ChristinaJ
Hallo,
Ik heb vandaag mijn pakket ontvangen.
Er zat onder andere ook het POP-papier en de fixeer in.
In de catalogus staat dat er een uitgebreide handleiding wordt meegeleverd.
Maar die zit er niet bij...
De belichting zou geen probleem moeten zijn, maar hoe moet de fixeer worden aangemaakt?
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Christina
SamuliSchielke
Hallo Christina,
Je vindt een handleiding op www.retrophotographic.co.uk. Hoe je de fixeer moet aanmaken, staat daar echter ook niet. Toen ik mijn pakje POP kocht, had Impex de fixeer nog niet, en Mirko heeft me in plaats daarvan een pakje Calbe A300 verkocht. Ik zou graag willen horen hoe de Hypo-Fix presteert en of A300 daadwerkelijk gelijkwaardig is. Bij A300 wordt de afdruk aanzienlijk lichter en krijgt deze (zonder tonen) een op zich zeer mooie, licht oranje tint. Ik weet echter niet of dat bij POP altijd zo is of dat A300 de afbeelding toch enigszins verbleekt.
Overigens kun je POP onmogelijk in de pers drogen, de emulsie blijft stevig plakken aan alles wat in de buurt komt. Luchtdrogen (ik plak de foto's met natte plakband op glasplaten) is de enige oplossing.
Daar staat tegenover dat je het papier heel goed kunt tonen. In de handleiding van Retro wordt goudtoning aanbevolen vóór het fixeren. Werkt super. Bij een tijd van minder dan een minuut komt de oorspronkelijke tint terug, alleen iets bruiner, bij langere toning wordt de foto groenachtig. Seleniumtoning achteraf werkt ook goed. Net als bij normaal papier: heel kort tonen maakt de zwarttinten dieper, langer verandert de kleurtoon. Bij POP gebeurt dat echter binnen enkele seconden!
Al met al een geweldig papier, ik zou benieuwd zijn om te horen wat voor ervaringen anderen ermee hebben gehad?
Samuli
Gast
Hoi,
nou ja, ik ben nog op zoek naar het juiste negatiefcontrast. Zou het kunnen dat je het punt tussen te licht en te donker/zacht – omdat het zelfmaskerend is – heel snel mist?
Of moeten de negatieven echt keihard zijn? (Ik bedoel nu nog harder dan bijvoorbeeld voor cyano of Van Dykes, zo’n 2 logD).
Nou ja, mijn Stouffers zouden er binnenkort moeten zijn, dan kan ik het allemaal goed testen.
Bedankt voor de tips
Martin
Gast
Oh ja, fixeermiddel,
schrijft Nigel toch. 150 g natriumthiosulfaat op 1 liter water. Wolfgang Moersch heeft het vast ook al eens met ATS geprobeerd.
Groeten
Martin
Ole
Ammoniumthiosulfaat is bedoeld om te bleken! Alleen Na₂S₂O₃ voor POP...
De negatieven moeten een dichtheid hebben tot 2,1 – "keihard".
SamuliSchielke
Calbe A300 is natriumthiosulfaat, maar welke andere toevoegingen erin zitten, is natuurlijk niet bekend...
Ook naar mijn ervaring moeten de negatieven erg hard en dicht zijn. Zo belichtten en ontwikkelden fotografen in de 19e eeuw ook hun platen. ADOX chm 400/Ilford hp5 belicht op 800 ASA en ontwikkeld op 1200 ASA leverde redelijke resultaten op; de afdrukken zien er dan nog steeds vrij zacht uit, maar zien er wel goed uit. Vervolgens ga ik het proberen met een 50 ASA-film, die zijn sowieso wat steiler. De beste resultaten heb ik gekregen met een afdruk van een röntgenfilm (extreem dicht en steil).
Veel plezier
Samuli
Gast
Ik zou graag mijn 6x9-camera weer tot leven willen wekken en daarmee negatieven maken voor contactafdrukken (cyanotype, saltprint). Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om film te ontwikkelen en zou daarom gebruikmaken van de ontwikkelingsservice van FOTOIMPEX. Heeft iemand hier tips over welke film (T-Max 100? ADOX?) ik moet gebruiken, hoe ik deze moet belichten en hoe ik deze moet laten ontwikkelen (N+1, N+2?)? Zoals hier al terecht is opgemerkt, moet de film vooral voor saltprint keihard zijn.
Gast
In de andere thread hebben Philipp en ik onze testresultaten over het maken van internegatieven op ADOX-printfilm gepubliceerd. Hier nog even specifiek over POP. Je kunt POP ook fixeren in Calbe a-300 of een andere fixator op basis van natriumthiosulfaat, maar het resultaat ziet er, althans bij mij, iets anders uit dan bij puur natriumthiosulfaat (hypo). Blijkbaar bevat a-300 nog andere stoffen die het beeld lichtjes verbleken. De tint verschuift iets naar oranje, wat op zich een heel aangenaam effect kan zijn. A-300 heeft bovendien het voordeel van de houdbaarheid.
Wat hypo betreft, moet je nog een paar bijzonderheden onthouden. Natriumthiosulfaat koelt af als je het in water oplost, daarom moet je water van 30 graden gebruiken, zodat de oplossing daarna ruim 20 graden warm is. En puur hypo is niet houdbaar, dus meng altijd alleen zoveel als je op een dag nodig hebt.
Het allerbeste,
Samuli