MehmetCati
Hoi!
Ik heb de Kodak D-76 gekocht om hem eens uit te proberen.
Het poeder is goed voor een oplossing van 1 liter.
Weet iemand voor hoeveel filmrolletjes (moedervloeistof) die liter voldoende is?
(staat niet op de verpakking)
Groeten
M.C.
CPD
Hallo Mehmet,
Ik ben niet zo bekend met D-76, maar ik zou je aanraden om het in verdunningen van 1:1 tot 1:3 als eenbad te gebruiken.
Normaal gesproken verleng je de ontwikkeltijd na elke twee films en moet je dan na een bepaald aantal films replenisher (ik kan het Duitse woord niet bedenken) bijvullen en na een paar weken is de ontwikkelaar dan op.
In een boek las ik dat bij gebruik van de moederoplossing de pH-waarde voortdurend in ruime amplitudes zou schommelen, enz. Ik heb dat nooit gecontroleerd.
Maar voor zover ik me herinner, heerst de mening dat D-76, of zijn Engelse broertje ID 11, in vorm van verdunning veel processtabieler is, iets groverkorrelig maar daardoor scherper.
Groeten
CP
CPD
www.jackspcs.com/dskodak.htm
daar vind je een paar interessante links voor meer informatie
Groeten
Gast
Mehmet,
De Engelsen schrijven 10 films per liter, waarbij elke film 10 % langer is dan de vorige. Dat betekent dus dat de eerste 100 % is, de volgende 110 %, dan 120 % en de tiende 190 %. Je hoeft niet te vermenigvuldigen, maar altijd op te tellen.
MehmetCati
Hallo allemaal!
Ik heb inmiddels wat informatie van Kodak gevonden.
Daarin staat dat je 4 filmrolletjes (Kb) per liter kunt ontwikkelen, of 2 filmrolletjes bij een verhouding van 1:1.
Ik ga waarschijnlijk de 1:1-verhouding uitproberen.
(Ik had in een ander bericht al eens gevraagd naar ervaringen met de Lucky-film. Inmiddels heb ik AM74 en RODINAL hiermee geprobeerd. Eens kijken hoe hij het doet met de D-76).
Zoals ik de informatie van Kodak begrijp, moet je voor twee films tegelijk de ontwikkeltijd met 10% verlengen (zoals oleksander schrijft).
Bedankt voor de hulp en
Groeten
M.C.
Gast
Mehmet,
Ik ben een beetje verbaasd over de informatie van Kodak: Ilford ID 11 en Kodak D76 zijn toch bijna hetzelfde, en dan 4 filmrolletjes bij Kodak en 10 bij Ilford per liter?
Je hebt me een beetje verkeerd begrepen: bij Ilford wordt bij één liter per filmrolletje de belichtingstijd met 10 % verlengd.
Dus
1. Film 100%
2. Film 110%
3. Film 120%
4. Film 130%
5. Film 140%
6. Film 150%
7. Film 160%
8. Film 170%
9. Film 180%
10. Film 190%
Als je altijd twee films neemt, dan (niet officieel, stond in een fototijdschrift)
1+2 100%
2+3 120%
4+5 140%
6+7 160%
8+9 180%
10 190%
of een halve liter oplossing (die gebruik ik omdat ik geen liter in een blik kan krijgen)
1 100%
2 122,5%
3 145%
4 167,5%
5 190%
In principe weet je: per 100 ml 1 film, dat betekent dus dat 1 l 10 films is, 0,5 l 5 films, 2,5 l 25 films en 3,8 liter 38 films.
De eerste ontwikkeling is altijd 100%, voor de laatste film komt er 90% bij, dus je rekent: 90% : (n films - 1) en krijgt de verlenging per film.
Let op, dit geldt alleen voor ID 11 Kodak 76 en andere die daarna komen, bij andere ontwikkelaars geldt een andere regel.
