camerafreak
Mirko,
ik zou graag Forte Polywarmton of Adox Classic op rol willen hebben; met name de breedte van 30,5 cm zou voor mij ideaal zijn. Kun je daar iets aan doen, gezien je goede contacten met de fabrikanten?
Ik ben benieuwd,
Michael
RomanJRohleder
Michael,
heel goed idee, 30,5 cm x 85 m is ook precies wat ik zoek en nodig heb.
Ik zou echter ook genoegen nemen met die Kroatische ADOX Classic-iets-of-ander, afhankelijk van de prijs en de leverbaarheid.
Mirko, hoe zit het? Onlangs werd niet uitgesloten dat het in de verkoop zou komen, maar men wist “nog niets concreets”.
Bedankt,
Roman
MirkoBoeddecker
Wat bedoel je met 'Kroatische ADOX Classic iets of zo'? :)
MirkoBoeddecker
Theoretisch kunnen we rollen leveren, maar voor één rol is het gewoon niet de moeite waard.
En vergeet alsjeblieft niet: de "merkleveranciers" verkopen losse vellen graag voor vele duizenden procenten boven de productiekosten. Rollen maken ze dan goedkoper om zo veel mogelijk winst op de consument te maken (dat betekent dat wie veel verbruikt en minder wil betalen, een rol krijgt, zodat ze zich niet hoeven in te mengen in het dure beleid van de verpakte waar en van iedereen de hoogste prijs krijgen).
Onze prijzen zijn allemaal GEBASEERD OP DE PRODUCTIEKOSTEN. Dat betekent de papierprijs plus 2-4 EUR voor de doos/omslag en zak.
De rol wordt dus NIET wezenlijk goedkoper, omdat die 2-4 EUR voor de doos bij een product van 40 EUR slechts 5-10% uitmaakt.
Het loont dus financieel niet om rolpapier te kopen – alleen voor wie om formaatredenen zelf wil snijden, zou er een aankoopstimulans zijn.
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Sorry hoor, maar ik kan het nu niet laten:
> Dat betekent de papierprijs plus 2-4 euro voor de doos/envelop en zakje.
En waar leven jullie dan van? Kom nu alsjeblieft niet aan met "voor jullie kunstenaars spelen wij de sociale dienst".
Een groot deel van de verpakkingskosten valt immers weg. Een jumbo in een paar stroken knippen is veel eenvoudiger dan er ook nog losse vellen van te maken, deze geteld in zakjes te stoppen en vervolgens in een doos te verpakken.
Dat prijzen op de productiekosten moeten zijn gebaseerd, is duidelijk. Maar ze zijn ook marktgericht vanwege vraag en aanbod. En daar ligt de enige rechtvaardiging voor hogere prijzen voor rolgoederen. Daar willen namelijk minder klanten van hebben en daarom is het duurder dan het zou hoeven zijn.
Ik zou trouwens ook geïnteresseerd zijn in PW in 30,5 cm x 85 m. Wat mij betreft ook minder strekkende meter. En ja, ook al heb ik al lang niet meer besteld, betekent dat niet dat ik niet bij jullie koop of het laat meebrengen. De laatste tijd krijg ik het eerder "meegedragen". Dat bespaart verzendkosten, stress over leveringsmogelijkheden (er wordt gewoon gekocht wat er is) en jullie de personeelskosten voor het verpakken en de boekings- en verwerkingskosten.
Voorstel: wij organiseren de markt en jij doet een bod. Dan wordt er, zoals overal in het leven, over de prijs onderhandeld en komt er eventueel een bestelling tot stand. Jij zou het voordeel hebben dat je afnamecontingent gemakkelijker wordt opgebruikt en je daardoor mogelijk beter af bent dan oom Schröer. Wij zouden het voordeel hebben dat we de goederen krijgen waarvoor we graag zelf extra moeite doen en dat we ook niet hoeven te betalen voor het wegvallen van zinloze externe kosten.
Dus de volgende berekening, waarvoor ik ter illustratie je gegevens en de – verouderde – catalogus met aanmaakdatum 30-04-05 gebruik. Ik wil alleen maar een voorbeeld geven, niet meteen een volledige kostenberekening.
