MehmetCati
Hoi!
Ik heb gisteren druk aan het ontwikkelen geweest en tot mijn schrik ontdekt dat een van mijn filmrolletjes van boven naar beneden een "droge vlek" heeft. :D
Kan je daar iets aan doen?
Met deze vraag wil ik niet zozeer voorkomen dat dit de volgende keer weer gebeurt (ik denk dat het 's avonds gewoon nog te warm was. Ik had niet grondig genoeg afgestreken en het water is gewoon te snel opgedroogd. Het betreft trouwens maar één film van de zes en het was de eerste keer).
Kan je dat op de een of andere manier weer wegkrijgen?
Hoe zit het nu met "schadebeperking"?
Heeft iemand daar een goede tip/ervaring????
Groeten
M.C.
CPD
Hallo Mehmet,
Probeer nog eens water te geven – of het lukt, zul je dan wel zien.
Wat het drogen betreft: vul de slang met gedemineraliseerd water, gebruik een iets lagere concentratie oppervlakte-actieve stof dan de fabrikant aangeeft.
Ik gebruik geen afstrijker, daar heb ik ooit een nare ervaring mee gehad.
Droog het het beste in de badkamer, laat eerst de warme douche een paar minuten lopen en je zult nooit meer last hebben van stof.
EN: span de films diagonaal over het deurkozijn of iets dergelijks om te drogen. Ik heb deze tip uit een boek, het werkt perfect, het overtollige water loopt meteen naar de rand van de film.
Groeten, CP
MehmetCati
Hoi CPD!
Hartelijk dank voor je advies.
Ik ga nog een keer water geven.
Normaal gesproken overkomt mij zoiets niet, of is het mij nog niet overkomen.
Ik gebruik Mirasol (0,5 ml op 1 l) en veeg het af.
Hiervoor gebruik ik ook geen gedestilleerd water, maar gewoon kraanwater.
Tot nu toe altijd met succes.
Met stof heb ik ook nog geen problemen gehad.
Ik was gisteravond gewoon wat slordig en heb niet grondig afgestreken. Bovendien was het door de hitte van de dag nog ca. 25 graden in mijn "droogruimte". Ik denk dat het water toen te snel is opgedroogd.
Ik ga ervan uit dat dit een eenmalige ervaring is....
EN: film diagonaal over het deurkozijn of iets dergelijks spannen om te drogen. Ik heb deze tip uit een boek, het werkt perfect, het overtollige water loopt meteen naar de rand van de film.
Wauw...
De volgende keer ga ik dat eens proberen (ook al vind ik het niet per se nodig, want op dit moment lukt het ook zo).
Ik hoop alleen dat ik eraan denk als ik weer de kamer binnenkom..... :D
(je kijkt immers niet altijd zo goed waar je loopt...).
Hartelijk dank en
HEITER WEITER
M.C.
Gast
Hallo!
Als opnieuw spoelen niet helpt, probeer dan de film in een licht zuur bad (bijv. water met een scheutje azijnzuur/stopbad) te leggen om de kalkvlekken los te maken, en spoel en droog hem daarna.
Ik gebruik trouwens al een tijdje geen bevochtigingsmiddel meer (omdat ze allemaal, zelfs bij de laagste concentratie, af en toe vlekken veroorzaakten; Kodak PhotoFlo was nog het beste, maar dat is bijna niet meer te krijgen); mijn laatste bad is gedemineraliseerd water, daarna 1 minuut in de slacentrifuge en dan drogen – vlekken ken ik sindsdien alleen nog maar van horen zeggen...
CPD
Hallo Mehmet,
Je mag de ruimte tijdens het drogen van de film sowieso niet meer betreden. :D
Wat dat water betreft: waar ik vandaan kom (Zuidwest-Duitsland) hadden we keihard kalkhoudend water uit de dorpsbronnen, vreselijke kalkaanslag; tijdens mijn studie was het water uit het Bodenmeer, dat ging al beter; nu woon ik in Dresden en is het water eigenlijk onschadelijk.
Ik blijf toch bij dat water, dat is in vergelijking met vijfendertig jaar geleden zo goedkoop dat je je er echt geen zorgen over hoeft te maken.
Ik ben begonnen met het zelf aanmaken van de een of andere substantie (omkeerontwikkelaar ...) (maar ik bevind me nog in de experimentele fase) en daar heeft dat water het voordeel dat men de anders noodzakelijke complexvormers kan achterwege laten.
Ik voel me dan gewoon aan de veilige kant – of het nu nodig is of niet.
Groeten, CP
MehmetCati
Hoi!
Oké, dan ga ik het maar meteen met een scheutje azijnzuur proberen.
Ik ga dit waarschijnlijk in een schaal doen, omdat ik het al in reepjes heb (ik merkte die droogvlekken pas toen ik het aan het snijden was).
Eens kijken hoe ik de reepjes het beste kan laten drogen.
