Arthur
Hallo!
Ik heb al behoorlijk wat geëxperimenteerd om mijn barietafdrukken glad te krijgen, maar helaas tot nu toe zonder succes. :P
Nu overweeg ik om bij FOTOIMPEX een bakkersdroogpers van 30x40 cm te bestellen.
Misschien heeft iemand hier zo’n pers en kan hij of zij mij vertellen over zijn of haar ervaringen?
- Er is mij nu al meerdere keren de methode aangeraden om het papier een nacht te laten drogen en het dan, indien mogelijk nog licht vochtig, in de droogpers te plaatsen. Is dit een aan te raden methode en werkt het echt?
- Verder heb ik gelezen dat een pers van 30x40 cm eigenlijk niet voldoende is voor papier van 30x40 cm, daarvoor zou je de op één na grootste pers nodig hebben. Klopt dat?
Ik ben echt op zoek naar een definitieve oplossing om gladde afdrukken te krijgen. Daarvoor ben ik ook bereid wat geld uit te geven. Ik wil niet op eBay kopen, je kunt er nooit echt zeker van zijn dat er geen chemische resten in het linnen zitten. Maar ik wil voorkomen dat ik een duur apparaat koop en er vervolgens niet de gewenste resultaten mee bereik...
Bedankt,
Arthur
Gast
Hallo Arthur,
Ik werk al jaren met een Bächer-pers van 50 x 60 cm, die ik tweedehands heb gekocht van een oude meesterfotograaf (toen voor 100 DM). Deze pers heeft weliswaar geen thermostaat, maar je kunt er toch uitstekend mee werken, en wel als volgt:
- Leg het barietpapier na het werk op een droogzeef en laat het een nacht drogen (niet direct bij een radiator of iets dergelijks), zodat het gelijkmatig droogt.
- De volgende dag de pers 5 minuten op stand drie opwarmen, daarna op stand één zetten. Leg het papier op de pers en laat het, afhankelijk van het papier, 1 tot 3 minuten op de pers liggen. Klaar. Je krijgt absoluut glad papier. Deze methode werkt en is de ideale droogmethode. De pers moet echter, zoals al aangegeven, een maat groter zijn dan je grootste papierformaat.
Wat betreft de vraag over chemicaliën en spandoeken: de spandoeken kun je demonteren/verwijderen en ook wassen, of je bestelt vervangende doeken bij Bächer. Zelfs voor mijn oerdoude pers (overigens erg mooi met houten handgrepen, ook visueel een esthetisch genot) zijn die nog verkrijgbaar.
Ik heb mijn spanlinnen trouwens destijds (tot op de dag van vandaag) niet gewassen en de afdrukken zijn desondanks, ook na jaren, nog steeds onberispelijk. Dus een exemplaar op eBay kopen, als het niet te duur wordt, is geen probleem. Het belangrijkste is dat de elektriciteit in orde is, al het andere kun je "relatief" goedkoop als reserveonderdeel bij Bächer bestellen.
Veel groeten en veel succes
Lothar
Gast
Hallo Arthur!
Twee methoden waarmee ik tot nu toe elk stuk barietpapier helemaal glad heb gekregen:
1. De natte-plakbandmethode (zie ook:
http://www.artgrey.de/barytpapier_trocknen.pdf).
In sommige gevallen werkt deze niet; dan krullen de zijkanten soms om, en dan gebruik ik de volgende methode:
2. De volledig uitgewassen afdrukken worden volgens de voorschriften in Sistan gedompeld en daarna in een zo stofvrij mogelijke ruimte gelegd (het beste op keukenrolpapier). Na ca. 2 tot 3 uur (de afdrukken mogen aan de emulsiezijde niet meer "plakkerig" aanvoelen), leg ik ze tussen kartonnen vellen (verkrijgbaar in papierwinkels, soms alleen op bestelling, worden vooral in musea gebruikt om documenten enz. te drogen, moeten in ieder geval zuurvrij zijn!!!, kunnen natuurlijk steeds opnieuw worden gebruikt!) en verzwaar ze, bijvoorbeeld eerst met een gecoate spaanplaat, waarop ik dan een of twee met water halfgevulde jerrycans zet (dat zijn jerrycans van 25 liter waarin het Aqua dest. wordt verkocht, waarmee ik de ontwikkelaars maak). Na twee dagen eventueel omstapelen, nog eens twee dagen laten drogen, daarna eventueel nogmaals persen, maar zonder tussenvellen, alleen de nu gedroogde afdrukken op elkaar, helemaal boven en onder een archief-tussenvel ter bescherming tegen mechanische beschadiging.
