Gast
Hallo,
aangezien mijn huidige standaardpapier (Polymax II RC) binnenkort niet meer verkrijgbaar zal zijn, ben ik op zoek naar een vervanging. Het moet weer PE zijn en een wat koelere beeldtoon hebben.
Nu mijn vragen: 1. Is de beeldtoon van Easy Print Vario Cl. ongeveer hetzelfde als vroeger bij Polykaltton PE, dus iets koeler dan bijvoorbeeld Agfa of Foma?
2. Hoe zit het met de belichting? De informatie in de catalogus en op www.adoxfilm.de spreken elkaar tegen.
In de catalogus staat "alleen rood licht", maar op de website wordt ook groen licht gegeven voor oranje licht. :)
Wie heeft het uitgeprobeerd en kan hier iets over zeggen?
Bedankt en groeten
Taher
Gast
Hallo Taher,
Het sensibiliseren van het papier is helaas een beetje lastig.
Op dit moment kunnen we de Vario Classic (Easy en Fine Print) alleen goedkeuren voor DONKERROOD licht (Phillips-roodlichtlamp).
Eigenlijk zou het ook met oranje moeten werken, maar dat blijkt helaas ingewikkelder dan gedacht.
We zijn er momenteel mee bezig en laten het weten als er iets veranderd is.
LET OP: Ook de AP lichtrode lamp en de Paterson-lamp kunnen het papier onder bepaalde omstandigheden grijs maken!
Test het in ieder geval als het nieuw is!
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Dat bevestigt mijn recente bericht hier: "Neem rode Duka-verlichting, leer ermee omgaan en word gelukkig". Waarom is dat eigenlijk zo moeilijk?
Bij "groen" zijn er in de Duka-benadering problemen met de lichtvlekken en bij te zachte contrasten. Oranje is het uiterste voorbeeld van de slechtste van alle mogelijkheden. En bij het goede oude "rood" is eigenlijk alles helemaal in orde als je het contrasteffect eenmaal onder de knie hebt.
Langzamerhand vraag ik me af waarom tegenwoordig niemand meer luistert naar "opa", "grootoom" of zelfs "literatuur" en iedereen het wiel wel vijftien keer opnieuw moet uitvinden.
Is het dan zo ontzettend moeilijk om eens na te denken over de transmissie van bepaalde folies? Is het dan zo ontzettend moeilijk om jezelf niet af te vragen of nu "oranje" of "donkeroranje" de speciale uitgave van een speciaal filter rechtvaardigt? Of dat de oude "roodlamp" niet gewoon volstaat?
Fotopapier is tenslotte waarschijnlijk het enige gegevensopslagmedium dat al 150 jaar lang aantoonbaar achterwaarts compatibel is.
Ik lees morgenochtend weer de krant in mijn donkere kamer. Bij rood licht. Zonder problemen met welk papier dan ook (ik gebruik geen "Pan-papier" en kleurpapier als enige uitzondering op deze basisregel). Oude "Agfa-bak", 15W-lamp erachter, oud filter. "Helder als de dag" in mijn kleine badkamer (daar is absoluut niets bruin of zwart betegeld).
Met vriendelijke groeten,
Franz [morgen onderweg met PW14 (al bekend), Fomatone (bekend, geliefd) en Varycon (half bekend, half geliefd)]
FrankJBeckmann
Hoi,
Ik ben erg teleurgesteld in mijn AP-lamp, die ik onlangs speciaal bij Impex heb gekocht omdat hij als veilig wordt aangeprezen. Zelfs op 2 meter afstand vertoont hij nog steeds ernstige waas, zelfs bij Foma Speed Variant. De lamp was blijkbaar een complete misinvestering. Terwijl ik juist met het weinige geld dat ik heb op veilig wilde spelen en niet zomaar iets op eBay wilde kopen.
Tot ziens
Frank
Gast
Frank,
mijn AP-roodlichtlamp werkt ook bij de Vario Classic, maar ik heb de lamp en het papier (toen net als nu Efke Varycon) rond 1999 gekocht; momenteel gebruik ik Kentmere, misschien is er nu wel iets veranderd (eigenschappen van het papier, materiaal van de lamp).
Veel succes
Otto
MirkoBoeddecker
Frank,
De AP-lampen veroorzaken geen waas op Foma-papier.
We gebruiken ze al meer dan 10 jaar in ons eigen laboratorium.
Als ze ver genoeg van de Vario Classic staan, gaat het wel, maar als ze dichterbij komen dan 2 meter, gaat de Vario Classic kuren en de 1,50 meter / 10 minuten heeft tot nu toe alleen de Phillips-roodlichtlamp zonder waas doorstaan.
