor de andere brandpuntsafstanden. Ik denk niet dat het mogelijk is om voor een vergelijkbare prijs in een ander systeem van de grote merken zoals Rollei, Hasselblad, Bronica of Mamiya te stappen. Een andere optie zou eventueel een Texasleica van Fuji zijn. Maar ook die is waarschijnlijk al duurder.
Ondanks de bovengenoemde beperkingen heb ik er nooit spijt van gehad dat ik deze camera heb gekocht. Als je er een kunt bemachtigen, sla dan je slag. Als je verwisselbare magazijnen nodig hebt, kun je een Kiev 60 of een tweede Exakta kopen.
cfb_de
Hallo mau,
Ik reageer nu toch even, nu je het onderwerp "Tweede magazijn = tweede behuizing/Kiev-60" ter sprake hebt gebracht :-)
Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van de Kiev-60. Het cameraatje wordt eenmalig afgesteld op de filmstap "West" (dat kun je zelf doen) en werkt daarna prima. Eigenlijk zou ik bij een verwisselbaar magazijn ook een tweede kopen (met het bijbehorende, zeker aanwezige, functionele risico).
Het geld dat ik bespaar ten opzichte van de omgelabelde P-Six=Exakta zou ik ook in de toekomst investeren in een degelijke Flektogon, Sonnar en Jupiter-250 en mezelf gewoon het gedoe met de Meßrisma van de P-Six/Exakta besparen. In de Kiev-TTL-zoeker zie je helderder en aanzienlijk meer.
Ook al is de lichtschacht van de P-Six aanzienlijk genialer geconstrueerd en geeft de camera een mechanisch betere indruk qua bediening. Ook al kan de Exakta een diafragma-overdracht naar het prisma uitvoeren (zoiets heb ik echter nog nooit nodig gehad in de MF, daar doe ik geen sportfotografie mee).
De meerprijs van een Exakta – in combinatie met de typische gebreken van een P-Six – rechtvaardigt naar mijn mening niet de extra functionaliteit van het meetprisma. Ook al heeft de Kiev-60 daarvoor andere typische gebreken (de filmstap moet worden afgesteld, ziet er vreselijk uit).
Ik zou liever nog een honderdje extra uitgeven en een tweedehands Hassi 500C/M aanschaffen. Die heeft weliswaar ook zijn mechanische gebreken (hulp-sluiter, objectieven alleen onder spanning te verwijderen), maar is in ieder geval op internet boven elke twijfel verheven ;-) De objectieven zijn even goed en ondanks de ingebouwde centrale sluiter slechts marginaal goedkoper dan de Schneider-lenzen voor de Exakta. Een 150 mm C-Sonnar gaat in de Strombucht weg voor de prijs van een 120 mm Biometar. De Sonnar wordt een keer naar CLA gestuurd, de Biometar is wereldberoemd om zijn waardeloze diafragmaconstructie.
[Ik fotografeer thuis met een Kiev-60/zwart-wit en op het werk met een Hassi/kleur.]
Met vriendelijke groeten,
Franz
Urnes
Hallo cp,
even ter verduidelijking. Het probleem met de filmstap bij de P-Six komt simpelweg doordat je de snelklemhendel niet mag laten klikken, omdat anders na verloop van tijd de tanden van het tandwiel afslijten en het transport dan natuurlijk onnauwkeurig wordt.
Daarnaast kun je de P-Six ook bij Pentacon in Dresden laten tunen. Een lichtere rolinstelschijf, spiegelvoorontspanning en aanpassing van het filmtransport zoals bij de Exakta (er zijn blijkbaar al verschillen) kosten ongeveer 130,-
Roman
Ook al is de lichtschacht van de P-Six veel slimmer ontworpen en geeft de camera mechanisch gezien een betere indruk qua bediening.