Gast
mijn formule is door het programma verprutst
90 delen door het aantal mogelijke films, verminderd met 1, en dat levert de verlengingsfactor op
Sorry, mijn Duits is niet goed genoeg om dit uit te drukken
CPD
Hallo Mehmet,
Oleksander heeft gelijk. Je kunt maximaal 10 filmrolletjes in één liter ontwikkelen. Slechts vier filmrolletjes zou toch echt een erg duur karwei zijn.
Ik heb het gegevensblad van D-76 eens bekeken. Het is inderdaad nogal verwarrend, maar je kunt ook dat van ID-11 gebruiken. Zoals Oleksander schrijft, zijn de twee ontwikkelaars praktisch identiek; chemisch gezien zullen ze waarschijnlijk enigszins verschillen (verschillende complexvormers, mogelijk verschillen in de procentuele samenstelling?). Voor de praktijk maakt dat echter niet uit – je moet de juiste ontwikkeltijd immers zelf uitzoeken.
Groeten, CP
Gast
Hallo,
Als je D76 als eenmalige ontwikkelaar gebruikt, kun je volgens het gegevensblad maximaal 16 films per gallon concentraat ontwikkelen, d.w.z. ~4 films per liter concentraat of ~250 ml concentraat per film. Bij een 1+1-verdunning is dat dan 250 ml D76 plus 250 ml water.
Wie denkt dat hij met 100 ml D76-moedervloeistof per film toe kan komen, komt bedrogen uit. Ik heb het gedaan omdat ik ook dacht dat D76 en ID11 identiek waren. Het resultaat waren nogal flauwe, onderontwikkelde negatieven.
Groeten
Heinrich
CPD
Hallo Heinrich,
Interessante informatie!
Ik heb nu eens in verschillende receptenboeken en op websites naar D-76-recepten gezocht. Die lopen soms behoorlijk uit elkaar. En wat Kodak precies in zijn D-76 mengt, of Ilford in zijn ID 11, zullen ze ons waarschijnlijk niet vertellen.
Groeten, CP
MehmetCati
Hallo!
Bedankt allemaal voor de nuttige informatie!!!!!!!
Ik heb inmiddels weer wat tijd gehad voor mijn computer en heb bij Kodak het gegevensblad voor de D-76-ontwikkelaar gevonden.
Zoals ik het begrijp, is één liter inderdaad maar genoeg voor 4 filmrolletjes.
Er is ook een grotere verpakking voor een oplossing van 3,8 liter. Hierover heb ik in een catalogus de specificatie voor 16 films gevonden. Dus dat komt met die 4 films per liter aardig overeen.
Kodak geeft 16 films aan voor een gallon (ik weet op dit moment niet hoeveel liter dat is, waarschijnlijk 3,8).
Door tijdgebrek ben ik er nog niet aan toegekomen om de D76 uit te proberen, maar ik zal me waarschijnlijk aan de 4-film-specificatie houden.
Misschien schaf ik de ID 11 wel aan en probeer ik mijn films daarmee uit.
Voor de rest
HEITER WEITER
M.C.
Gast
Wie denkt dat hij met 100 ml D76-moedervloeistof per film toe kan komen, komt bedrogen uit. Ik heb het gedaan omdat ik ook dacht dat D76 en ID11 hetzelfde waren. Het resultaat waren nogal flauwe, onderontwikkelde negatieven.
Hallo,
als D76-gebruiker ben ik nu een beetje verbaasd. Ik gebruik voor de Tri-X: 1+1 met slechts 125 ml concentraat. Er past toch niet veel meer dan 250 ml in de eenvoudige JOBO-box. De foto's zien er niet onderontwikkeld uit. Moet ik in de toekomst meer ontwikkelaar gebruiken?
Groeten
Andre
heinrich
Hallo Andre,
Ik heb mijn gegevens uit het technische gegevensblad van Kodak gehaald, daar staat:
Als je D-76-ontwikkelaar in een verhouding van 1:1 verdund gebruikt, ... kun je één 135-36-rolletje (80 vierkante inch) ontwikkelen in 473 ml (16 ounce) of twee rolletjes samen in 946 ml (één quart) verdunde ontwikkelaar. In mijn bericht heb ik de 473 gewoon afgerond naar 500 ml.
