Gast
Hallo,
Fijn dat dit forum bestaat. Na vele jaren ga ik me weer bezighouden met de zwart-witfotolab. Ik wil graag met de Opemus 6 van mijn vrouw aan de slag. Ik mis de handleiding voor dit apparaat. Is deze online als pdf beschikbaar?
Aangezien ik middenformaat en kleinbeeld wil verwerken, ben ik benieuwd of er verschillende condensors voor de Opemus 6 zijn. Als dat het geval is, hoe herken ik dan de condensor voor kleinbeeld of middenformaat?
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten
Uwe
cfb_de
Hallo Uwe,
Waarom een handleiding? Omhoog/omlaag aan de kolom spreekt voor zich, de scherpsteller ook, het roodfilter eveneens. Als lamp een 75 of 150 en klaar. Ben ik een bedieningselement van een condensor-Opemus vergeten? Ja. Scheimpflug, als hij dat tenminste kan.
Objectief voor kleinbeeld: 50 mm, tubus "in de vergroter" gericht, voor MF een 80 mm met "tubus naar buiten gericht". Dat is alles. Scheimpflug-correctie staat in veel fotoboeken beter uitgelegd dan in de handleiding, het gebruik van multigradefilters ook. Tip: de filterlade beviel me daar nooit echt, ik heb het roodfilter eruit gehaald en de filters daarop gelegd.
Er valt niet veel af te stellen op de 6 en dat wordt ook niet uitgelegd in de handleiding. Voor zover ik weet zijn er geen verschillende condensors; bij mijn 5 was die met MF-condensor en 75-lamp voor mij al net iets te helder voor MF en prima geschikt voor KB. Alleen voor kleurkoppen zijn er verschillende mengdozen, maar daar is de 6x6-doos ook geschikt voor KB.
Nog vragen? Stel ze hier, sneller krijg je geen antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Franz (onderweg met Durst M605/kleurenkop en condensor Opemus-5/zwart-wit+kleurenkop)
Gast
Hallo Franz,
bedankt voor je uitgebreide en snelle antwoord. Geweldig, dit forum :-).
Met "tubus" wordt vast die ietwat gewelfde "lensplaat" bedoeld. Toch? Als dat zo is, zijn mijn vragen over de condensor en de optiek beantwoord. Bedankt voor de tip over de filterlade.
Groeten, Uwe
cfb_de
Hallo Uwe,
Ja. "Tubus" = "lensplaat".
Veel plezier
Franz