Een doos Adox Polywarmtone met 25 vellen van 30x40 (dus 30,5 breed) kost dan vrijwel precies 26 euro exclusief btw. Dat is 3 vierkante meter. Inclusief de vier euro voor folie en doos (waarbij de "doos" natuurlijk discutabel is).
Uit een rol van 85 m lang (= 25,5 m?) haal ik dus 8,5 dozen. Laten we zeggen acht. Daarmee wordt de rol alleen al door het wegvallen van overbodige verpakking 7*4,- = 28,- goedkoper. Alleen al door het wegvallen van de dure verpakkingen. Hierbij is nog geen rekening gehouden met het wegvallen van verwerkingskosten door het snijden van de vellen.
Dat maakt dus een verschil van losse vellen =
RomanJRohleder
Mirko,
ik vind het steeds moeilijker om de handelsnamen uit elkaar te houden. Ik heb nu de catalogus erbij gepakt; ik bedoel de "ADOX Fine Print Vario Classic FB" – een heel mooi papier, ook al weet je in eerste instantie nog niet precies hoe je het moet ontwikkelen.
Wat betreft de besparing: bij vers MCP was dat bij mij onlangs zo'n 40%. Je moest weliswaar twee rollen afnemen, maar het materiaal was "vers van de week" uit het rijpingsmagazijn en ook bij één of twee barytrollen zou een gezamenlijke aankoop door Michael en mij geen probleem zijn.
Als je zo krap berekent, wegen de voordelen toch op – ik heb voor een, twee jaar _één_ enkele emulsie in de cassette en hoef niet bij elk formaat, bij elke dooswissel, bij elke bestelling een nieuwe emulsie te testen.
Twee dozen PW14 van dezelfde grootte die ik vier weken geleden kocht, kwamen als twee verschillende batches – wie met een analysator werkt, reageert daar nogal onwel op... tenminste als de fabrikant bij elke gietbeurt iets anders levert qua toon, sensibilisatie en contrastgedrag.
Het allerbeste,
Roman
cfb_de
Hallo Roman,
bedankt dat je me er bij mijn cijfergekte weer aan herinnert wat het daadwerkelijke voordeel voor de klant is. Twee dozen PW-14 in 13x18 die ik een paar dagen geleden tegelijk heb gekocht, hebben inderdaad twee verschillende batchnummers: "4F6113" en "410241". Bij 13x18 stoort me dat niet zo, maar bij grotere vellen, waar een herkalibratie van de Trialux meteen geld kost, is dit meer dan vervelend.
Ook dat zou bij rolmateriaal zonder meer wegvallen. Daarom zou ik zelfs bereid zijn om alleen met het kostenvoordeel door het wegvallen van de verpakking te leven en Mirko wat mij betreft meer per vierkante meter te laten verdienen. Zo'n slechte inkoper ben ik nu ook weer niet, als het om mijn hobby gaat.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Franz,
natuurlijk verkopen we ons eigen papier niet tegen de inkoopprijs door.
Ik had ergens elders ook al gezegd dat ik met deze omzet de lonen betaal.
Alleen merkartikelen moeten we bijna tegen de inkoopprijs doorverkopen, omdat de marktprijs door anderen wordt bepaald en de leveranciers de markten op een "monopolistische" manier hebben afgeschermd en gewoonweg niet bereid zijn om te onderhandelen.
Maar dat is nu eigenlijk ook niet belangrijk, want daar ging het niet om.
Het ging er mij om jullie duidelijk te maken dat onze INKOOPPRIJS voor het papier nu eenmaal geen "marktprijs" is, maar een kostprijs (plus winst voor de fabrikant). Dat wil zeggen dat we, zelfs als jullie een grotere hoeveelheid in één keer kopen, niet veel kunnen afdalen, omdat het losse papier al dicht bij de productiekosten is berekend.
Waarom vertel ik dit nogmaals?
Juist omdat dat bij de andere leveranciers anders is en omdat de klant daarom denkt: "aha, het rolpapier is zo goedkoop omdat het zoveel makkelijker te maken is."
