Gast
Hallo,
Ik heb zelf een Kiev 60 en ben er erg tevreden over wat betreft de werking, de kwaliteit en de prijs.
Ik heb er 40
Gast
Gast
Hallo,
Ik heb ook al jaren een Kiev 60 met een mooie verzameling lenzen.
Ik heb er al zo’n 400 rolletjes mee geschoten en ben er nog steeds tevreden over.
Groeten
Friedhelm
cfb_de
Ja, dan kom ik ook maar eens uit de kast. Dit was eigenlijk een discussie over Oekraïense techniek, waar ik niet meteen aan mee heb gedaan.
Ik ben ook al zo’n vier jaar tevreden met een tweedehands K-60. De filmstap heb ik zelf afgesteld, verder geen gebreken. In het begin klemde de spiegel een keer lichtjes "vlak voor de top". Dat kon ik ter plekke zonder problemen verhelpen met de punt van mijn Zwitsers zakmes, het was een eenmalig incident en kostte me één van de dertien foto's.
Ja. Dertien foto's. Op voorwaarde dat de filmstap goed is afgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Franz (K-60 rulez!)
Godot
Belangrijk: koop niet op eBay, daar vind je alleen maar rommel. Wie zo’n camera heeft die goed
werkt, doet die niet zomaar weg.
[right][post="3884"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Hm, maar waar haal je hem dan vandaan? In de winkels hier krijg je er geen voor 40,-
Gast
Hallo!
Het spreekt toch voor zich dat we in Oekraïne alleen maar uitstekende en betrouwbare camera's bouwen :) !
Oleksander
Schwedenstahl
Hallo,
Ik wil even een pleidooi houden voor de Kiev 88. Op welk forum je ook kijkt, hij krijgt altijd slechte recensies en ik denk dat mensen hem ook niet met rust laten. De mijne is heel anders. Ik heb hem al sinds 1992, heb er al meer dan 100 filmrolletjes (ik zou ze eens moeten tellen) mee volgeschoten en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Hij is al in de woestijn en in het hoge noorden geweest. Ik had jaren geleden een tweede aangeschaft voor het geval mijn eerste het zou begeven, en wat kan ik zeggen, ook die heeft het nooit laten afweten. Ik gebruik hem weliswaar niet zo vaak als mijn eerste, maar dat is nu ook al meer dan 10 jaar geleden. Behalve het controleren van de schroeven tijdens reizen door ruig terrein en een grondige reiniging heb ik nog niets hoeven doen of laten doen. Bij de lenzen heb ik alleen wat zwarte matte verf op de aansluiting aangebracht, omdat er bij sommige te veel blanke plekken waren.
Ik weet het niet zo goed, hij heeft nauwkeurige belichting, maar ik denk dat ik hem na al die tijd eens ter controle moet laten nakijken; dat zou men bij een Hasselblad zeker ook doen.
Groeten
Marwan
PS: Ik ken nog andere eigenaren van de 88 die ook deze positieve ervaringen hebben gehad. Waarbij ik ook zou afraden om via eBay te kopen.
Gast
Ik heb er ook ooit een gehad. Zolang hij werkte, was het een goede camera waarmee je fantastische foto’s kon maken.
Positief: hij maakte optimaal gebruik van de 120-film en verspilde geen halve centimeter film aan de randen.
Positief: betaalbare, zeer goede lenzen
Maar helaas begaf de sluiter het al snel. En het werd nog erger toen de garantie was verlopen. De vakhandelaar was blij dat hij er niets meer mee te maken had.
Daarna heb ik toch de Exakta 66 gekocht.
Beide camera's hebben één ding gemeen: ze doen alsof ze robuust zijn, terwijl dat niet zo is.
Hoewel ik toegeef dat ik verwend ben door de Nikon-camera's. Of het nu in de Zweedse winter was of in de tabaksvelden van Cuba, er was maar één richting: vooruit. Film na film, zonder enige beperkingen.
