Gast
Het was eenvoudig om 9x12 cm-film voor de oude mapcamera’s te vinden. Het was ook eenvoudig om 5x7"-houders en film te vinden, en ik vond zonder moeite 13x18-houders en film voor ‘moderne’ camera’s. Ik vond ook een paar pakjes PL 25 in 6,5x9 cm voor de kleine mapcamera.
Maar 18x24 cm voor oude plaatcamera's is lastiger – ze kunnen geen 8x10" filmhouders gebruiken, dus die optie valt af. Ik heb een pakje MACO UP100c en ik heb nog een paar vellen over. Maar de zomer staat voor de deur en het filmverbruik is hoog.
Nog erger zijn de problemen die ik mezelf nu heb bezorgd; met 24x30 en 30x40 cm plaatcamera's.
Zijn er "moderne" films in deze formaten – bij voorkeur niet sneller dan ISO 50 (mijn grote objectieven hebben geen sluiters)?
Gast
Ole,
Films voor 18x24, bijvoorbeeld
FOTOIMPEX (hier)
Classicpan 200 en 400, dat is Forte
Fomapan 100
Efke PL100, 50, 25
Wephota (bijna elk formaat) www.wephota.de
NP15 25 ASA, dat is Efke
NP22 125 ASA, dat is Foma
NP27 400 ASA, dat is Forte
Foto Mayr www.fotomayr.de
Ilford Fp4
En natuurlijk kun je ook andere formaten bestellen
Veel succes
Otto
Gast
Ik heb gezien dat Wephota ook de formaten 24x30 en 30x40 maakt. NP 27 is van het merk Forte en Forte heeft een grove korrel en een emulsie van mindere kwaliteit, maar bij deze formaten zou dat geen probleem moeten zijn.
NP 22 is van Foma en een goede film.
Gast
Natuurlijk!
Ik was wephota helemaal vergeten – bedankt!
Ze hebben alles wat ik nodig heb/wil – zoals 30x40 NP15, wat perfect is voor een pate-camera met een lens zonder sluiter :)