Fout. Het is alleen maar goedkoper omdat de merkleveranciers minder per vierkante meter vragen om prijsbewuste "grote klanten" op de harder concurrerende professionele markten een prijs te bieden die zij bereid zijn te betalen.
Dat kunnen ze doen omdat ze meer "ruimte" in hun berekeningen hebben.
Kijk, in de hele fotosector staan overal machines die nog maar op een fractie van hun capaciteit draaien. Eenmaal ingesteld snijdt zo'n verpakkingsmachine het liefst een week lang non-stop 13x18 papier zonder personeelskosten. Dat zou dan zelfs in een kleine fabriek waarschijnlijk tien keer de wereldwijde jaarbehoefte van alle fabrikanten samen zijn.
En daar zit hem de kneep: het instellen van de machines.
Dat kost geld. Het instellen van de machines om jullie twee rollen te maken, loont niet. De machine die is ingesteld op 24x30 tien seconden langer laten draaien om nog eens 8 dozen 24x30 papier te laten snijden, kost niets extra.
Daarom is er geen "besparing" behalve het wegvallen van de verpakkingen, maar wel een zeer aanzienlijke kostenfactor voor het apart snijden van een grote rol in kleine rollen. Als deze dan ook nog eens in minder dan een hele gietlengte moeten worden opgewikkeld, hebben we het hier over twee man die daar een dag mee bezig zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: als jullie genoeg afname hebben voor een complete grote rol (4000 m²), krijgen jullie een superprijs. 20 rollen zouden net kostendekkend kunnen zijn, 2 rollen kan ik niet laten produceren. De prijs zou exorbitant zijn.
Het is voor ons allemaal voordeliger als jullie in plaats van één pakket van 24x30 gewoon 10 of 20 aanvragen en wij jullie daarvoor een kwantumkorting geven :)
Groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Ik heb net met de leidinggevende van de verpakkingsafdeling gebeld.
Vanaf een rollengte van 50 meter zijn er geen extra kosten voor de verpakking en de kern.
Vanaf 10 rollen kunnen we redelijk rendabel produceren.
Prijs: ongeveer 20% lager dan die van losse vellen.
Heb je interesse?
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
Roman, Michael en ik nemen waarschijnlijk elk 85 meter. Dan blijven er nog zeven rollen over. Die verdelen we ook wel onder de groep. En zo niet, dan laten we de rollenspellen maar achterwege.
Wat de prijs betreft, zat ik met mijn 185,- helemaal niet verkeerd, en dat alleen al door de kartonnen dozen buiten beschouwing te laten :-)
Franz
RomanJRohleder
Mirko,
Hartelijk dank, dat klinkt al aardig. Laten we er de komende weken nog even reclame voor maken, we vinden vast nog wel geïnteresseerden.
Voor wie er behoefte aan heeft maar niet weet hoe hij het spul moet bewaren: een vriend heeft nog twee Sitte-rolsnijmachines van 1,27 m breed te koop.
Roman
andreasbrigachtal
Hallo Mirko!
Jullie hebben nu rol nummer drie als voorbestelling! Als de deal doorgaat, neem ik er een! :blink:
Ik vraag het ook nog even rond bij mijn kennissen.
Andreas
cfb_de
Hoi allemaal,
zo begint de lijst zich op te stapelen...
- Michael
- Roman
- Franz
- andreasbrigachtal (sorry, maar jij bent nr. 4)
- Christian wil er waarschijnlijk ook een (nog geen definitieve bevestiging)
- Walter neemt er zeker ook een (nog geen definitieve bevestiging)
- de andere Roman misschien ook nog? (nog niet gevraagd, omdat verzending mogelijk een "probleem" is)
Dat zijn er tot nu toe vier zeker, zeven met onscherpe beelden. De overige drie krijgen we er ook nog bij.
Begin juli krijg ik van sommigen meer informatie vanwege vakantie. Over de prijsbepaling in het spel tussen de door jou genoemde bruto €
Gast
Sorry, Franz, de 'andere roman' gaat helaas niet door – ik heb nog te veel Foma Variant op voorraad (dat blijft immers niet zo lang goed...), en op dit moment te weinig tijd om af te vergroten...
