Gast
Hallo
Ik belicht de Fomapan 200 momenteel op 125 ASA en ontwikkel de film 8 minuten in RODINAL.
Vraag: Heeft iemand ervaring met het pushen van deze film? Hoe ver kan ik gaan? En hoe verandert de ontwikkeltijd dan?
Bedankt voor jullie reacties.
Martin
Gast
... Fomapan 200 is niet geschikt om te pushen, omdat hij toch al nauwelijks 160 ASA haalt...
MirkoBoeddecker
Martin,
de vraag is wat je precies onder ‘pushen’ verstaat.
Als je de effectieve gevoeligheid van de film wilt verhogen omdat je niet genoeg licht hebt (bijvoorbeeld door te ontwikkelen in gevoeligheidsverhogende ontwikkelaars zoals Promicrol of Microphen), dan krijg je de Fomapan met veel moeite op 250 ASA.
Ja, en dan is er natuurlijk nog het pushen dat het beeld effect verandert, zoals dat bijvoorbeeld door Koudelka wordt toegepast.
Hier wordt gepusht, hoewel er genoeg licht is, om de hoge lichten fijner te differentiëren en de middentonen te comprimeren bij verzadigde schaduwen.
In het tweede geval (dus als een verandering van het beeldeffect je niet stoort of juist de bedoeling is) kun je elke film meerdere stops onderbelichten, mits je een ontwikkelaar gebruikt die achteraf de gamma omhoog trekt en de ontwikkeltijd aanpast. Hiervoor zijn ook weer met name Promicrol, Microphen, ATM49 en andere geschikt.
Minder extreem egaliserende ontwikkelaars zoals Emofin of sterk verdunde APH09.
Ik heb hier echter ook al het tegenovergestelde gehoord (2 dagen standontwikkeling in APH09 bij 1+400 zouden een Efke 25 op 400 hebben gebracht – maar dat heb ik niet gezien).
Je kunt het het beste uitproberen en eventueel iets warmer werken – ook al loop je dan het risico dat je emulsie zachter wordt (let op).
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Mirko,
Bedankt voor je antwoord.
Ik bedoelde de eerste manier van pushen. Dus de Fomapan 200 is daar inderdaad niet geschikt voor :-).
Hoe zit het met de Foma 100 en de 400? Zijn daar ervaringen mee?
Fijn weekend,
Martin
fotohuisrovo
Fomapan 400 heeft hetzelfde probleem: bij de meeste ontwikkelaars blijft de belichting "te hoog" bij ISO 250-320.
In deze thread zijn we benieuwd naar de resultaten met Diafine (BKA - Vernon Hills). Heeft iemand deze ontwikkelaar al getest met de Fomapan-serie?
Met vriendelijke groeten,
Robert
rherz
:rolleyes:
Hallo,
ik kom dit soort vragen steeds weer tegen en vraag me dan ook altijd af: waarom zou ik in vredesnaam een film van 200 ISO pushen als ik een film van 400 ISO kan kopen? Ik bedoel, het is niet zoals bij een GF-camera, waar ik dat per foto zou kunnen beslissen. De gevoeligheid die ik in het begin instel, moet ik dan tot het einde volhouden. Dus als ik spontaan denk: nu heb ik meer gevoeligheid nodig voor de foto – dat kan niet. Dan kan ik net zo goed meteen een film met een hogere gevoeligheid plaatsen.
Zolang we nog Neopan 1600/Delta en T-Max 3200 hebben, waar je zonder problemen zo'n 1200 ASA uit kunt halen, begrijp ik niet waarom ik een van die minder gevoelige films zou moeten misbruiken.
Of zie ik iets over het hoofd? ;)
Groeten
Robert
Gast
Robert,
de korrel blijft fijner, maar naar mijn mening is dat niet meer aan de orde met het pushen, tenzij ik net merk dat ik per ongeluk PlusX heb ingepakt in plaats van TriX (of Fomapan 100 in plaats van 400, ik wil tenslotte geen verkapte reclame maken).
Roland
Gast
Ik werk altijd met 400 ASA-materiaal en bepaal vervolgens op basis van het licht hoe ik daadwerkelijk belicht. De zeer lichtgevoelige films zijn immers ook erg duur… TriX en HP5 kun je tot 3200 pushen, met acceptabele resultaten. Ik gebruik alleen een 3200-film als ik 6400 of meer ASA nodig heb — dus als het echt heel donker is…
SamuliSchielke
Ik heb onlangs een Fomapan 400 met ATM49 opgevoerd naar 1600. Het lukte wel, maar de grijstinten waren volkomen waardeloos. Niet aan te raden. Daarop heb ik ADOX CHM 400 (dat is naar mijn weten Ilford FP5) gekocht, niet met zo'n fijne korrel als Foma, althans niet bij mijn ontwikkelaars, maar je kunt er zo ongeveer alles mee doen. Fomapan is nu eenmaal geen pushfilm. Fomapan 100 en 200 kun je echter wel iets boven de aangegeven gevoeligheid krijgen, zonder dat het beeld er veel anders uitziet, als je ze met Fomadon LQN in 30 graden telkens 2:30 of 3 minuten ontwikkelt (veel kantelen). Ik doe dit echter niet om de films te pushen, maar om de negatieven dichter en steiler te krijgen voor alternatieve afdrukprocedés. Fomadon LQN is sowieso aan te raden voor Foma-films.