Het merkwaardigste wat ik in dat opzicht heb meegemaakt, was een vondst die ik aan een erfenis te danken heb.
Mijn oom was fotograaf en had al rond 1950 een vriezer aangeschaft voor zijn kleurenmateriaal.
Hij heeft zijn laboratorium tot aan zijn dood twee jaar geleden behouden en aan mij nagelaten; de vriezer heeft praktisch de hele vijftig jaar gedraaid (ongetwijfeld echt vakmanschap), er zaten onder andere nog 18 films van het merk Eisenberger (Trockenplattenfabrik Otto Kirschten, Eisenberg Thüringen) met 17/10 DIN in, houdbaarheidsdatum 1952 (!!!), verbazingwekkend genoeg nog heel goed bruikbaar en heerlijk nostalgisch, met metalen spoelen met een houten kern.
Ik vermoed dat hij het type niet leuk vond, of juist heel erg, dat hij de films op ijs heeft gelegd, maar er toch geen afstand van kon of wilde doen; ik kon het hem immers niet meer vragen.
Blijkbaar gaan films niet meer kapot als ze bevriezen, ik heb ook gelezen over de fotoplatten van de Noordpoolreis die na dertig jaar zijn ontwikkeld.
Groeten
E. Kuhn
Hallo E. Kuhn,
het artikel is al 7 jaar oud. Ik wil toch een poging doen om te antwoorden.
Bestaan de films van Otto Kirschten nog?
Ik zou daar erg in geïnteresseerd zijn. Ik woon in het voormalige woonhuis
van Otto Kirschten en doe wat onderzoek naar zijn geschiedenis.
Hier is ook een link hierover:
http://eisenberg.otz.de/web/lokal/kultur/detail/-/specific/Fruehere-Kirschten-Villa-wird-saniert-828990467
Zijn de films dus (nog) verkrijgbaar?
Met vriendelijke groeten
G. Fiedler