De afdrukken blijven super vlak en gaan niet meer golven. En ik bespaar mezelf de aanschaf van een droogpers (die ik overigens nooit tweedehands zou kopen – wat voor chemische resten er misschien in de doek zitten, die dan in mijn afdrukken terechtkomen...).
Met vriendelijke groeten!
Johannes
Arthur
Lothar,
Bedankt, zoals je het beschrijft zou ik dat graag doen. B) Het zet me echter aan het denken dat de 30x40-pers niet echt geschikt is voor 30x40-papier, en de 50x60-pers vind ik te duur... Misschien ga ik toch op zoek naar een tweedehands, grotere pers, als er zelfs voor oudere modellen nog vervangende touwen te krijgen zijn. Ik kijk af en toe op eBay, maar het lijkt me dat de meeste persen die daar worden aangeboden goedkopere modellen zijn van mindere kwaliteit. Boeken vind je er vrij zelden, en vaak moet je de pers dan zelf ophalen, wat voor mij wat lastig is omdat ik in Oostenrijk woon.
Johannes,
Bedankt voor de link, ik heb al gehoord van de natte-plakbandmethode en ik ga dat nu waarschijnlijk eens uitproberen, ook al vind ik het een beetje zonde om het papier bij te snijden. En al met al is het natuurlijk een stuk bewerkelijker dan een pers. Voor grotere formaten kan ik het me echter wel voorstellen.
De door jou beschreven methode met karton gebruik ik momenteel, maar op de een of andere manier werkt het bij mij niet zoals het hoort... Ik vermoed dat het papier tussen de kartonnen vellen niet helemaal droog wordt, ook al laat ik het er meerdere dagen tussen zitten. Als ik het er dan uithaal, is het mooi glad, maar na een paar minuten gaat het weer golven. :P
In ieder geval bedankt voor de info!!!
Gast
Hallo Arthur,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die golvingen nadat je het papier uit de kartonnen dozen hebt gehaald. Misschien komt het doordat je het papier tijdens het verwerkingsproces, bijvoorbeeld bij het spoelen en bevochtigen, niet voorzichtig genoeg bij een hoek vastpakt, maar bijvoorbeeld aan de hele zijkant; het papier vervormt dan en krijgt bij het drogen niet meer zijn oorspronkelijke vorm terug, en op de uitgerekte plek(ken) moet het dan wel golven vormen. Het hangt naar mijn mening sterk af van hoe de prints in natte toestand worden behandeld, ook bij het bevochtigen – een wasbak waarin de prints als het ware staan, is beter dan bevochtigen in een schaal, waarbij de afbeeldingen vaker heen en weer moeten worden verplaatst; dat vergroot het risico dat ze kromtrekken. Als je gedroogde afdrukken vooral aan de hoeken golvingen en oneffenheden vertonen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn (wat echter ook met een droogpers moeilijk te verhelpen is!).
Bovendien heb ik vastgesteld dat het afsluitende Sistan-bad naast de conserverende werking ook overmatige golving voorkomt.
Mijn afdrukken vertonen na het uit de kartonnen dozen halen na enkele minuten een lichte neiging om over de korte zijde op te rollen, maar als ik de hele stapel afdrukken opnieuw met beschermpapier boven en onder tussen spaanplaten leg en goed verzwaar (bij mij is dat in totaal ca. 20 kg), is het in orde.
