Bonderer
Ik ben op zoek naar een handleiding in het Duits voor de Pentax 645 N II.
Ook een kopie is prima.
Wie kan mij helpen?
DerReisefotograf
Hallo,
Ik heb nu even snel een Duitse handleiding gevonden voor de Pentax 645 N, niet voor de II. In hoeverre de camera’s van elkaar verschillen, weet ik niet.
€
http://www.instructionsmanuals.com/u2/pdf/camara_foto/Pentax-645-de.pdf
€
Groeten, Tobias
Bonderer
De 645N is anders dan de NII. De II heeft niet alleen de spiegelvoorloop gekregen. Er zijn ook enkele functies bijgekomen, te zien aan de bedieningsknoppen, waarvan ik de betekenis niet helemaal begrijp.
Bonderer
Nu ik een flink deel van mijn schaarse vrije tijd heb verspild, heb ik eindelijk een bron gevonden.
Bij het bedrijf Kamerazeit in Lübeck kun je deze handleiding voor de Pentax 645 NII krijgen.
sputnik
En nu moet je ook nog eens tijd verspillen aan lezen. En dan heb ik het nog niet eens over fotograferen – dé tijdverslinder bij uitstek.
Ach, het is echt een hele klus.
Bonderer
Voordat SPUTNIK zich hier af en toe weer uitleeft in zinloos gebazel, zou ik hem een goede gastro-enteroloog aanraden om zijn verbale diarree te laten behandelen; het forum ruikt door zijn uitlatingen namelijk erg sterk naar verbale uitwerpselen.
Hij ontwijkt blijkbaar moeiteloos elke intellectuele radar, en dan vraag ik me af WAT hij in een forum voor fotografie te zoeken heeft?
Nou, nog een keer voor SPUTNIK en ik schrijf extra langzaam, zodat hij het ook begrijpt: F-O-T-O-G-R-A-F-I-E !!!!!
Dat is hier het thema in al zijn facetten, meer niet, en dat is maar goed ook.
Met zo'n schatje in dit forum, begint die Neanderthaler me zelfs sympathiek te worden.
En nu maar naar mama, of papa Mirco om uit te huilen.
sputnik
Hij ontwijkt blijkbaar moeiteloos elke intellectuele radar
?
Zegt iemand die alle forums volhuilt omdat hij zijn camera zonder Duitse BDA niet doorheeft. :lol:
Bonderer
Nu snap ik het!!!
Ik heb hier te maken met een kleine groene trol.
Het is ook erg vervelend als die grote mensen hier praten over hun camera’s en laboratoriumapparatuur die je zelf niet hebt.
Erg vervelend als je dan vol afgunst in je hol zit, of is het al een boomhutmodel? Dan kun je wel eens groen aanlopen.
Voor de rest zijn trollen nogal onopvallende en makkelijk over het hoofd te zien wezens, als die groene huidskleur er niet was, die in het oog springt.
Iedereen die trollcommentaren leest, weet wel van welk lawaai hij afkomstig is, en dan drinkt de trol ook nog eens van de cacao waar hij doorheen wordt getrokken, dat is toch schattig.
Eigenlijk kan die trol me niets schelen, daar sta ik kilometers boven, maar andere forumleden lachen er vast net zo graag om als ik.
Bonderer
Nu weer ter zake.
De Pentax 6456 N II heeft een aantal speciale functies die via Mäusekino kunnen worden ingesteld. Een dergelijke handleiding is dan erg handig.
Je kunt bijvoorbeeld 15 of 16 opnames uitvoeren tijdens de belichting op een 120-film of de filmteller vooruit of achteruit laten lopen, zoals je maar wilt, en nog veel meer.
Afgezien daarvan werkt hij precies hetzelfde als de 645 N, een zeer goed hulpmiddel om te fotograferen.
Ik heb ook zonder de handleiding met deze camera gefotografeerd, maar met de handleiding kwam de fijnafstemming.
sputnik
Het is ook vervelend als de grote jongens hier praten over hun camera’s en laboratoriumapparatuur die je zelf niet hebt.
Vervelend als je dan vol afgunst in je hol zit (...)
?
Met mijn 1,78 m kan ik prima leven en ook in de fotografie geef ik de voorkeur aan MF boven GF.
Er zijn ergere dingen (bijvoorbeeld kniebijters). ^_^
?