Dat geldt echter alleen voor de Vario Classic.
Heb je al eens een vergelijkende test gedaan om te kijken of het misschien niet aan de lamp ligt, maar aan strooilicht of vreemd licht?
Tot nu toe heb ik nog niets dergelijks gehoord of zelf opgemerkt, dus ik ga ervan uit dat AP ook geen productiefout heeft gemaakt. Mocht dat wel het geval zijn, dan moeten we natuurlijk in Spanje alarm slaan.
Groeten,
Mirko
Gast
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe zit het met gekleurde lampen?
Otto
FrankJBeckmann
Hoi Mirko,
Het is duidelijk de Ap-lamp. Je ziet zelfs de schaduw die de voor de test op het papier gelegde voorwerpen werpen.
Tot ziens
Frank
cfb_de
Hallo Frank,
voordat je je nog meer gaat ergeren:
- Wat voor lamp zit erin? 25 W is meestal al te veel.
- Eventueel een DC-Fix eromheen of een rode led-spot erin. 2 meter afstand heeft nog nooit kwaad gedaan.
Mijn oude Agfa-'bliktrommel' met een al even oud rood filterglas ervoor geeft ook een waas. Als ik er een spaarlamp van 7 W in doe. Met een 'matte' gloeilamp van 25 W is er geen waas en kan ik in de Duka (badkamer met witte tegels) de krant lezen.
Franz
FrankJBeckmann
Voordat je je nog meer gaat ergeren:
- Wat voor lamp zit erin? 25 W is meestal al te veel.
- Eventueel een DC-Fix eromheen of een rode led-spot erin. 2 meter afstand heeft nog nooit kwaad gedaan.
Hallo Franz,
de lamp heeft een vermogen van slechts 10W. Ik heb al overwogen om een soort lampenkap van zwart karton te maken, zodat het papier alleen indirect licht krijgt.
Welke folie zou geschikt zijn? Heb je daar al ervaring mee?
Groeten
Frank
RomanJRohleder
Frank,
zorg voor een paar cm² Rubylith of DCfix, dus rode zelfklevende folie. Rubylith wordt in de grafische sector gebruikt om af te plakken en is voldoende "veilig" – een vriend heeft zelf een frame in elkaar geknutseld en dat met Rubylith bekleed; zo beveiligt hij zijn laboratoriumcomputer – het beeldscherm blijft aanstaan.
Met die folie plak je dan de kap van je AP in...
Als alternatief de door Franz genoemde LED-spots. Die kosten bij Conrad ruim 10 € en zijn bruikbaar voor iedereen die een E27-fitting en twee linkerhanden heeft... waarbij ik iemand heb "ingehuurd" om 4 echte LED-strips voor me te solderen...
Maak je geen zorgen over dat AP-ding – repareer het of vervang het. Kunststof veroudert, misschien heeft de kap microscheurtjes gekregen.
FrankJBeckmann
Frank,
zorg voor een paar cm² Rubylith of DCfix, dus rode zelfklevende folie. Rubylith wordt in de grafische sector gebruikt om af te plakken en is voldoende "veilig" – een vriend heeft zelf een frame in elkaar geknutseld en dat met Rubylith bekleed; zo beveiligt hij zijn laboratoriumcomputer – het beeldscherm blijft aanstaan.
Met die folie plak je dan de kap van je AP...
Als alternatief de door Franz genoemde LED-spots. Die kosten bij Conrad ruim 10 € en zijn bruikbaar voor iedereen die een E27-fitting en twee linkerhanden heeft... waarbij ik iemand heb "ingehuurd" om 4 echte LED-strips voor me te solderen...
Maak je niet druk om dat AP-ding – repareer het of vervang het. Kunststof veroudert, misschien heeft de kap microscheurtjes gekregen.
Hoi Roman,
de LED-spot ziet er interessant uit, is ook iets voor mensen zoals ik. Ik heb dat ding met de 20 LED's in de Conrad-catalogus gevonden. Mijn AP-lamp is gloednieuw van FOTOIMPEX, dus het kunststof kan nog geen tekenen van veroudering vertonen.