Franz,
juist de lichtschacht is het minst bruikbare aan de P6TL – hij ziet er weliswaar cool uit, maar houdt helaas helemaal geen omgevingslicht tegen (zelfs op de camera van mijn mobiel zie ik in fel zonlicht meer dan op een P6 met originele lichtschacht <_< ); de K60-LS is daar veel beter in, maar het geniaalste is die van de Exakta 66, die ik op mijn P6 gebruik (past als gegoten).
mau
De Kiev heeft me helaas iets te vroeg in de steek gelaten, met een defecte sluiter kort na het verstrijken van de garantieperiode. De behuizing was mijn eerste verkoop op eBay (knutselspullen). Raad eens waar het prisma gebleven is .-) . Een Biometar had ik gekregen van een vriend, een voormalig eigenaar van een Praktika Six. Later hebben een Sonar en een Flektakon hun weg naar mij gevonden.
Ik heb het systeem gekocht vanwege de goede en vooral voordelige objectieven. Mijn vriend had me de Six afgeraden en met de Kiev heb ik mijn eigen ervaringen opgedaan. De Exakta66 had ik op een Photokina bekeken (toen waren er nog twee Duitse staten).
Uiteindelijk kreeg ook deze camera kort na het verstrijken van de garantieperiode problemen met de filmtransport en de sluiter. Na veel niet altijd even vriendelijke brieven en twee reparatiepogingen is dit uiteindelijk uit coulance geregeld.
Conclusie: je moet je niet laten misleiden door het militaire uiterlijk van de camera (Exakta 66). Ook deze camera vraagt om zorgvuldige behandeling.
Mijn Graflex-camera's zijn zonder uitzondering robuuster.
Kopen of niet? Er zijn alleen tweedehands exemplaren, die ik eerst wil bekijken en uitproberen.
Als ik tussen de drie vertegenwoordigers van dit systeem zou moeten kiezen, zou ik weer voor de Exakta gaan.
Destijds had ik liever iets robuuster gekocht, maar meer zat er niet in. Nu overstappen zou zonde zijn en niet nodig, want de camera doet precies wat hij moet doen: foto's maken.
Gast
Hallo Exakta/Kiev/Pentacon Six-fans, naast mijn twee Pentacon Six-camera’s en mijn K-88CM had ik tot voor kort ook nog een Exakta 66 (model 2), die ik inmiddels heb verkocht.
In principe zit er in de met rubber beklede behuizing van de E-66 niets anders dan een licht geoptimaliseerde P-6, waarbij enkele 'kleinere' zwakke punten van het oorspronkelijke ontwerp zijn verholpen (filmgeleiding aan de achterzijde, lichtschacht, matscherm, zoekerbeeldgrootte, diafragmakoppeling met TTL-prisma, model 3 met spiegelvoorontspanning) - Sluiter en tandwieloverbrenging komen exact overeen met die van de voorganger, waardoor de Exakta 66 helaas alle problemen van haar heeft geërfd – ook de vaak te korte filmstap, die samenhangt met het meetrolmechanisme van de camera.
Vanwege het relatief kleine aantal geproduceerde exemplaren is de E-66 alleen verkrijgbaar tegen volledig buitensporige prijzen – naar mijn mening is het verstandiger om een goed werkende P-6 te voorzien van een nieuw matscherm en een spiegelvoorontspanning (Baierfoto heeft hier een goede oplossing te bieden!) en het verschil te investeren in objectieven.
Hartelijke groeten
Idefix
;)
Gast
...waarbij enkele 'kleinere' tekortkomingen van het oorspronkelijke ontwerp zijn verholpen (filmgeleiding aan de achterzijde, lichtschacht, matscherm, zoekerbeeldgrootte,?
Betekent dit dat de Exakta meer in het zoekerbeeld laat zien, dus niet alleen 52x52 mm? Zoals de P6? Hoe zit dat bij de Kiev?
Dat overlappingsprobleem van de P6 is goed op te lossen door de film op te winden volgens de Baier-methode. Het is me in het bloed gaan zitten. Wat me het meest stoort, is het krappe zoekerbeeld, dat door het prisma nog eens wordt verkleind.
Gast
Hallo,
Ik heb zelf geen Kiev 60, maar de 88, maar ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort technische details. Hoe gaat het instellen van de filmstap precies in zijn werk??? Is hierover iets te vinden op internet???
