Hallo allemaal,
wat is een eenmalige fixeer?
Bij mij zit het zo: ik heb hier een rotatieprocessor die net weer in gebruik wordt genomen, een
Mafina V50. De machine ontwikkelt in 600 ml chemie vier 120- of drie 135-films en gooit de chemie daarna weg.
Als ik de vloeistof meerdere keren wil gebruiken, zet ik er emmers onder die ik tijdens het proces dan vervang. Ik ben nogal vergeetachtig, en dan gooit de machine gewoon alles weg. Daarom wil ik eenmalige vloeistof gebruiken, er een grote emmer onder zetten en de vloeistof daarna in één keer weggooien. Eenmalige ontwikkelaar is geen probleem.
Nu vraag ik me af hoe ik 600 ml fixeer voor eenmalig gebruik en het fixeren van 4 films moet bereiden en hoe ik dan de concentratie moet instellen. Als ik, net als Robert, de laagste gespecificeerde concentratie gebruik, verspil ik wat capaciteit.
Ik heb het echter net nog eens doorgerekend, dramatisch is het niet. Als ik Adofix op 1:9 bereid, kost een liter moederoplossing (10 films) ongeveer 55 cent. Als ik dan 600 ml voor vier films gebruik, is dat minder dan tien cent per film die ik verspil. Daar kan ik prima mee leven. Ik had eerst met andere fixeermiddelen gerekend, dan wordt het duurder.
Ik zou toch dankbaar zijn voor een paar algemene tips over hoe de fixatie en de fixatiecapaciteit afhankelijk zijn van de concentratie van het fixeermiddel. Kan ik het fixeermiddel verder verdunnen als ik minder capaciteit nodig heb, of stopt het dan op een gegeven moment helemaal met fixeren?