highscore
Hoi, even een paar vragen.
Ik heb zojuist op een rommelmarkt een Kinax II gekocht voor € 10.
Gisteravond heb ik de mechanica onder handen genomen en nu loopt alles weer soepel en is alles schoon. De lenzen zijn helder. Het diafragma is droog en loopt soepel. De lange sluitertijden van meer dan 1/25 seconde lijken niet goed te werken.
Ik heb ook meteen een film op een 620-spoel voorbereid en erin gelegd.
Kent iemand van jullie dit merk?
Hier zijn de gegevens van de camera:
Kinax II (6x9 cm)
Vervaardigd vanaf ca. 1940 door Boyer in Parijs
Lenzen, Saphir 1:4,5 105 mm
Sluiter B, 1- 1/350 + werkende zelfontspanner,
(Ik verwacht echter geen fotografische wonderen)
Groeten
Marcus
AntiLynd
Dat klinkt als een echte aankoop uit medelijden :) Ik denk niet dat ik me ooit tot zoiets zou laten verleiden, maar ik vind het wel heel nobel … veel plezier!
highscore
Ja, ‘uit medelijden kopen’ is eigenlijk wel een beetje de spijker op de kop.
Ik houd van die oude fotorelikten. Vaak zien deze camera’s er mooi uit dankzij hun verchroomde mechanica.
En meestal werkt de mechanica na een paar druppels olie ook weer.
Ik heb gisteren de eerste film voor de belichting volgeschoten, eens kijken of er bruikbare negatieven zijn ontstaan.
Ik zou graag eens een bruikbare 4x5 vinden op de rommelmarkten hier in de omgeving van Toulouse.
Tot nu toe heb ik op rommelmarkten gekocht:
Zenit 35 mm (zo goed als nieuw) 5 € > foto's onberispelijk, Kodak Bullseye 1 € > ook erg mooie negatieven, Mamiya TE (helaas defect) 5 € > de lens ga ik houden.
Urnes
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo’n toestel nog steeds liever heb dan een plastic camera uit China. Bij een diafragma van f/8 of f/11 en bij goed licht leveren deze toestellen vaak een verbluffende kwaliteit. Of je ontdekt bepaalde kwaliteiten ervan, zoals bijvoorbeeld een boterzacht contrast. Dat is echt leuk.
Met 4x5" ziet het er hier in Duitsland nogal mager uit, maar in 9x12 vind je wel het een en ander. Voigtländer is misschien iets duurder, maar een KW Patent die zo plat is dat je hem gewoon in je jaszak kunt stoppen, kom je af en toe wel tegen.
Groeten, Sven.
highscore
Hoi Urnes,
Ik had laatst een 4x5 of 9x12 in handen. De algehele staat was echter te slecht.
De prijs was met 30 euro echter best goed.
Ik was er niet meer zeker van of ik de camera weer in een fotoklare staat zou kunnen krijgen.
In mijn regio in Duitsland zijn dergelijke camera's blijkbaar zo goed als uitverkocht.
Hier in Frankrijk zie ik ook aanzienlijk vaker 4x5-camera's.
—
Highscore