Groeten,
Marwan
Gast
Hoi Marwan, hier is een link naar knutselideeën met Kiev:
http://kievaholic.com/kiev60kalibration.html
Groetjes! ;)
cfb_de
Hallo grote broer,
en het mooie aan de handleiding van Russ is: het werkt. Het geknutsel is echter niets voor mensen die nog nooit eerder een camera hebben opengemaakt. Alleen al het verwijderen van het deksel aan de bovenkant zou een volledig onervaren knutselaar ertoe kunnen brengen de reparatiekosten aanzienlijk te verhogen.
Het is beter om eerst een kapotte behuizing te kopen voor misschien een vijfje op een online marktplaats en dan pas te oefenen.
Normaal gesproken kun je overlappingen op een andere en eenvoudigere manier voorkomen: je plakt een dun strookje karton rond de opwikkelspoel. De wikkeling wordt dikker, de afstanden kloppen weer. De K-60 is af fabriek afgesteld op de over het algemeen dikkere Russische films, wat natuurlijk niet echt werkt met onze moderne dunne westerse spullen.
Voordat ik mijn K-60 op HP5 heb afgesteld, heb ik eerst geoefend op eenvoudigere ontwerpen (Russische Leica).
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo,
Bedankt voor je antwoord, dat ging echt snel. Ik heb al met succes aan een aantal camera's gesleuteld en bij Russische camera's is het soms van levensbelang om hier en daar een schroefje aan te draaien. Ik zou graag willen weten of er ook een soortgelijke pagina bestaat voor de Kiev 88. De mijne doet al 13 jaar lang feilloos zijn werk met verschillende soorten film. Maar je weet maar nooit.
Groeten,
Marwan
Gast
Hallo Marwan, ik ken helaas geen dergelijke site voor gepassioneerde camera-knutselaars voor de Kiev 88, maar dat betekent niet dat er misschien toch zoiets bestaat - zonder de nodige ervaring raad ik het knutselen aan dit type camera echter niet per se aan, aangezien de constructie van de K88 lang niet zo "eenvoudig" is als die van een K60 en het risico bij het sleutelen daardoor vrij onvoorspelbaar wordt! ;)
Maar ook hier geldt natuurlijk: no risk, no fun...
Groeten BB (helaas geen familie of aangetrouwde van Brigitte Bardot...)
Gast
Hallo bb,
Ik ben eigenlijk meer weg van Catherine Deneuve... om bij interessante Franse vrouwen te blijven...
Ik heb de reparatiehandleiding voor de Kiev in boekvorm, maar helaas staan er alleen afbeeldingen van de onderdelen in en zijn er geen foto’s te vinden. Ik weet dat de Kiev in vergelijking met Hasselblad vrij ingewikkeld is opgebouwd, omdat de sluiter en het mechanisme in de behuizing zijn geïntegreerd. Ik heb ook al eens een paar magazijnen van andere merken aangepast. Ik ben meer geïnteresseerd in trucs en tips, met foto's zoals op de Kiev-pagina, die ik tot op heden nog niet kende.
Groeten,
Marwan
RomanJRohleder
Er staat een bouwinstructie voor de K88 op internet, maar ik kan hem nu even niet vinden.
De auteur is Steve Ash, een Brit en camerareparateur die zich vooral bezighoudt met Kontax en Ciev.
Ergens hier:
http://www.sdash.plus.com
Roman, met sinds gisteren een ietwat haperende K88Six.
Gast
Hallo Roman, bedankt voor de site, erg interessant. Helaas niet voor de 88, maar de Contax en het Kiev-model interesseren me ook. Wat voor problemen heb je met je Kiev???
Groeten,
Marwan
RomanJRohleder
Marwan,
Toch wel, Ash heeft op zijn site een handleiding verstopt. Goed verstopt.
Wat die chagrijnige Kiev betreft – die is blijkbaar niet meer chagrijnig.
Zie:
http://phototec.de/phorum/read.php?4,136079