Wat de camera's en laboratoriumapparatuur betreft, is het bij mij nu zo dat ik er liever mee werk dan ermee te pronken...
Het is zeker niet zo dat ik helemaal niets in petto heb. B)
En als een Wad'lbeißer me aanspreekt, dan kan ik mezelf best eens ertoe zetten om een Wad'l, eh, foto'tje te uploaden. :D
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
?
Zoals ik elders al had opgemerkt, ben ik een aanhanger van de Keep it simple-methode.
sputnik
Je kunt bijvoorbeeld 15 of 16 opnames ondergaan bij een 120-film, of de filmteller vooruit of achteruit laten lopen, zoals je maar wilt, en nog veel meer.
?
O ja,
daar word ik nu toch wel jaloers van.
Van zulke geniale functies kan ik met mijn prehistorische Zweedse cameratechniek (waarmee we weer terug bij de grot zijn) natuurlijk alleen maar (nacht)dromen. :lol:
Bonderer
Dus toch een kleine groene trol, zelfs een heel zeldzame: een babytrol. Eerst anderen dom afkraken en als het dan misgaat, huilen als een baby.
En dan ook nog eens al zijn gedoe extra in digitaal doen, oei oei oei!!!!
Maar ik ben nu helemaal niet onder de indruk, dat was nogal zielig. Het hebben van een Habla zegt helemaal niets over of een baby het kan, dat fotograferen.
Een vriend doet het met een Holga en werkt voor Stern, Geo en anderen, heeft al talrijke tentoonstellingen gehad en natuurlijk prijzen gewonnen. Dat IS een fotograaf.
Is de kleine trol alleen maar eigenaar van een Habla of heeft hij die van papa of opa geleend?
Natuurlijk word ik een bijter als iemand me dom wil behandelen, maar ik bijt niet in kuiten, ik bijt hoger zodat van een trol een zittend plasje wordt.
Waar blijft anders de lol!!!!!
Dus nog veel plezier in de grot.
Ik schrijf dit trouwens zelf, ik hoef niet te zoeken en uit de woorden van anderen samen te stellen en volledig uit de context te halen zoals Babytroll.
Zelfs dat kan hij niet alleen, hij moet bij anderen lenen, hoe zielig is dat!
Maar hij heeft, zoals E. Kästner al zei, weer met grote slokken gedronken van de cacao waarmee ik hem heb gevoed.
Geweldig!!!!!
sputnik
Hoe diep moet je eigenlijk zinken voordat je geen andere uitweg meer hebt dan een beroep te doen op de vaardigheden van vrienden?
Of andersom: hoe slecht moeten je eigen vaardigheden zijn om dit te doen?
€
Ik ben trouwens altijd in voor een kleine fotowedstrijd. ;)
Maar als ik naar je kinderachtige gekrabbel kijk, heb ik mijn twijfels of je
a ) in je leven ook maar één fatsoenlijke analoge afdruk hebt weten te maken
en
b ) überhaupt een goede foto kunt herkennen.
€
Ik schrijf dit trouwens zelf, ik hoef niet te zoeken en woorden van anderen samen te voegen en ze volledig uit hun context te halen? zoals Babytroll.
Zelfs dat kan hij niet alleen, hij moet bij anderen lenen, hoe zielig is dat!
Maar hij heeft,zoals E. Kästner al zei, weer met grote slokken gedronken van de cacao waar ik hem doorheen heb gehaald.
Geweldig!!!!
€
Nou? Merk je iets?
Maar het klopt wel; het is echt geweldig om te zien hoe je jezelf niet voor schut zet door je hier voor ieders ogen te vertonen. :D
Bonderer
Tja, lezen en begrijpen, dat is blijkbaar ook niet het ding van die kleine trol. Ik heb nooit beweerd dat ik goed fotografeer, ik vind het gewoon leuk en ik hoef mijn ego ook niet op te poetsen door mijn foto’s online te zetten. Ik heb dat niet nodig, maar een kleine trol blijkbaar wel.
Ik kan wat ik kan, en daarom snap ik die vergelijkingen van ‘wie heeft de grootste’ totaal niet. Zoiets heb ik niet nodig.
Ik ga gewoon mijn gang en de trol zal blijven proberen mensen lastig te vallen, de trol is gewoon onverbeterlijk. Ach ja, als hij niets beters te doen heeft!!!
En nu heb ik hier genoeg plezier gehad met het plagen van de kleine.
Dag dag