Gast
Hallo forum,
ik ben een beetje in de war over de ontwikkeltijden voor 2 Efke 25-filmpjes >tegelijkertijd< in Tenetal Neofin Blau. Ik werk hier voor het eerst mee, aangezien NBL toch optimaal zou zijn voor de Efke 25. FOTOIMPEX geeft voor één film 7 minuten aan. Oké. In de gebruiksaanwijzing van Tenetal staat dat bij een verdunning tot 700 ml (zoveel past er immers in de dubbele bus) een verlengingsfactor van 1,3 moet worden gebruikt en dat als je 2 films ontwikkelt, er nog eens 20% extra tijd bij de ontwikkeltijd moet worden opgeteld.
Dus tel ik nu eerst die 20% op bij de 7 minuten en voeg ik dan nog een verlengingsfactor van 1,3 toe? Of andersom? Is dat niet een beetje lang? Heeft iemand een kant-en-klaar recept? :) Het zijn niet mijn films en het zou vervelend zijn als ik ze "overontwikkel".
Bedankt :)
Met vriendelijke groet,
Nadine
Gast
Nadine,
vermenigvuldig de factoren: 1,2 × 1,3 = 1,56. Volgens Tetenal zijn de belichtingstijden voor de Efke 14 bij een kantelritme van 3 seconden 4 minuten bij een condensor en 5 minuten bij een kleurkop of multigrade.
Roland