Tot ziens
Frank
Gast
Om terug te komen op de vraag over het papier: ik heb er onlangs afdrukken mee gemaakt en ben er erg tevreden over. Het heeft een iets koelere tint dan Foma, waarmee ik meestal werk, en het wit van de drager is zuiverder, wat ik erg mooi vind. Het is vrij dik voor een PE-papier, maar dat is een kwestie van smaak. De afdrukken, ontwikkeld in een mix van koudtoonontwikkelaar van Amaloco en Fomatol PW, kwamen er erg mooi uit, briljant en met goede grijswaarden. Over het algemeen aan te bevelen, maar de emulsie is gevoeliger dan bij Foma of Agfa: handschoenen zijn nodig om vingerafdrukken te voorkomen.
Ik gebruik een rode lamp van Philips, en die werkt prima, maar is wel niet erg helder.
Weet iemand trouwens waar Easyprint VC vandaan komt? Ik woon in Nederland en kan voor kleine aankopen niet altijd naar Berlijn (waar het goedkoper is), maar wel naar de lokale Forte- en Efle-importeurs.
Samuli
MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
we hebben momenteel helaas leveringsproblemen, omdat we pas weer materiaal kunnen gieten als de tests met betrekking tot de lichtgevoeligheid zijn afgerond. We experimenteren momenteel met verschillende sensibilisatoren en moeten nu de opslagtests afwachten.
Ik vrees dat er pas in september weer nieuwe voorraad beschikbaar zal zijn.
Gebruik tot die tijd alstublieft donkerrood DUKA-licht of schakel het licht helemaal uit.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Geldt dit ook voor de baryt-variant? Dat is interessant voor degenen die rollen bestellen.
Franz
MirkoBoeddecker
Franz,
ik zou misschien rollen kunnen laten snijden uit de gietvorm van mei, maar zoals gezegd: donkerrood, niet eens AP-lichtrood.
Daarvoor zou ik echter de goedkeuring van iedereen moeten krijgen.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Dus de baryt-variant valt er ook onder. Onder deze omstandigheden krijg je in ieder geval mijn goedkeuring niet :-)
Ik denk dat we allemaal wel tot september kunnen wachten; dan is de grote vakantieperiode immers ook voorbij. Ik zal zo meteen ook even in de andere thread reageren.
Franz
MirkoBoeddecker
Franz,
de emulsie is al meer dan 15 jaar op de markt met deze gevoeligheid voor rood en is ook door andere bedrijven met succes verkocht.
We hebben het papier verbeterd en het onder andere een hogere helderheid gegeven. Nu willen we ook de gevoeligheid verbeteren.
Het is dus niet zo dat deze partij op de een of andere manier "aangetast" is. Het is alleen zo dat het papier nu voor een bredere groep gebruikers beschikbaar is dan vroeger en dat daardoor de "klachten" zich opstapelen. Altijd hetzelfde liedje: Ilford werkt niet bij dit licht, dus is het papier kapot en niet het licht te fel.
Daarom blijf ik hier zo op hameren. Ik ben het gewoon beu om elke dag hetzelfde verhaal te vertellen en voortdurend domme opmerkingen te moeten slikken van mensen die denken dat ze het beter weten.....
Kortom: het papier is perfect (zoals altijd) en levert prachtige resultaten op als je weet wat je doet, maar het is niet echt geschikt voor een brede groep gebruikers vanwege de relatieve gevoeligheid voor helderrood, helderoranje en geel licht.
Daarom hopen we in de toekomst een iets minder gevoelige variant te kunnen aanbieden.
Tot die tijd wil ik de oude variant liever niet nog een keer laten gieten.
Daarom loopt het een beetje vertraging op.
Zo ziet het er nu uit..... :)
Groeten,
Mirko
cfb_de
(Ik kopieer het nu even andersom :-)
Hallo Mirko,
bedankt voor de verduidelijking. In je eerste beschrijving was dat niet zo duidelijk geworden en blijkbaar heb ik toen al met deze emulsie gewerkt (in een geel-oranje doos).
Het maakt mij nu niet uit of de oude kwaliteit wordt afgeschaft of de nieuwe. Ik denk echter dat het voor jullie slimmer is om de nieuwe te nemen. Jullie hebben de oude kwaliteit toch zeker gebaseerd op een planning voor de verkoop van losse vellen. Ik wil nu niet dat bestellers van losse vellen moeten wachten omdat we het papier in rolvorm 'weghalen'.
Franz
Gast
Mirko,
Zoals ik al zei, heb ik in 1999 bij jullie een "proefpakket" van 100 vellen 18x24 Vario Classic Baryt gekocht, samen met een AP-lamp. Er is geen sprake van waas, zelfs niet op enige afstand, maar ik laat mijn papier ook niet open liggen.
Vellen eruit, de folie weer dichtgevouwen en klaar.
Otto