CPD
Hallo,
mijn vraag houdt rechtstreeks verband met het ontwikkelen op zicht.
Ik zou nu toch wel graag eens een hele stapel vlakfilms, zo’n 5 à 6 stuks, in één keer willen ontwikkelen.
In de ontwikkelaar werk ik met handschoenen aan; zodra een foto klaar is, gaat deze naar het stopbad. Natuurlijk mag ik dan niet in het stopbad grijpen om de film naar fixeerbad 1 (ik fixeer in twee stappen) te verplaatsen, omdat de ontwikkelaar, waarin ik daarna weer moet grijpen, dan zeer snel verpest zou zijn.
Het gebruik van een tang vind ik vanwege het risico op beschadiging van de filmlaag weinig praktisch. Of is mijn bezorgdheid ongegrond?
Vandaar mijn vraag: kan ik de voltooide films in het stopbad verzamelen (de schaal wordt met karton afgedekt tegen lichtinval) totdat ik klaar ben met het ontwikkelen van alle films en dan pas fixeren? Of is een te lange verblijftijd in het stopbad schadelijk voor de films?
Met vriendelijke groeten, CP
cfb_de
Hallo CP,
Een basische omgeving verandert de gelatine in principe al snel in suikers, zeep en andere troep. Daarom is het niet slim om het te lang te laten zitten vanwege die "troep". Bovendien zijn derivaten van hydrochinon, metol en fenylenediamine ook niet echt geschikt voor mensen.
Aangezien ik niet wil weten (en ook niet wil aanbevelen) wat jouw specifieke ontwikkelaar met jouw specifieke vingers aanricht: heb je al eens aan de goedkoopste wegwerphandschoenen gedacht?
[*Voor mij* zou dat te veel gedoe zijn. Maar ik ga ook niet meteen een klacht indienen tegen een bouwmarkt en ben wat "steviger" in de omgang met chemie in de zin van kennis. *Wat* zit er eigenlijk in jouw ontwikkelaar?]
Met vriendelijke groeten,
Franz
CPD
Hallo Franz,
Ik gebruik in principe altijd handschoenen, maar ik heb geen tijd om ze na elke keer dat ik in het stopbad grijp te verwisselen of af te spoelen.
Maar ik heb het nu eens uitgerekend: ik verwerk altijd partijen met hetzelfde of in ieder geval een vergelijkbaar contrastbereik tegelijk, de ontwikkeling is dan ook bijna tegelijkertijd klaar en de daadwerkelijke verblijftijd in de stopper zal waarschijnlijk niet zo lang zijn, dus ik neem het risico gewoon.
Je hebt gelijk, het is veel werk: MAAR – ik vind het ontzettend leuk, en dat is het belangrijkste, en ik verwerk ook weer niet zó veel vlakfilms.
Hartelijk dank! Groeten, CP
Gast
Hallo CP,
Vlakfilms kunnen ook met tangen worden "bewerkt" zonder krassen te maken enz. De truc is: je knipt de vingers van je (gebruikte) handschoenen af (meestal is de pink het meest geschikt, afhankelijk van de dikte van de tangarmen), trekt ze over de tangarmen zodat ze strak zitten, en klaar is je filmvriendelijke tang. Nu heb je alleen nog maar één tang per bad nodig en kan er niets misgaan!
Ik vis onder andere ook mijn gezonken barietpapieren met een "bekleed", plat plastic staafje uit de staande Nova barietwasbak. Werkt al sinds mensenheugenis prima zonder beschadigingen.
Je kunt trouwens ook houten (die hebben de juiste breedte) keelspatels (ik bedoel die rare houten plaatjes waarmee hij je tong naar beneden drukt bij het keelonderzoek) gebruiken of de houten stokjes van uitgelikt ijs (Magnum heeft mooie brede houten stokjes). Ook keukentangen van de juiste grootte en met de juiste vorm zijn geschikt. Het werkt allemaal.
Met vriendelijke groeten
Lothar
Gast
Oh ja,
even voor de duidelijkheid: de houten stokjes, keukentangen enz. moeten natuurlijk ook met vingerhoedjes worden omhuld!
Groeten
Lothar
CPD
Hallo Lothar,
Dat is echt een geweldig idee. Bedankt!
Ik ga het echter eens uitproberen met de roestvrijstalen kaders van Kodak voor de hangtank.
Groeten
CP