Gast
Beste forum,
er zijn zoveel verschillende films, fotopapieren en chemicaliën van verschillende merken, zowel goedkope als dure, en daarom zou ik graag willen weten of ze allemaal even goed zijn, of dat sommige over het algemeen zo slecht zijn dat jullie ze afraden?
Aangezien ik net ben begonnen met het ontwikkelen van zwart-witfoto’s, wil ik het plezier er niet meteen weer in verliezen omdat ik op de verkeerde dingen heb bezuinigd.
Het is voldoende als ik weet waar ik beter vanaf kan blijven, of wat goed is en tegen redelijke prijzen wordt verkocht.
Met vriendelijke groet,
Julius
Gast
Hallo Julius,
Ik kan tegenwoordig geen dingen meer bedenken die zo slecht zijn dat ik ze zou moeten afraden. Het gaat eerder om materiaal dat te specifiek is.
Dus: voor het begin liever een RC-papier met variabel contrast, neutraal of koel van toon. Fomaspeed, Forte/Classic Polykaltton, Tetenal (ik weet niet meer hoe dat heet, nu Works alleen nog maar in vaste gradaties verkrijgbaar is). Kodak Polymax, zolang dat nog verkrijgbaar is.
Blijf in het begin uit de buurt van baryt, vaste gradaties enzovoort. Of het extra dunne documentpapier van Foma.
Hetzelfde geldt voor ontwikkelaars: (koel-neutraal-warm) Eukobrom, Moersch Warm, en hoe ze ook allemaal heten. Geen speciale superwarme ontwikkelaars, geen glycine-ontwikkelaars of wat dan ook.
Blijf er ook vanaf, nu ik er toch aan denk, van "vondst op zolder, 50 dozen met ander fotopapier van mijn grootvader, goedkoop omdat het over de datum is, dus ideaal om mee te experimenteren".
Je weet nooit of je zelf een fout maakt, of dat het spul gewoon niet meer goed is.
Groeten
Martin
skahde
Bij films zoals die ik aanbeveel, moet je deze belichten op de helft van de nominale gevoeligheid en 20% korter ontwikkelen dan de fabrikant aangeeft. Het resultaat is een betere schaduwweergave, meer speling bij de verwerking en een negatief dat over het algemeen eenvoudiger te vergroten is en een beter resultaat oplevert. Voor het begin zou ik bovendien geen films met moderne emulsietechnologie zoals de TMAX 100/400 aanbevelen, omdat deze zeer nauwkeurig verwerkt moeten worden.
Kies als ontwikkelaar beter geen speciale producten, ook al worden ze nog zo geprezen. Hun voordelen komen vooral tot uiting als men de processen onder de knie heeft en daar zou ik in het begin niet vanuit gaan. De "verkeerde" ontwikkelaar, mits correct toegepast op een film, levert in elk geval een beter resultaat op dan de optimale ontwikkelaar voor film en toepassing bij een onjuiste ontwikkeltijd/temperatuur/beweging/verdunning. Leer liever eerst met tolerante en veelzijdige standaarden en kies daarna producten die bij je eigen eisen en technieken passen.
Veel succes!
Stefan
MirkoBoeddecker
En omdat je het niet vaak genoeg kunt zeggen: let op de juiste donkerekamerverlichting!
Jullie geloven niet hoeveel beginners klagen over multigrade-papier dat (letterlijk) "geen contrast" geeft, omdat ze het hebben ontwikkeld onder opa’s oude geelgroene Duka-lamp ("maar dat is toch een lamp voor fotopapier, dat stond er toch op").
Veel succes!
Mirko
mau
Dat moet je FOTOIMPEX nageven: ze hebben dat in de catalogus met de sterretjes heel mooi opgelost.
Wat Duka betreft, kan ik alleen maar herhalen wat Mirko al zei. Voor het ontwikkelen van positiefmateriaal alleen donkerrood licht. De ruimte heet niet voor niets donkere kamer.