Tijdens mijn zoektocht naar het zonesysteem hebben mijn eigen, onvrijwillige tests het volgende opgeleverd:
1 rol 120-film in 400 ml 1+1 D76-oplossing = contrast en gevoeligheid ok (gamma 0,54, zone I met 0,14 logD)
2 rollen 120-film in 400 ml 1+1 D76-oplossing = contrasten vlakker en gevoeligheid lager (gamma 0,47, zone I met 0,07 logD veel te laag)
Testomstandigheden:
Ontwikkeltijd 8:30 bij 20 graden en ~70 tpm (rotatie, Jobo CPA)
Belichting: zoals 200 ASA, diafragmareeks zone 1 tot 10
Film: HP5plus
Camera: Linhof Technika IV 6x9 (Baby Linhof), lens Symmar 5,6/105 mm
Houd je niet blind op de gammawaarde, ik meet die met een Hauk-Trialux belichtingsmeter in de projectie; met een densitometer zullen de waarden er iets anders uitzien.
Als je goede ervaringen hebt met 125 ml moederoplossing (dus 250 ml 1+1) en je komt uit op de tijden uit de Kodak-tabel, blijf daar dan bij. Als je meer ontwikkelaars gebruikt, worden de negatieven harder en moet je de ontwikkeltijden dienovereenkomstig verkorten om het gebruikelijke contrast te krijgen.
Ik heb dat alleen door een stom toeval gemerkt. Om het eerste testresultaat te verifiëren, heb ik nog een testfilm samen met een vakantiefilm ontwikkeld (je moet je testresultaten altijd bevestigen met een controletest, een oude biologenregel), het resultaat waren de genoemde flauwe negatieven. Een herhaling van de test met slechts één film in 500 ml 1+1 leverde toen weer een gamma van 0,54 op. Het technische gegevensblad heb ik pas na de tweede test gelezen.
Ik heb geen vergelijkbare test met ID11 gedaan, dus ik kan niet zeggen hoe de test met ID11 zou uitpakken. In het technische gegevensblad van de ID11 wordt echter 100 ml/filmrol aangegeven, en ik ga ervan uit dat de gegevens van Ilford kloppen.
Groeten
Heinrich
heinrich
/b
Gast
Heinrich, Andre,
Misschien hangt de bruikbaarheid af van de laagdikte?
Roland
cfb_de
Hallo Roland,
Zeker niet. De "benutbaarheid" (beter gezegd: "kleinste zinvolle hoeveelheid") hangt uitsluitend af van de volgende factoren:
- De totale hoeveelheid beschikbaar gereduceerd zilver in de emulsie.
- Gewenste hoeveelheid gereduceerd zilver. (*Dat* is de essentiële factor en precies daarvoor moet het toegevoegde reductiemiddel – ook wel "ontwikkelaar" genoemd – voldoende gedoseerd zijn.)
Of kort gezegd: het hangt af van hoeveel zilver er in de emulsie zit (dunne-laag-emulsies met vlakkristaltechnologie bevatten daar meestal iets meer per m² dan conventionele gietingen), hoe sterk men heeft belicht en hoe dicht de negatieven moeten worden ontwikkeld. Telkens genormaliseerd op het zilverhalogenidegehalte per oppervlakte.
Zo werkt de chemie bij het ontwikkelen en daar verandert ook een welk geloof dan ook niets aan.
Met vriendelijke groeten,
Franz
skahde
Ik heb nu eens in verschillende receptenboeken en op websites naar D-76-recepten gezocht. Deze lopen soms behoorlijk uit elkaar.
En wat Kodak in zijn D-76 mengt, of Ilford in zijn ID 11, zullen ze ons waarschijnlijk niet verklappen.