Wat betreft het droogpersen: het klopt natuurlijk dat er vervangende doeken bestaan (daar had ik niet aan gedacht!). Maar: vaak verandert het oppervlak, dat ik persoonlijk veel mooier vind als het aan de lucht is gedroogd, en bovendien kan naar mijn ervaring ook de kleurtint veranderen – hangt dat misschien ook samen met de droogtemperatuur!?
Met vriendelijke groeten uit Oostenrijk!
Johannes
Urnes
Hallo Artur,
Ik had na het drogen hetzelfde effect. Eerst glad en daarna golvend. De afdrukken hadden ik echter eerst nog in de pers gelegd (maar het is maar een kleine 30x40). Daarna heb ik de afdrukken twee of drie dagen onder gewichten gelegd. Alles was mooi glad, de afdrukken gingen in de doos om te bewaren en waren de volgende ochtend golvend. Ik vermoed sterk dat de afdrukken in de kelder gewoon 100% zijn gedroogd en dat het restvocht pas tijdens het bewaren in de doos is verdampt.
Groeten, Sven.
Gast
Even een wilde gok over het onderwerp ‘krullen’:
Door de pers, maar deels ook door het tussenpapier, worden de afdrukken droger dan de omgevingslucht.
Daarna nemen ze weer wat vocht op.
Ook bij mij gaan de afdrukken na verloop van tijd weer kromtrekken, zelfs als ze geen golven meer vertonen.
Groeten
Martin
Gast
Het drogen van bariet is een wetenschap op zich; bij het kiezen voor een golvingvrije droging zijn naast de stevige bevestiging van het papier ook de droogtijd en de temperatuur van belang. Het papier mag in geen geval te droog worden, omdat het anders weer vocht uit de omgeving opneemt en gaat golven.
Mijn ervaring met de Büschner-droogpers. Een zeer degelijk gebouwd product; ik gebruik het voor het drogen tot hoogglans met een chromen folie (plaat). In de 30x40-pers droog ik 30x40 afdrukken.
Voor mat of naturel geef ik de voorkeur aan de natte plakbandmethode.
Bij het drogen van bariet is er geen ultieme oplossing, alleen eigen ervaringen, veel geheimzinnigheid en helaas ook afgunst.
De een droogt op de zeef en perst, de ander droogt op de zeef voor en tussen scheidingsvellen na, er is de methode met de natte plakband in verschillende varianten en het drogen aan de lijn met aansluitend vlakpersen.
Allemaal onzin?
Alles uitproberen?
Ik zou voorzichtig zijn met alles waarbij de afdruk in contact komt met ander materiaal. Het woord 'zorgeloos' is geen garantie voor de archiefbestendigheid van de afdruk.
Als archiefbestendigheid geen issue is, kun je je de moeite van het verwerken van bariet besparen en gewoon goed PE-papier nemen.
heinrich
Hallo,
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de heer/mevrouw Trocknen: er zijn (te) veel methoden om barietpapier glad te krijgen. Geen enkele werkt voor iedereen of is altijd en overal toepasbaar. Tenzij je toevallig een professioneel fotolab hebt waar het proces al generaties lang op zijn plaats is, helpt alleen maar vallen en opstaan.
Na veel frustratie ben ik bij de volgende methode uitgekomen; de resultaten zijn niet altijd 100%, maar ik ben ook tevreden met de bereikte 80%:
- Verwijder overtollig water van het papier, bij voorkeur met een schone, stofvrije spons (geen rubberen doek of zelfs ruitenwisser, dat geeft lelijke zwarte strepen)
- Leg het papier met de gelagerde kant naar beneden op een droogrek en laat het langzaam drogen, nooit in de buurt van de verwarming, anders gaat het papier enorm golven
Als je geen droogrek hebt of te veel afdrukken, kun je het papier ook 1-2 uur met de gelagerde kant naar beneden op de hopelijk schone vloer leggen (geen tapijt), zodra het papier begint te bollen en de gelatine niet meer plakkerig is, leg je het papier met de gelatinezijde naar beneden op krantenpapier, leg er nog een vel krantenpapier bovenop en laat het geheel een nacht goed drogen.
