heinrich
Hallo,
heeft iemand ervaring met citroenzuur als stopbad? Mijn vrouw kan de geur van azijn niet uitstaan en aangezien de Duka een vast onderdeel van ons huis is, zal ik op termijn waarschijnlijk moeten overschakelen op citroenzuur.
Daarom de volgende vragen:
Hoeveel gram per liter heb ik nodig voor een acceptabel stopbad?
Hoe lang blijft citroenzuur in oplossing goed voordat er schimmels en bacteriën in komen?
En kan ik het goedkope spul uit de wasmiddelenafdeling nemen of moet ik het dure spul bij de apotheek kopen?
Alvast bedankt voor de informatie
Heinrich
Gast
Hallo,
voor puur citroenzuur, bijvoorbeeld Heitmann-citroenzuur uit de drogisterij, heb je 20 g per liter nodig voor een stopbad van 2%, zoals gebruikelijk is in het fotolaboratorium.
Ik zou het echter voor elke DuKa-sessie opnieuw aanmaken, omdat er geen indicator in zit en je niet kunt zien wanneer het niet meer werkt. Het spul is zo goedkoop dat deze luxe echt betaalbaar is, en zo zit je aan de veilige kant.
Veel succes en groeten
Taher
Gast
Ik ben het weer,
ik was vergeten te vermelden dat de eenvoudigste oplossing een stopbad met citroenzuur en indicator is, bijvoorbeeld deze van onze gastheer, gewoon voor de volledigheid ...
Groeten
Taher
cfb_de
Hallo Heinrich,
1 liter kraanwater, doe er een tot twee flinke eetlepels citroenzuur bij (dus zo’n 20 g; vroeger woog ik het af, nu niet meer) en klaar is Kees.
Dit is nou eens een bad waar ik als chemicus niet meteen over ga zeuren als het niet precies wordt afgemeten. Licht zuur is hier voldoende.
Na gebruik in het toilet/de gootsteen/de wasbak. Na dertig minuten naspoelen. Je vrouw zal bovendien blij zijn met de geringe kalkaanslag in de badkuipen.
Voor films de helft zo sterk (0,5-1 eetlepel) en dan werkt het daar ook. Bij een fatsoenlijke landbouwhandel kost citroenzuur zo'n twee vijftig per kilo, bij DM is het iets duurder, maar nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld een of ander kant-en-klaar stopbad.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo allemaal,
Bedankt voor de info, dus 2% is voldoende, goed om te weten, dat had ik ook wel kunnen bedenken, want azijnzuur gebruik ik ook in een concentratie van 2%.
Met vriendelijke groeten
Heinrich