CPD
Hallo,
kan iemand hier op het forum mij vertellen of ik met Tanol voorontwikkelde negatieven in een waterbad (eventueel met toevoeging van borax) kan afontwikkelen? Of lijdt de negatief daaronder? Wat gebeurt er als de negatief na het waterbad weer terug in de Tanol moet?
Deze werkwijze werd vroeger af en toe met RODINAL toegepast: een paar minuten in verdunde RODINAL, daarna enige tijd in het waterbad (soms met, soms zonder alkalische toevoeging) totdat het negatief goed was.
Deze vraag houdt ook weer verband met het ontwikkelen van mijn negatieven op het oog. Dit zet echt aan tot verder experimenteren! :)
Groeten, CP
Gast
Hallo CP,
Boraxoplossing is de milde variant; ik verwacht er niet veel effect van. Oorspronkelijk was Tanol bedoeld als een tweestapsproces, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik het product onder de mensen wil brengen en als het te ingewikkeld wordt, schrikt dat beginners af.
Wat ik met de oorspronkelijke oplossing (A was vetter) kon vaststellen, was een vrij duidelijke versterking van de schaduwzones na het alkalibad (B-oplossing 5-10 ml/liter water). Met de huidige variant (A) zal het effect zeker zwakker uitvallen, maar het is het proberen waard. Natuurlijk zal daarbij ook de sluierdichtheid toenemen, maar dit heeft alleen een verlenging van de belichtingstijd bij het vergroten tot gevolg. De vlek lijdt er niet onder, hij wordt sterker, wat ook bij de beoordeling van de lichtdichtheden in acht moet worden genomen.
Wanneer de film na het alkalibad weer in de ontwikkelaar wordt geplaatst, stijgen alle dichtheden, omdat de emulsie het opgenomen alkali gebruikt om een sterke ontwikkeling (onevenredig in de lichten) in teitieeren. Wil men dit vermijden, is een zuurbad en kort spoelen in water aangewezen voordat men weer in de ontwikkelaar gaat. De pH-waarde van de werkoplossing is zo hoog dat meegekomen zuur geen negatieve effecten zou moeten hebben. Als de gebruikelijke concentratie (1-2%) niet wordt overschreden, kan worden afgezien van spoelen.
Bij ontwikkeling op het oog zou men de hele procedure kunnen herhalen totdat het resultaat naar wens is.
De verwerkingstijden moeten dan echter worden afgestemd op Zuid-Indiase raga's.
Groeten
wm
CPD
Hallo meneer Moersch,
dat is informatie die me goed van pas komt.
De verwerkingstijden zijn nu al buiten alle proporties :) – maar deze tweebadmethode zal ik sowieso alleen bij extreme lichtcontrasten toepassen.
Ik heb behoorlijk wat geleerd van de paar dozijn vlakfilms die ik op het oog heb ontwikkeld; de methode is ook didactisch enorm waardevol, om nog maar te zwijgen van het plezier dat ik eraan beleef.
Nog een vraag: ik heb nu in Engeland Pinakryptol besteld (eigenlijk alleen om te experimenteren, het donkere lampje is eigenlijk voldoende als je de truc kent waarbij je je vinger achter het negatief houdt). Pinakryptol is eigenlijk alleen maar een kleurstof, zijn hier effecten te verwachten? Het effect op de ontwikkeltijd wordt soms benadrukt, soms ontkend.
Groeten, CP
WolfgangMoersch
Hallo CP,
Bij normale verdunningen van de ontwikkelaar heb ik geen effecten kunnen vaststellen.
Pas wanneer de hoeveelheid ontwikkelaar tot homeopathische niveaus daalt, tot zulke kleine hoeveelheden dat het ontwikkelingsvermogen naar nul neigt, heeft Pinakryptol het effect dat het de ontwikkelaar een duwtje in de rug geeft.
Met Tanol heb ik dit nog niet geprobeerd, noch als voorbad, noch als toevoeging aan de ontwikkelaar.
Mogelijk zal ik in de herfst een variant voor de schaal introduceren. Tijden tussen zes en acht minuten zouden mogelijk zijn voor de N-ontwikkeling, alleen wordt de N-2 dan kritiek kort, tenzij er "geslimd" wordt.
Voor vlakfilms kan Tanol ook in een verhouding van 1+1+50 worden gebruikt, waarbij de gevoeligheid bij de éénbadontwikkeling iets lager zal zijn.
Groeten
wm