Na het drogen (duurt ruim 12 tot 24 uur) is het papier licht golvend. Pers het papier vervolgens met de kranten tussen twee spanplaten. Druk de spanplaten tegen elkaar met 1-2 volle emmers water of met schroefklemmen.
Als alles goed gaat, heb je de volgende dag prachtig gladde afdrukken. Deze afdrukken blijven bij mij echter nooit blijvend vlak. Veranderingen in de luchtvochtigheid zorgen ervoor dat het papier na verloop van tijd licht bol gaat staan. De gelatinezijde ligt dan meestal binnen de bolling; ik neem aan dat de gelatine zich door de opgenomen luchtvochtigheid minder sterk uitzet dan de papieren drager. Het enige wat dan helpt, is opnieuw persen. De afdrukken zijn alleen blijvend vlak als ik ze op karton span.
Als het papier te snel droogt (bijvoorbeeld in de winter door de droge verwarmingslucht), werkt het geheel niet meer naar behoren. Het papier vertoont na het drogen enorme golvingen, die zelfs met nog zoveel persen niet onder controle te krijgen zijn; er blijven dan meestal kleine golvingen aan de rand achter. Soms helpt het dan om het papier opnieuw te bevochtigen en te drogen, maar helaas niet altijd.
Conclusie
Baryt is iets voor masochisten, maar zolang er fans van VFL Bochum zijn, zullen er ook liefhebbers van barietpapier zijn.
Groeten
Heinrich
Gast
Hallo Heinrich,
Ja ja, PE is beter. Dat bepleit ik ook en ik begin (wat een idioot) bij de Edeldruckerei. En daar waren ze weer, mijn drie problemen: drogen, golven, kromtrekken.
De gelatine lijkt het probleem echter aanzienlijk te verergeren.
Vario Classic of, erger nog, het POP-papier dansen de rumba vergeleken met Arches Platin. Dat gaat relatief goed, met drogen op een glasplaat tot het eraf valt, in het vloeipapierboek en persen, en dan heel snel opspannen. Maar het is ook het enige aquarelpapier (dat ik in handen had) dat na het baden zijn vorm nog onthoudt. Zelfs de andere Arches 300-soorten zijn lastig.
De ervaring leert echter één ding: elke vervormende beweging in natte toestand (het in het midden van de rand optillen is al genoeg) onthoudt dit stomme spul.
Groeten
Martin
heinrich
Hallo Max
....nee, ik ben een uitgesproken VFL-fan; ik gebruik PE alleen als het snel moet gaan, om de mooie foto’s daarna toch nog eens op barytpapier af te drukken.....
Het is wel vreemd: als ik ze rechtstreeks vergelijk, vind ik mijn barytprints altijd mooier dan dezelfde foto op PE. Misschien komt dat doordat ik bij PE onbewust minder zorgvuldig te werk ga....., misschien is het allemaal ook maar verbeelding,....
Je moet er gewoon geen dogma van maken. Het is een hobby, daar kan iedereen rustig zijn eigen voorkeuren uitleven.
Groeten
Heinrich
mau
Nee, dat is geen verbeelding, bariet is echt net iets beter. Maar ook met PE kun je uitstekende resultaten behalen.
De methode met een zeef (een vliegenraam) werkt ook vrij betrouwbaar als je er nog even op drukt. Ik zou echter afzien van krantenpapier in het bijzonder, of eigenlijk alle papiersoorten waarvan de samenstelling onbekend is. Er is iets beters voor dit soort dingen. Ofwel passe-partoutkarton van museumkwaliteit, de Ilford Galerie Lichtrahmen of PAT-getest materiaal.
Gast
Hallo,
mijn methode om zelfs het dikste, kartondikke papier glad te maken:
Laat het na het bevochtigen een nacht drogen aan een heel goedkope plastic wasknijper. Het papier krult dan meestal op.
Om het papier te strijken gebruik ik een oerdouwe 50x60 Büscher-droogpers (vooroorlogs model!, gewicht minstens 40 kg).
Voordat ik het papier erin leg, houd ik de achterkant van de afdrukken even boven een waterkoker, waardoor ze weer wat vocht opnemen en gemakkelijker glad te strijken zijn.