Citroenzuur zou eigenlijk ook moeten werken?
Ik wist gewoon niet dat je een film na het drogen nog eens, hoe dan ook, kunt "behandelen".
Wat het water betreft:
Ik denk wel dat gedestilleerd water altijd de betere keuze is. Omdat het tot nu toe altijd zo ging, heb ik gewoon geen moeite gedaan om het te kopen. Omdat ik op het platteland woon, is een tankstation, apotheek enz. altijd een reis naar Mars :D en het via de post bestellen, net als mijn andere fotomateriaal, vind ik op de een of andere manier te stom.
Ik heb hier toch maar één fotowinkel in de buurt....
Voor de rest houd ik me altijd aan het gezegde:
never touch a running system
Zolang het lukt met het ingespeelde "duo" Mirasol en afstrijken.......
mag je de kamer tijdens het drogen van de film toch niet meer betreden.
Nou, zoveel ruimtes heb ik dan weer niet tot mijn beschikking.
Ik ontwikkel meestal twee films tegelijk in één keer. Als de eerste twee opgehangen zijn, volgt de volgende ronde.
Dan zou ik die twee films dus in een andere ruimte moeten ophangen, enzovoort :P
HEITER WEITER
M.C.
cfb_de
Hallo Mehmet,
dat bordje met "Verboden toegang" is nu ook weer niet zo streng. Maar de deur steeds open- en dichtdoen, dat is niet zo cool. Af en toe een nieuwe film ophangen kan toch wel (bij mij werkt dat in ieder geval).
De volgende ochtend, voor het douchen, de films eraf halen, in stukjes knippen en in zakjes doen (oké, daar ben ik een slecht voorbeeld van, hier hangen er nog steeds drie of vier aan de deur).
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Romans tip met de slacentrifuge. Binnenkort is mijn bevochtigingsmiddel op voor het drogen van bariet. Voor films heb ik het niet meer nodig.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MehmetCati
Hoi!
Natuurlijk, dat van de vele "droogruimtes" was maar een grapje.
Ik laat de deur daar sowieso altijd open staan. Het is als het ware de wasruimte beneden in de kelder, direct naast de ruimte waar ik aan het uitbreiden ben.
Er lijkt daar niet zo veel stof rond te dwarrelen. Er is in ieder geval nog nooit een kruimeltje aan de film blijven plakken.
De tip met de slacentrifuge had ik al gevonden via de zoekfunctie vanwege het probleem met droogvlekken.
Dat ga ik echt eens uitproberen. Als het me bevalt, koop ik misschien geen nieuwe Mirasol meer.
Is het eigenlijk aan te raden om fotochemicaliën in het algemeen met gedestilleerd water aan te maken?
De fabrikanten van diverse ontwikkelaars enz. schrijven weliswaar dat kraanwater geen probleem is, maar misschien...
wie weet?
HEITER WEITER
M.C.
cfb_de
Hallo Mehmet,
Een slacentrifuge is top :-) Maar de machine die je blijkbaar toch al naast je hebt staan, is nog geschikter. Als je wasmachine de mogelijkheid biedt om alleen op „centrifugeren” te draaien, dan werkt dat daarin het beste. Steek een draad door de trommel, maak de filmrol eraan vast, 1400 toeren en klaar. De film is daarna zo goed als droog. Misschien nog 30 minuten laten hangen. (Mijn stomme nieuwe machine kan dat helaas niet meer. Dat is waarschijnlijk opgeofferd aan de "energie-efficiëntieklasse".)
Let bij de slacentrifuge op een paar dingen:
- Slingermechanisme. Afgeschermd vanwege slijtagegevaar. Een trekkoord is niet geschikt.
- De spoelen moeten erin passen. <G>
- Hij moet er totaal anders uitzien dan alle andere slacentrifuges die je thuis gebruikt. En op de een of andere manier *duidelijk* gemarkeerd zijn als "fotodeel".
- Voor het eerste gebruik in de vaatwasser of twee keer afwassen. Coating afwassen.
Wat betreft gedestilleerd water: normale standaardoplossingen maak ik met kraanwater; in industriële vloeibare producten zitten zoveel complexvormers dat temperatuurbereik 3 niet echt schokkend is. Dit verklaart echter ook mijn bereidheid om, na een verhuizing naar een gebied met "ander water", de zuidelijke tijden opnieuw te testen. Zo bekeken zou gedestilleerd water daar goed voor zijn. Maar ik ben te lui. Meestal zet ik een emmer op de gewenste temperatuur en werk ik daarmee door tot en met de eerste drie Ilford-spoelstappen.
Bij zelfbereiding gebruik ik gedestilleerd water, omdat ik als complexvormer alleen "Photocalgon" heb en al die andere rommel die in eventuele recepten staat niet apart wil kopen.
Franz
Gast
Ik wist gewoon niet dat je een film na het drogen nog op de een of andere manier kunt ‘behandelen’.
