Hallo,
Ik was al een tijdje van plan om negatieven op het oog te ontwikkelen, en nu heb ik het gedaan en het werkt perfect.
De vlakfilm wordt ongeveer 3/4 van de gebruikelijke ontwikkeltijd (ik gebruikte Tanol) ontwikkeld. Vervolgens wordt het groene lampje even aangedaan en wordt het negatief gecontroleerd – dit wordt herhaald totdat het resultaat goed is. Ik heb eerst geoefend met een goed, volledig ontwikkeld negatief. Zo wist ik hoe het eruit moest zien bij de toch wel erg schemerige verlichting.
Er is een leuke website
http://www.michaelandpaula.com/mp/index_skip.html
waarvan ik de instructies heb gevolgd.
In het VK is er ook nog Pinakryptol te koop voor extra filmverdoving, dat wil ik binnenkort ook eens uitproberen; misschien kan ik dan een iets helderder lampje gebruiken, maar het gaat ook zo.
Ik wil een nadeel niet verzwijgen: het ontwikkelen van vel voor vel – zo hardvochtig ben ik nog niet om meerdere films tegelijk te ontwikkelen – kost veel tijd. Je zit de hele tijd in het donker, een cd-recorder is geen overbodige luxe. Maar ik heb nog nooit zo'n perfect ontwikkelde negatieven gehad, en dat bij zeer uiteenlopende contrasten, nauwelijks werk bij het vergroten. Naar mijn mening een mooi alternatief voor het zonesysteem, hoewel het, dat moet ik toegeven, bij opnames met normaal contrast niet echt de moeite waard is. Maar – het is enorm leuk.
Als je interesse hebt, vraag het dan gerust, maar in de link staat eigenlijk al alles.
Groeten, CP