Gast
Hallo!
Ik heb een oud laboratorium kunnen overnemen. Daarin zit eigenlijk alles wat je nodig hebt, in ieder geval als beginner.
Nu zou ik graag willen weten hoe ik de natuurlijk al gebruikte schalen en potjes kan schoonmaken zonder dat er nog resten in de bakjes achterblijven?
Ik weet namelijk niet in welke schaal er gefixeerd is enz.
De vorige eigenaar kan ik helaas niet meer vragen, omdat hij is overleden.
Waar moet je verder nog op letten bij het opzetten? Zijn er misschien klassieke beginnersfouten?
Groeten, Phil
CPD
Hallo Phil,
Je kunt schaaltjes en dergelijke schoonmaken met oma’s gebitsreiniger. De vraag is echter of dat de moeite waard is en of je niet beter af bent met een paar nieuwe schaaltjes, die immers ook niet de wereld kosten.
Als je met contrastomzettingspapier werkt, mag je de groene lampen niet gebruiken. Controleer sowieso de Duka-verlichting: leg een paar munten een paar minuten op het fotopapier en ontwikkel het dan. Als je de munten dan op het papier ziet, is er iets mis met de verlichting.
Controleer vervolgens of de basisplaat en de vergrotingskop parallel staan. Kijk of de spiraalinzetstukken voor negatiefhouders nog in orde zijn. Zo niet, weg ermee! Anders raak je alleen maar gefrustreerd. Stof het geheel goed af met een vochtige doek en je kunt aan de slag.
Groeten, CP
cfb_de
Hallo Phil,
- *rode* duka-lamp. De feestlampjes zijn niet geschikt; er zijn speciale lampen met filter of speciale lampen (vraag het hier aan de gastheer) verkrijgbaar.
- Na het schoonmaken zoals CP al heeft beschreven: was de schalen grondig af met veel heet water. De gebitsreiniger blijft graag in de fijne krasjes hangen en zorgt zo voor onverwachte effecten.
- *nieuw* fotopapier kopen, niets van eBay. Dat minimaliseert een belangrijke fout.
- *nieuwe* chemicaliën kopen, rest zie hierboven.
- let op de juiste lamp in de vergroter. Opallampen zien er weliswaar uit als normale witte gloeilampen, maar dat zijn ze niet (vraag gastheer Mirko hier).
- Koop een XP2 of een andere voor grootformaatlaboratoria geschikte zwart-witfilm en maak daarmee de eerste negatieven. Camera zoals altijd, filmontwikkeling in het grootformaatlaboratorium, wat mij betreft ook met afdrukken (die gebruik je daarna als referentie voor een gemiddeld bescheiden kwaliteit. Bij de vijfde zul je al zeggen dat je zonder enige ervaring beter bent, mits je er bewust mee aan de slag gaat :-)
- Koop een boek!!! Het "Merz, Das Praxisbuch zwart-wit-labor; ISBN 3-9809801-0-3" voor
Gast
Hallo!
Allereerst hartelijk dank voor het uitgebreide advies!
Ik was van plan om de komende dagen bij Impex nieuwe chemicaliën en nieuw papier te bestellen. Waarschijnlijk ook een nieuwe rode lamp; er zitten zelfs twee gistingsapparaten bij, een van het merk "Durst" en een wat ouder ogende "Leitz". Ik kan nu helaas niet precies de modellen noemen, omdat de apparatuur bij mijn ouders thuis staat. Als student heb ik maar beperkte ruimte...
Verder zitten er, zoals hierboven vermeld, diverse schalen, potten, maatbekers, enz. bij. Die zijn ook allemaal nog in orde (geen scheuren of dergelijke), maar moeten waarschijnlijk wel eens worden schoongespoeld.
Ik heb al nieuwe tangen, en klemmen voor films die ik later ga ontwikkelen.
Er zitten ook twee droogpersen bij (voor barietpapier?), die zien er al een beetje versleten uit, maar de doeken kun je waarschijnlijk nieuw bij Impex kopen? (Ik meen me te herinneren dat ik zoiets in de catalogus heb gezien)
Voor zover ik me herinner, zit er geen timer en ook geen frame bij.
