CPD
Hallo,
Ik heb gisteren met 4x5"-negatieven via de contactmethode dia's gemaakt op Ilford Ortho.
ZE ZIJN NIET GOED!!! Ze voldoen in ieder geval niet aan mijn verwachtingen.
Ik heb ze ontwikkeld in RODINAL 1:50.
Gecontacteerd onder de vergroter, kop helemaal omhoog, belichtingstijden volgens de streepmethode, nog steeds een beetje te kort. Ik ga een grijsfilterfolie voor de filterlade aanschaffen, waarbij ik het diafragma bij het contacten natuurlijk ook helemaal kan sluiten. Of is daar iets op tegen?
Zo. Wat is er niet goed? Ik krijg niet alle informatie die op de negatieven staat over. Waarschijnlijk werkt de Ortho bij RODINAL 1:50 nog te steil, misschien is een andere oplossing aangewezen. Misschien moet ik ook langer belichten en korter ontwikkelen. Graag aanbevelingen.
Bij papieren contactafdrukken/vergrotingen ontwikkel je uit, bij film is dat niet mogelijk, d.w.z., het is wel mogelijk, maar ... :D Ik had, op aanraden van Beutler, een kant-en-klare goede dia als referentie onder de rode lamp gelegd.
Het probleem is dat ik, in tegenstelling tot bij papieren vergrotingen, nog met een extra onbekende rekening moet houden: de ontwikkeltijd (en de geschikte ontwikkelaar). Als ik de ontwikkeltijd verander, verandert ook weer de belichtingstijd – net als bij het zonesysteem.
Is er een manier om wat systematiek in al dat testen te brengen?
Groeten, CP
MirkoBoeddecker
CP,
speciaal voor dit soort dingen hebben we de ADOX-printfilm met halftinten.
Deze staat in de catalogus op pagina 7 en kost bovendien een fractie van de Ilford Ortho.
Deze film kun je verwerken zoals fotopapier.
Groeten,
Mirko
PS: gebruik bij de contactafdrukmethode altijd een stuk zwart karton als ondergrond, anders kun je lichtvlekken krijgen.
CPD
Hallo Mirko,
bedankt voor de tip. In de catalogus staat dat je de printfilm net als gewoon fotopapier kunt ontwikkelen zonder speciale ontwikkelaar. Mag ik daaruit opmaken dat je deze met een papierontwikkelaar ontwikkelt?
Groeten, CP
RomanJRohleder
Is er een manier om wat structuur aan te brengen in al dat testen?
Groeten, CP
Claus-Peter,
wat dacht je van een grijswaardeschaal? Indien nodig kan ik je tegen vergoeding van de verzendkosten een van mijn Stouffers (T2115) lenen of je een Sensist-strip geven.
Voordeel: het contrast is direct af te lezen, de te nemen stappen liggen dus binnen handbereik.
Roman
CPD
Hallo Roman,
Hartelijk dank voor je aanbod. Ik heb al een grijswaardenkeil.
Ik had deze vraag ook al op het forum voor grootformaatfotografie gesteld en ik denk dat ik de belangrijkste oorzaak nu op het spoor ben: de hoge temperaturen. Ik ontwikkel altijd op kamertemperatuur, dus ik heb een paar jerrycans water staan. Meestal controleer ik de temperatuur met de thermometer en verleng of verkort ik dan de belichtingstijd. Dat heb ik deze keer niet gedaan, omdat ik op het oog ontwikkelde. De beeldontwikkelingstijd was erg kort. Dus heb ik weer aan de belichtingstijd gesleuteld en dat leverde een behoorlijke puinhoop op.
Ik wacht nu gewoon even op een koelere nacht en probeer het dan nog eens. Ook met de grijswaardenschaal.
Groeten, CP
Gast
Ik weet niet welk materiaal je gebruikt, wat is Ilford Ortho eigenlijk? Meestal gebruikt men bioscooppositiefilm, die iets steiler werkt dan gewone film, zodat de dia briljant wordt.
Ik stel voor dat je dus echte positiefilm koopt, zoals bijvoorbeeld Swema MZ-3. Dat is de film die men voor bioscoopkopieën gebruikt, maar die is ook verkrijgbaar in 13x18.
Als je zo'n film niet kunt krijgen, zou er eigenlijk ook een van Kodak moeten zijn, die heet dan alleen niet MZ-3. Probeer dan met verschillende ontwikkeltijden totdat het contrast klopt en pas de belichtingstijd aan, of voer een verdunning uit van de ontwikkelaar als het een echt harde film is (bij fototechnische film misschien 50 ml van de normale papieren oplossing op een liter water).
Ik heb een ORWO technische film 60 seconden belicht en daarna zo sterk verdund 3 minuten ontwikkeld.
Je kunt het zo doen: belichting 8, 16, 32, 64 sec, dan elk vel in drie stroken, de ene 2, de volgende 3 en de laatste 4 min ontwikkelen.
Of verschillend verdunde ontwikkelaars en één tijd.
Oleksander
Gast
Je film moet wel erg lichtgevoelig zijn; "mijn" MZ 3 heeft 4-6 GOST, wat ongeveer overeenkomt met ASA.
CPD
Hallo Oleksander,
Ilford Ortho is een orthochromatische, dus roodblinde zwart-witfilm, die je prima ook voor opnames in de camera kunt gebruiken. Zo steil werkt hij eigenlijk helemaal niet.
Het bleek dat ik een fout had gemaakt bij het ontwikkelen: ik lette niet op de temperatuur en de afgelopen dagen was het erg warm. Daardoor werd de foto heel snel zichtbaar, waardoor ik de belichtingstijd verkortte.
Ik heb nu met gekoelde ontwikkelaar gewerkt, de resultaten zijn veel beter, ik denk dat ik het wel onder de knie krijg. Ook werd mij op het grootformaatforum aangeraden om de film eens met papierontwikkelaar te behandelen.
Maar ik denk dat ik nu gewoon even een paar koelere dagen afwacht. De temperatuur bij deze weersomstandigheden enigszins onder controle houden is allesbehalve eenvoudig.
Groeten, CP
CPD
Hallo Oleksander,
ja, de film heeft een gevoeligheid van 25 ASA. Maar dat is geen probleem als je het diafragma van de vergroter sluit en/of een grijsfilter in de filterlade plaatst.
Groeten
CP