Bovendien wil ik me beperken tot Foma Variant (voor 'quick & dirty') en Fomatone (voor lith-printen en voor 'serieuze' afdrukken).
Gast
In principe ben ik ook geïnteresseerd in papier op rol,
maar de vraag is hoe groot de kern van de rol is.
Als het papier te strak is opgerold, kun je die draai dan niet zo snel kwijtraken?
Groeten, Stephan
Gast
Hallo allemaal,
Ik neem 1 rol (30,5 cm x 85 m, FB Warm, glanzend).
Detlef Rehn
p.s. aan Michael, Franz en Roman: goed werk!
cfb_de
Hoi allemaal,
tot nu toe zijn er vijf definitieve aanmeldingen, één afzegging, twee misschien en één voorlopige toezegging.
Mirko, zou je even met de fabrikant kunnen bellen en naar de spoelkern kunnen vragen? Dan zouden we misschien zes afnemers zijn.
Nogmaals voor alle geïnteresseerden: het spul wordt geleverd in een breedte van 30,5 cm. En daarvan hebben we tien rollen nodig als afnamehoeveelheid. Per rol zijn dat (met wat snijafval) dus ongeveer 200 vellen van 30x40 of ongeveer 415 vellen van 20x30. Dat is dus niet zo verschrikkelijk veel dat het neerkomt op een voorraad voor tien jaar.
Franz
p.s.: @Stephan: Met een Versamask maakt de papierkrul bij de belichting niet uit :P
Gast
Dat zijn er tot nu toe vijf definitieve, één afwijzing, twee misschien en één voorlopige toezegging.
Ik zou ook wel interesse hebben om een rol te kopen. Niet om geld te besparen, maar omdat je "van de rol" eindelijk de juiste KB-breedtes kunt snijden. Zoals bekend hebben noch 24x30, noch 30x40 de "enige ware" beeldverhouding.
Tot binnenkort... Chris Z.
andreasbrigachtal
Hallo allemaal!
Verdorie! Die ondankbare vierde! :o
Nou, bedankt hoor! :P
Ik ben zelf tot half juli op zakenreis! Maar ik wil absoluut een rol! Mirko zou mijn e-mailadres toch zeker moeten hebben! Zodra de bevestiging binnenkomt, bestel ik braaf via de telefoon. Ik hoop dat verzending per post geen probleem is, want ik ben niet zo vaak in Berlijn!
@ Mirko: leg maar 20 stuks Efke 50 voor me apart. Die bestel ik meteen mee. E-mail: andreas.brigachtal@t-online.de
@ Franz: ik heb weliswaar geen AF-camera, maar onscherpe foto's heb ik niet! ;)
Veel licht
Andreas
p.s.: ik kon niemand meer vinden voor nog een rolletje. :(
RomanJRohleder
Stephan,
bij PE – zoals ik al zei, in mijn geval is dat Agfa MCP – ligt het papier direct na het afrollen en snijden net zo vlak als wanneer het net uit de verpakking komt.
Het papier heeft op de rol voldoende hechting en draaiing, zodat het na het losmaken van de plakstrip niet afrolt. Agfa gebruikt ook geen spoelkernen. Wat de diameter van de as van mijn spil en de rol is – geen idee. Ik maak die nu ook niet meer open, de rol zit perfect en beweegt niet meer op de conussen. ,-)
Ik vermoed dat het bij Baryt heel vergelijkbaar is – het papier heeft ook hier in de doos nog een zekere krul, die voortkomt uit de opslag op rol – bij het verpakken wordt het immers uiteindelijk ook van de rol geknipt.
Nog even tellen:
Michael,
Roman,
Franz,
Andreas,
Christian,
Detlef,
> 6 zeker.
Stephan en Walter twijfelen nog.
> 8 kandidaten in totaal.
Voor het geval we de grens van 10 overschrijden, wat is dan de volgende stap in deze piramide? ,-)
Roman