Er zit trouwens ook nog een pakje Ilford ID-11 bij en diverse Tetenal-chemicaliën.
Maar meer kan ik me op dit moment echt niet herinneren.
Ik heb tot nu toe een aantal "gewone" zwart-witfilms ondergaan en ben ook best tevreden met de resultaten, aangezien ik ze bij Impex heb laten ontwikkelen en voor een globaal overzicht even heb gescand.
Ik heb ook een paar XP2 Super ter plekke laten ontwikkelen. Ik heb dus genoeg bruikbaar materiaal.
@ CP: ik zou de bakjes en andere spullen graag nog willen gebruiken, dan kan ik met mijn krappe studentenbudget liever een fatsoenlijke lamp enz. kopen.
Groeten, Phil
Gast
Phil,
Rode lampen zijn niet zo geschikt; onder rood licht wordt het contrast op een misleidende manier versterkt en kun je niet goed zien of alles klopt. Je kunt beter een andere kleur kiezen.
Oleksander
skahde
Phil,
Rode lampen zijn niet zo geschikt; onder rood licht wordt het contrast op een misleidende manier versterkt en kun je niet goed zien of alles klopt. Je kunt beter een andere kleur kiezen.
Oleksander
Hallo,
Het contrast van de afdrukken kun je bij Duka-licht bij geen enkele kleur ook maar enigszins goed beoordelen. Dat lukt alleen bij helder wit licht redelijk goed.
Als je het echt goed wilt doen, heb je verlichting nodig die qua intensiteit en lichtkleur ongeveer overeenkomt met de verlichting op de ophangplaats. De reden voor deze moeite begrijp je uiterlijk dan, wanneer je in de Duka een felle spot installeert, de foto's er uitstekend uitzien en vervolgens op de ontwikkelplaats plotseling alle foto's ongeveer 20% te donker lijken.
De voortgang van de ontwikkeling in de schaal wordt met de klok gecontroleerd, niet met het oog. Uitontwikkeling is het toverwoord. Rood licht is uitstekend geschikt voor het bepalen van belichtingstijden en dergelijke. Het is alleen erg vervelend hoe vaak diverse auteurs dergelijke onzin in hun boeken overnemen, terwijl je al in het Agfa-laboratoriumhandboek uit 1939 kunt lezen dat je de papierontwikkeling niet op het oog moet regelen.
Er is echter een reden waarom men juist in de huidige marktsituatie, waarin Oost-Europese papiersoorten een veel grotere rol spelen, de voorkeur aan rood licht zou moeten geven: rood licht is de enige verlichting waarmee men alle huidige zwart-wit papiersoorten veilig kan verwerken.
Als men daarentegen uitsluitend Ilford en Agfa gebruikt, kan men zonder problemen ook oranje of amber gebruiken, maar moet men dan de gehele verlichting aanpassen als men een ander materiaal wil gebruiken dat rood licht vereist.
Met vriendelijke groeten
Stefan
Gast
Stefan,
Ja ja, er zijn altijd wel domme smoesjes. Agfa zei in 1939 dat je niet op zicht moest ontwikkelen, en op de bijsluiters uit 1960 staat precies het tegenovergestelde.
Dat rode lampje is echt waardeloos, je ziet je eigen hand voor je ogen niet, maar wie een smoesje nodig heeft om geen twee of drie Dukafilter-filters aan te schaffen, moet dat van mij gerust doen.
cfb_de
Beste Naamloze,
Ik vind mijn rode Duka-verlichting absoluut niet zwak: kranten lezen gaat er prima mee, een handmeter geeft bij 100 ASA "2,8/25 sec" aan.
Eerlijk gezegd ben ik te lui om tijdens een Duka-sessie met verschillende soorten papier telkens van filter te wisselen en me aan te passen aan het andere contrastbeeld. Als ik eenmaal op rood licht ben ingesteld, werkt het eenvoudiger, comfortabeler en beter. Dan hoef ik me niet meer bezig te houden met verlichtingswetenschap.