Mijn ervaring met de Kiev dateert nog uit de tijd vóór eBay.
Wie een Kiev koopt, weet wat hij doet en wat hij krijgt, of juist niet krijgt. Het is een illusie bij een 50
SamuliSchielke
Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Ik heb een jaar geleden een Kiev 88 gekocht, voor ongeveer 100 euro, van een grootformaatfotograaf die zijn ongebruikte middenformaatcamera kwijt wilde. Sindsdien heb ik het ding meerdere keren bijna tegen de muur gegooid. In de loop van een jaar heb ik behoorlijk wat geïnvesteerd in
- reparatie van de bajonetaansluiting
- reparatie van het springdiafragma bij twee objectieven
- afstelling van de spiegel
- vilt in de binnenruimtes, zodat er geen reflecties zijn...
en zie daar, net toen ik vastbesloten was om het op te geven en geld te sparen voor een Mamya, begon mijn Kiev soepel te werken. Belichtingstijden korter dan 1/250 lukt niet goed, verder is het nu een prima toestel. Conclusie: de Kiev kan goed zijn, maar vergt veel werk. Vooral vanwege de 2.8/120mm Vega en 3.5/65mm Mir38-lenzen ben ik inmiddels een zeer tevreden eigenaar van een Kiev. Dat had ik een half jaar geleden nog niet verwacht...
SamuliSchielke
Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Ik heb een jaar geleden een Kiev 88 gekocht, voor ongeveer 100 euro, van een grootformaatfotograaf die zijn ongebruikte middenformaatapparatuur kwijt wilde. Sindsdien heb ik het ding meerdere keren bijna tegen de muur gegooid. In de loop van een jaar heb ik behoorlijk wat geïnvesteerd in
-reparatie van de bajonetaansluiting
-reparatie van het veerdiafragma bij twee objectieven
-afstelling van de spiegel
-vilt in de binnenruimtes, zodat er geen reflecties zijn...
en zie daar, net toen ik vastbesloten was om het op te geven en geld te sparen voor een Mamya, begon mijn Kiev soepel te werken. Alleen belichtingstijden korter dan 1/250 lukt niet goed, verder is het nu een prima toestel. Conclusie: de Kiev kan goed zijn, maar vergt veel werk. Vooral vanwege de 2.8/120mm Vega en 3.5/65mm Mir38-lenzen ben ik inmiddels een zeer tevreden eigenaar van een Kiev. Dat had ik een half jaar geleden nog niet verwacht...
Schwedenstahl
Wat bedoel je met dat ze geen sluitertijden korter dan 1/250 kan halen??
Laat ze dan niet een beeld overslaan of sluit ze dan niet meer???
Het echappement van 1/30ste en van 60/1000ste werken onafhankelijk van elkaar. Dus er moet waarschijnlijk iets mis zijn met de afstelling boven 250ste. Dat is volgens mij vrij eenvoudig op te lossen door vanaf 250ste alleen nog 250ste in te stellen.
Heb je het reparatiehandboek???
Groeten
mawan
cfb_de
Hallo mawan,
> als vanaf 250 alleen nog 250ste blijft staan
Dat is blijkbaar precies het probleem.
Bij de drie 88’ers die ik ken, heb ik dat echter nog niet kunnen waarnemen. Twee van de drie eigenaren lezen op d.r.f., een derde op het Parallel-forum.
Het leven is hard en eindigt dodelijk. En wie het laatst lacht, sterft vrolijk.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Schwedenstahl
Als dat zo is, dan denk ik dat het te maken heeft met de afstelling van de ontsteking van het tweede sluitergordijn; waarschijnlijk moet er iets soepeler worden gemaakt of rechtgezet. Ik ben momenteel in het buitenland, maar als ik terugkom, kijk ik er graag even naar. Het zou echter geen ernstige schade moeten zijn; het is vast vrij eenvoudig op te lossen. Zelf heb ik dat probleem niet gehad; mijn Kievs geven geen problemen.
