MehmetCati
Hoi!
Weer een beginnersvraag:
Ik heb net een nieuwe ontwikkelaar (Amaloco AM74) uitgeprobeerd met Lucky 400 en Tura P 400.
Voor deze ontwikkelaar wordt het volgende kantelritme aanbevolen:
De eerste 30 seconden continu kantelen, daarna elke 30 seconden 2 keer
Nu zit mijn geliefde ritme van 3 seconden al zo in mijn bloed, dat ik bij bovenstaande aanbeveling de hele tijd in de verleiding kwam om maar één keer te kantelen en 'in gedachten' na 3 seconden alweer wilde kantelen.
Dat maakte me bijna gek.
De films hadden ruim 5 minuten nodig. De resultaten waren ook oké.
Maar om te voorkomen dat ik de volgende keer de kattenmoordenaar van onze buren word, vraag ik me nu af: hoeveel minuten hebben de films nodig bij het 3-secondenritme?
Waarschijnlijk minder dan 5 minuten.
Zijn er aanbevelingen voor zoiets?
20% korter ontwikkelen of??
Of zit ik er helemaal naast?
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt!
Groeten
M.C.
CPD
Hallo Mehmet,
Ik neem aan dat er een goede reden is waarom er voor het 3-secondenritme geen tijden worden opgegeven. De ontwikkeltijden zouden daardoor zo kort worden dat de reproduceerbaarheid van de resultaten niet meer gegarandeerd zou zijn.
Ik schat dat de tijdverkorting ergens rond de 30% zou liggen – je komt dus uit op ongeveer 3,5 min. Bij deze tijd hebben fouten in het ritme of de tijdwaarneming een grotere invloed.
Zelf ben ik trouwens erg tevreden met het ritme van 1 minuut – het ritme van 3 seconden zou me ertoe aanzetten om duiven in het park te vergiftigen.
Groeten, CP
CPD
Hallo,
Ik heb daar een fout gemaakt, omdat ik uitging van 1 minuut. Jouw 20% klopt waarschijnlijk beter.
Groeten, CP
MehmetCati
Hoi CPD!
Die arme beestjes...... ;-))
Maar ik kan het op de een of andere manier niet laten.
In het gegevensblad van de AM 74 staat dat het mogelijk is om de ontwikkelaar 1+19 te gebruiken (ik had 1+7). Hierdoor worden de ontwikkeltijden langer.
Dan zou ik niet zulke korte tijden krijgen.
Kan ik met een gerust geweten uitgaan van jouw 30%?
Bedankt en
groeten
M.C.
MehmetCati
Nogmaals hallo CPD!
Ik heb sneller getypt dan gelezen.
Dus 20%?
Als het maar geen totale puinhoop wordt...
Groeten
M.C.
CPD
Hallo Mehmet,
nee – ik had mezelf al gecorrigeerd: jouw twintig procent klopt waarschijnlijk beter. Ja, probeer het maar eens met de hogere verdunning. Maar dan kom je weer uit op langere tijden, die niet zo heel veel zullen verschillen van die bij de lagere verdunning. Dat is een gok van mijn kant, ik heb het niet naregend.
Groeten, CP