Gast
Hallo,
als je meerdere films tegelijk wilt ontwikkelen, schijnt zo’n CPE2 toch best handig te zijn. Bovendien bespaart het ook nog eens op chemicaliën.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit apparaat?
Tot nu toe heb ik mijn zwart-witfilms altijd in een potje ontwikkeld.
Groeten
René
ChristianKolinski
Nou ja, de filmrolletjes moeten natuurlijk nog steeds in de bus, maar de CPE2 neemt het schudden voor zijn rekening door de bus te laten draaien. Door de voortdurende beweging moeten de ontwikkeltijden worden aangepast (verkort).
De Jobo 1500- en 2500-serie zijn geschikt als busjes, je moet er wel een magneet op de bodem aanbrengen.
Voor de rest verloopt de filmontwikkeling in de CPE2 prima, het apparaat is er immers precies voor gebouwd.
Urnes
Hallo Ren?
Nou, ik zou mijn CPE niet meer willen missen. Vanaf 4x5" loont het qua chemicaliën zeker de moeite. Met de hand heb je bijna 1,5 l nodig, met de machine kom je uit op 275 ml. Bovendien kun je bij lange ontwikkeltijden even een kopje koffie gaan drinken en heb je altijd een constante temperatuur, ook al wordt het in de winter wat kouder in de kelder. De ontwikkeltijd hoeft overigens niet per se aangepast te worden, het is voldoende om 5 minuten vooruit te gaan.
Groeten, Sven.
Gast
Als ik maar een paar filmrolletjes hoef te ontwikkelen, gebruik ik het CPP-apparaat of een tweedehands ATL 1000. De ontwikkeling is erg goed, alleen moet je de ontwikkeltijden met ongeveer 25% verkorten. Voorwassen gaat ook heel goed, zeker bij film met een lage gevoeligheid zoals Efke 25/50 en Pan F
A 49 leent zich erg goed voor deze apparaten en Spur heeft zelfs een Rotospeed speciaal voor deze ontwikkeling.
Guy Meurs
Diest
België