Hallo,
De recepturen D76, D76h en D76d verschillen, wanneer ze vers worden bereid, meer op papier dan in hun uiteindelijke eigenschappen en variëren slechts met 10% in hun activiteit, maar lopen na een paar weken opslag duidelijk uiteen. Bij D76 volgens het gepubliceerde recept neemt deze aanzienlijk toe, bij D76h af, bij D76d neemt deze slechts licht toe.
De samenstellingen van Kodaks verpakte D76 en Ilfords ID zijn goed te achterhalen uit de MSDS. Kodaks D76 is gebufferd met borax en lijkt daarmee in ieder geval sterk op D76d. ID11 komt overeen met de originele formule. In afwijking van de originele recepten worden aan beide complexvormers toegevoegd om de waterhardheid tegen te gaan.
Bron o.a.:
http://groups.google.de/group/rec.photo.da...00290747c?hl=de
Met vriendelijke groeten
Stefan
skahde
Tijdens mijn zoektocht naar het zonesysteem hebben mijn eigen, onvrijwillige tests het volgende opgeleverd:
1 rol 120-film in 400 ml 1+1 D76-oplossing = contrast en gevoeligheid oké (gamma 0,54, zone I met 0,14 logD)
2 rollen 120-film in 400 ml 1+1 D76-oplossing = contrasten vlakker en gevoeligheid lager (gamma 0,47, zone I met 0,07 logD veel te laag)
Hallo Heinrich,
0,54 vs. 0,47 komt overeen met de informatie van Kodak in het gegevensblad: "Om de bruikbare capaciteit van D-76-ontwikkelaar verdund 1:1 te vergroten – bij het ontwikkelen van twee rollen van 36 opnames in een tank van 16 ounce – moet de aanbevolen tijd met ongeveer 10 procent worden verlengd."
Op basis van mijn eigen ervaringen ben ik overgegaan tot het niet alleen testen van één verdunning voor één film en verschillende tijden, maar ook het controleren van de verdunning van de ontwikkelaar voor het totale volume voor één en twee films. De lakmoesproef is dan de vergelijking tussen een korte sensitometerstrook en een complete film met belichte sensitometerstrook op de laatste, vrijgelaten opnames.
Interessant resultaat: bij wijzigingen in de hoeveelheid basisoplossing of de filmlengte treden – behalve bij ontwikkeling in emmervolumes – bijna altijd afwijkingen op. Maar zolang men zonder inbraken in de lichten door tijdsverlenging ook hoge gamma's bereikt, kan men dit probleemloos compenseren.
Kort gezegd: pas de inbraken in de lichten (de gamma/tijd-curve vlakt af) laten zien dat men te veel van de ontwikkelaar heeft gevraagd. Bij verschillende hoeveelheden moederoplossing moet men eigenlijk altijd compenseren. Bij de gebruikelijke handontwikkeling vallen deze verschillen echter binnen de gangbare afwijkingen (+/- 10%). Pas als men het heel nauwkeurig aanpakt, gewapend met een rotatieautomaat en een densitometer, ziet men duidelijk wat er gaande is.
Met vriendelijke groeten
Stefan
skahde
De "benutbaarheid" (beter gezegd: "kleinste zinvolle hoeveelheid") hangt uitsluitend af van de volgende factoren.
Dergelijke absolute formuleringen zijn natuurlijk altijd een uitnodiging :)
Afhankelijk van de ontwikkelaar mag men ook de luchtroest niet vergeten. Bevat de werkoplossing weinig sulfiet, dan hoeft men alleen maar lang genoeg te roeren om deze naar het hiernamaals te sturen. Met Pyrocat is mij dat al meerdere malen gelukt. De filmlengte was daarbij een sensitometerstrookje, ongeveer 20 cm 35mm-film.
Afhankelijk van de ontwikkelmethode (tank, 1 minuut kantelen, rotatie) en de zuurstof die daardoor tijdens de ontwikkeling wordt ingeroerd, kun je dus verschillende hoeveelheden film per volume ontwikkelen.
Dat moest ik even kwijt :D
Groeten
Stefan