Bovendien heb ik waarschijnlijk ook daarom nog nooit versluierd papier meegemaakt. Bij rood licht gaat namelijk alles, behalve kleur-/pan-papier.
Met vriendelijke groeten,
Franz
SamuliSchielke
Amaloco heeft een laboratoriumreiniger die naar verluidt alle soorten resten verwijdert. Het is niet duur. Hoe goed het werkt, kan ik echter niet zeggen, aangezien mijn flesje met dat spul nog ongeopend is – tot nu toe was heet water altijd voldoende. Overigens kan ik bevestigen dat het ook bij groen-geel licht moeilijk is om de contrasten goed in te schatten. Bij rood licht ziet alles er donkerder uit dan het is, en bij groen-geel lijken de contrasten scherper dan ze zijn, althans bij mijn Philips-lampen. En het ontwikkelen duurt bij PE toch niet lang.
Daarnaast raad ik je aan om een kleine transistorradio mee te nemen naar het lab; met een beetje muziek gaat het werk vlotter.
Veel plezier
Samuli
Gast
Hallo!
Ik was eigenlijk toch al van plan om rood licht te gebruiken, omdat ik daarmee, zoals Franz al zegt, alle soorten papier zonder problemen kan ontwikkelen. Zo kom ik ook met Adox-papier niet voor verrassingen te staan, mocht ik eens vergeten zijn het filter te verwisselen.
Groeten en bedankt voor het advies,
Phil
Gast
maar wie een excuus nodig heeft om geen twee of drie Dukafilter-filters te kopen, moet dat van mij gerust doen.
Het was echt niet nodig geweest om me zo duidelijk gelijk te geven. :P
cfb_de
Citeer je jezelf daar nu niet zelf?
Franz
skahde
maar wie een excuus nodig heeft om geen twee of drie Duka-filters te kopen, moet dat van mij gerust doen.
Het was echt niet nodig geweest om me zo duidelijk gelijk te geven. :P
Sorry, ik was niet ingelogd.
cfb_de
Ah ja. Toch blijf ik bij mijn roodfilter. Oranje, geelgroen, donkergroen en al dat spul ligt maar ongebruikt in de kast. Als je eenmaal gewend bent aan de rode Duka-verlichting, kun je op een gegeven moment de helderheid en contrasten ook zomaar inschatten.
Mijn grootste probleem is dat ik mijn foto’s meestal op het werk of thuis laat zien. In beide gevallen is het daar behoorlijk licht. 's Avonds bij de fotobijeenkomst in de kroeg komen ze vaak heel anders over en iets te donker.
In het weekend ga ik weer naar de Duka. Tegen die tijd is misschien ook de laatste Efke uit mijn oude voorraad op en heb ik de "nieuwe" Cord daarmee voldoende uitgeprobeerd.
Franz
CPD
Hallo,
Wat het ontwikkelen van fotopapier betreft, vind ik dit enorm belangrijk.
Tijdens mijn schooltijd volgde ik een cursus bij Dukas, waar we op het oog ontwikkelden. Ik was nooit echt tevreden met mijn resultaten; eigenlijk was niemand van ons dat.
De oude Windisch van mijn vader hielp me ook niet verder (ik heb de uitgave uit de jaren 40 – nog steeds). Op een gegeven moment kwam ik Beutlers Dunkelkammerpraxis tegen, een boek dat ik, hoewel een beetje ouderwets en met voorbeeldfoto's die niet per se mijn smaak waren, toch zou aanbevelen. (Mijn uitgave uit 1957).
De heer Beutler stond erop dat de foto's met de afbeelding naar beneden op tijd werden ontwikkeld. Het was als een openbaring voor mij, mijn afdrukken werden in één klap beter.
Ik had echter niet verwacht dat er vandaag de dag nog steeds laboranten zijn die niet op tijd ontwikkelen. Dat levert toch alleen maar voordelen op. Vergelijk dat eens met de stress die ik had met mijn zwart-witdia's vanaf het negatief.
Groeten, CP