Het is dus geen probleem. Oudere negatieven worden soms opnieuw gewassen en nabehandeld met een stabilisatorbad (bevochtigingsmiddel en formaline 1%).
In het algemeen kun je fotochemie met leidingwater bereiden. Alleen bij zeer hard water kun je beter demiwater gebruiken en het laatste bad met het bevochtigingsmiddel is bij redelijk hard water aan te raden in demiwater te doen.
Fotohuis RoVo
Robert
MehmetCati
Hallo Robert, hallo Franz,
Bedankt voor de aanvullende informatie.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de film te spoelen. Dat ga ik waarschijnlijk ergens deze week doen, dan kijk ik wel of het lukt en of ik de droogvlekken (of eigenlijk die ene grote vlek) eruit krijg.
Wat de slacentrifuge betreft, een domme vraag:
Kun je de spiraalsteunen (ik denk dat ik er twee gebruik, a.) vanwege het evenwicht b.) omdat ik meestal toch twee films tegelijk ontwikkel) niet beter "verticaal" erin leggen (zodat de bovenkant van de film naar boven wijst en het water aan de zijkant eruit wordt geslingerd)?
Kan dat, en is dat stabiel?
Anders, als de spiraalstralen plat liggen, zou het water toch van de binnenkant van de film naar de buitenkant moeten blijven hangen.
Ach ja, waarschijnlijk te veel "theorie".
Ik ga het gewoon eens proberen en dan zie ik wel...
Verder
HEITER WEITER
M.C.
Gast
Ja, de spoelen worden zo geplaatst dat het water wordt weggeslingerd, dus in feite met de as van de spoel naar het middelpunt van de slinger gericht; twee worden met elkaar verbonden om onbalans te compenseren (het beste met een 'as' – bij mij een lange plastic lepel).
Gast
Hallo,
Ik wilde vanmorgen meteen een slacentrifuge kopen: jeetje! Wat een luxe modellen zijn er! Zelfs elektrische! CP in Wonderland!
Maar ik geloof dat ik een paar weken geleden bij Walmart een goedkope heb gezien – het hoeft natuurlijk niet meteen roestvrij staal te zijn, tenzij je kindermaaltijdpotjes gebruikt en alles bij elkaar wilt laten passen.
Groeten, CP
cfb_de
Hallo CP,
Bedoel je zoiets?
(elektrisch)
Of de handmatige versie (rechts, goedkoop voor 140,-)?
(handmatig)
Franz
Gast
Hallo Franz,
nee – dit overtreft nog wat ik vanmorgen zag! Maar ik ben net even naar de kelder gegaan, want ik herinnerde me iets. En wat staat daar? Een wascentrifuge met een slinger! Eigenlijk hoort dat ding in het techniekmuseum thuis, maar ik ga het inpikken en eerst eens goed schoonmaken.
Groeten, CP
CPD
Hallo Mehmet,
Zit je die kleren op je avatar eigenlijk wel lekker tijdens het ontwikkelen? :D Met deze hitte moet het wel behoorlijk warm zijn!
Groeten, CP :P
MehmetCati
Hoi CP!
Nee, het is geen kleding; ik zie er altijd zo uit en heet eigenlijk Bender.
Meestal open ik gewoon dat klepje daar op de buik. Film erin, ontwikkelvloeistof erbij en klaar.
(Ken je Bender? Hij komt uit een serie die vroeger op tv liep en Futurama heette. Ik heb nu geen tv meer, maar ik heb wel een paar afleveringen op dvd).
De hitte is echt verschrikkelijk...
Ik moet mijn chemicaliën momenteel altijd in een waterbad afkoelen. Dat gaat op de een of andere manier moeilijker dan opwarmen.
Maar even serieus, er zijn echt "geweldige" slacentrifuges, zoals ik bij Franz heb gezien.
Dat elektrische ding ziet er precies zo uit als de wascentrifuge van mijn oma.
Dat was nog in een tijd dat er wel elektriciteit was, maar wasmachines nog geen centrifugeprogramma hadden.
De handmatige (20 l) is misschien de moeite waard als ik de extra tank van Jobo voor 10 films aanschaf :D
HEITER WEITER
M.C.
strokjo
Hallo Mehmet,
Helaas kan ik je niet meer helpen met dit probleem, dat ongetwijfeld al is opgelost. Het is immers al een jaar geleden dat dit bericht is geplaatst. Maar ik hoop dat je deze e-mail toch ontvangt (is de ‘antwoordagent’ geactiveerd?). Laat eens iets van je horen.
Groeten, Joerg
strokjo@yahoo.de :ph34r:
piu58
Ik gebruik altijd een bevochtigingsmiddel en een afstrijker. Die spoel ik voor elk gebruik af met bijna kokend water. Daardoor wordt het rubber zacht. Ik heb nog nooit problemen gehad; de films drogen veel sneller en met mijn water (~15 dH) heb ik nooit last van kalkvlekken.