Daarna gaan ze ongeveer 10 minuten in de tot 60 graden verwarmde droogpers, waarbij ik de afdrukken tussen twee vellen passe-partout-museumkarton leg.
Dat heeft tot nu toe altijd gewerkt en levert bij mij een voldoende glanzend oppervlak op.
Groeten
Dony
Gast
@mau,
geloof het of geloof het niet. Ik blijf er gewoon bij dat je
-nooit een identiek oppervlak/glans bij PE en baryt kunt krijgen.
-ook kleine wijzigingen in de samenstelling en verschillende batches in de emulsies een wereld van verschil kunnen maken.
-dat de "witte afdruk" tussen baryt en PE al anders is vanwege de bovenkant en vanwege de verschillende ondergrond.
-dat het proces sowieso anders moet zijn (begint bij de sneller verbruikte ontwikkelaar, houdt op bij het spoelen en de warmtebehandeling tijdens het persen)
-de gemiddelde levensduur van een afdruk met de huidige PE's voor 96% afhangt van de behandeling ervan. PE kent bijvoorbeeld geen scheurtjes in de gelatine.
Het komt erop neer dat het in elk geval anders wordt. "Beter" is ofwel een kwestie van smaak ofwel een eeuwenoude traditie.
Groeten
Martin
Ieder zoals hij wil, het beste als hij het kan.
MirkoBoeddecker
Hallo allemaal,
Helaas moeten we jullie hier even waarschuwen:
Bäcker heeft momenteel een levertijd van ongeveer 6 maanden.
Dus wie met Kerstmis een pers onder de kerstboom wil hebben, moet nu bestellen!
We zouden het product ook eerst in voorraad kunnen nemen en pas versturen als de kerstbonus is uitbetaald, maar dan moeten we het nu wel weten!
Groeten,
Mirko
chriwurz
Hallo Mirko,
heb ik het goed gelezen: 6 MAANDEN, geen weken? Lukt dat dan wel nog voor Kerstmis?
Ach ja, maakt niet uit, ik ga in ieder geval binnenkort een bakkerspers bij jullie bestellen. Nog een vraag: kan ik met de 32x42-pers ook 30x40-afdrukken drogen? Op het forum lijken de meningen hierover te verschillen ... Mijn portemonnee is niet zo dik, dus het antwoord op mijn vraag zou simpelweg: ja! moeten zijn – mits het drogen van 30x40 op de wielen echt mogelijk is zonder kwaliteitsverlies.
Alvast hartelijk dank voor je antwoord en voor iedereen die hier misschien nog iets nuttigs over te melden heeft!
Christian
MirkoBoeddecker
Hallo Christian,
Klopt, ik ben vergeten de volledige tekst uit de nieuwsbrief op het forum te plaatsen.
Böscher heeft dus op zijn erewoord beloofd dat ze in november een paar afdrukken zouden leveren. We kunnen nu dus bestellen en “november! november!” roepen, in de hoop dat we ze krijgen.
De 30x40-persen zijn al groot genoeg voor 30x40-afdrukken, maar natuurkunde is natuurkunde en er is warmteverlies naar de randen toe, dus ook ik zou mijn 30x40-afdrukken liever op een 50x60-pers drogen....
Groeten,
Mirko
oliverdienst
Hallo Arthur,
Ik heb de afgelopen dagen wat geëxperimenteerd.
Hier kun je een van de resultaten zien (ADOX FC 30x40):
ADOX 30x40 FB
. Ik ben als volgt te werk gegaan:
- Na het spoelen heb ik de afdruk met een linnen doek 'gedroogd'
- ca. 1 uur op een droogrek voorgedroogd (de belichte kant 'plakt' niet meer)
- ca. 1 dag in dit 'drying book' (vloeipapier) met de belichte kant op de perkamentzijde
- ca. 15 min. in een droogpers op 30 °C
- ca. 3 dagen in het 'drying book'
op het 'drying book' heb ik een houten plaat gelegd, daarop granieten platen.
met het resultaat ben ik voorlopig best tevreden.