Groeten,
Marwan
SamuliSchielke
Ik heb me daarnet blijkbaar wat onduidelijk uitgedrukt. 1/500 en 1/1000 werken wel bij de Kiev 88, maar de belichting is vaak ongelijkmatig vanwege de gordijnsluiter, d.w.z. de ene kant krijgt meer licht dan de andere. Dat betekent dat je, in ieder geval met mijn Kiev, geen fatsoenlijke foto’s kunt maken bij 1/500 en 1/1000. Bij 1/250 en langzamer zijn er daarentegen geen problemen. Niet elke Kiev heeft dit probleem, maar Hans Roskam, die in Nederland Kievs repareert en verkoopt, zegt dat het een constructiefout is die de Oekraïners van de Zweden hebben overgenomen, en dat je er vrijwel niets aan kunt doen. Hasselblad heeft daarom al lang geleden afgezien van dit type sluiter, bij Kiev moet je ermee leven.
PhilippReichmuth
1/500 en 1/1000 werken wel bij de Kiev 88, maar de belichting is vaak ongelijkmatig vanwege de gordijnsluiter, d.w.z. dat de ene kant meer licht krijgt dan de andere.
Er zijn twee effecten: het ene is "shutter fading" (de ene kant krijgt meer licht dan de andere), het andere is "shutter banding" (onregelmatige strepen in de belichting). Het eerste komt doordat de gordijnen met verschillende snelheden lopen en kan waarschijnlijk worden verholpen door de veerspanning aan te passen. Het laatste komt door gordijnen die zelf ongelijkmatig lopen; daar kun je niet veel aan doen, behalve het geheel met een minimale hoeveelheid olie smeren en hopen dat dat voldoende is.
Onlangs waren er in de Kiev Report-threads hierover:
deze (met een smeerinstructie voor Kievs met metalen gordijnen) en
deze.
Philipp
RomanJRohleder
Samuli,
het is geen bug, het is een feature – dat heet “variabele belichtingscompensatie”. Of ook wel “banding”. ;-)
Dit probleem komt ook voor bij andere spleetsluitersystemen; momenteel lijkt de Nikon D200 vergelijkbare tekortkomingen te vertonen en ook bij de Hasselblad-modellen uit de 200/2000-serie zijn hierover berichten.
Je kunt het onder de knie krijgen – door de sluiter en de doekgeleiding schoon te maken en de doekspanning of de relatieve spanning tussen de twee gordijnen nauwkeurig af te stellen.
Mijn K88Six van Wiese is in dit opzicht probleemloos, onopvallend; maar ik gebruik ook echt zelden sluitertijden langer dan 1/30 s.
Roman
Schwedenstahl
Om op alles voorbereid te zijn: op internet zijn er handleidingen te vinden over het schoonmaken… Misschien met foto’s van de afzonderlijke stappen??
Groeten
Marwan
RomanJRohleder
Marwan,
zie het bericht van Philipp.
Foto’s van de binnenkant vind je in het boek of online in de Tento-handleiding en de werkinstructies van Steve Ash.
Roman is op reis.
Gast
Hallo,
Ik heb de handleiding wel, maar ik kan de instructies van Steve Ash nergens vinden. Daarin worden alleen de op de Contax gebaseerde Kiev-camera's beschreven.
Kan iemand me hiermee helpen???
Groeten
Marwan
piu58
Ik heb ook een Kiev. Sluitertijden korter dan 1/125 gebruik ik bijna nooit; sportfotografie is naar mijn mening iets voor 35 mm. Er blijven kleine verschillen in beelddekking als je een andere sluitertijd gebruikt. Misschien kun je dat aanpassen, maar bij zwart-wit stoort het me niet zo erg.
Verder: zeer betrouwbaar, minder problemen dan met mijn P6. 13 foto's geen probleem.
Nog een kleine tip: als je overlappende foto's hebt en niet wilt bijstellen, kun je de film gewoon een of twee centimeter achter het rode puntje draaien, dan lukt het. Het 13e beeld gaat dan wel verloren.