Gast
Hoi!
Ik heb net bij het vergroten gemerkt dat ik de Fomaspeed in Gradiation Normal bijna drie keer zo lang moet belichten als in Gradiation Hard om hetzelfde resultaat te krijgen.
Dat kan toch niet normaal zijn, of wel?
De Fomaspeed Normal komt mij ook zo flauw over.
Zou het kunnen dat de Gradiation Normal overbelicht is? (Ik heb het papier pas twee weken geleden nieuw gekocht!)
Hoe kan ik dat controleren? (Is de in vergelijking te lange belichtingstijd misschien een aanwijzing voor overbelichting?)
Met vriendelijke groet,
Marco
FrankJBeckmann
Hoi,
Zorg dat je een transparante grijswaaier aanschaft, als je die nog niet hebt, en onderga de belichting. Dan zie je wel welk contrastbereik het papier kan weergeven. Oud papier wordt erg vaag.
Tot ziens
Frank
MirkoBoeddecker
Marco,
als je het papier bij ons nieuw hebt gekocht, is het zeker niet te oud. We lopen weken achter op de vraag wat betreft de levering van de normale gradatie, omdat we voortdurend uitverkocht zijn.
Als je nu ‘zacht’ had gezegd… dan kan dat wel tot een jaar duren.
Een verschil in gevoeligheid van 3 stops kan ik echter niet verklaren.
2 vragen:
1) Heb je zeker in diafragma's gerekend of heb je misschien (bijvoorbeeld) 5 seconden met 15 seconden vergeleken?
2) Hoe meet je de zwartingsgraad bij verschillende gradaties?
Algemeen: vers fotopapier kan best wel 30% gevoeliger zijn dan papier dat een jaar of ouder is.
Als je daar de door de emulsie veroorzaakte schommelingen bij optelt, kunnen er afwijkingen van 50-60% optreden.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo,
Ik heb vanmiddag verschillende vergelijkingen gemaakt met ander papier. Onder andere met Fomabrom en Tetenal Work, die volgens het gegevensblad in de betreffende gradatie allemaal hetzelfde contrastbereik hebben. Daarnaast heb ik Ilford Multigrade op dezelfde manier vergroot.
Qua contrast lijken alle papiersoorten op elkaar, behalve Fomaspeed, dat duidelijk vlakker is.
Om met Ilford Multigrade hetzelfde contrast te krijgen als met Fomaspeed, zou ik, grofweg berekend, met filter 0 moeten vergroten.
Ik heb helaas geen grijswaaier om het contrastbereik precies te kunnen meten.
Aangezien volgens Mirko een overlapping niet mogelijk is, kan ik me alleen maar voorstellen dat er mogelijk een andere gradatie in de verpakking zit. Misschien heeft Foma per ongeluk de gradatie 'zacht' in de verpakking van 'normaal' gestopt?
Met vriendelijke groet
Marco
cfb_de
Hallo Marco,
"normaal", "zacht", "hard", "gradatie 3" of andere subjectieve benamingen voor fotopapier zijn eigenlijk meer afhankelijk van de grillen van de fabrikant.
Wat nu precies in ISO-R wordt weergegeven en welk kopieerbereik dat heeft... Dat moet je zelf uitproberen. Zelfs tussen Agfa-MCC en Agfa-MCP zijn er verschillen en Ilford, Forte, Kentmere of Agfa zijn daar zeker niet mee te vergelijken.
Het is niet voor niets dat er geen "DIN" is, bovendien hangt het af van de ontwikkelaar. In NEUTOL bijvoorbeeld komt mijn veelgebruikte Tetenal-Speed met "Gradation Spezial" te zacht uit, in Eukobrom bevalt het me en in Dokumol wordt het keihard.
Dat wil zeggen dat in mijn proces, waar een Fomaspeed goed uitkomt, een vervelend Tetenal-papier dan verkeerd geëtiketteerd in de doos is gelegd, omdat het eigenlijk "hard" is en niet "normaal" :-) Begrijp je wat ik bedoel?
Bovendien zijn de ontwikkeltijden/gevoeligheden tussen "hard" en "zacht" bij papier met een vaste gradatie niet overdraagbaar. Andere emulsie, ander proces. Zo simpel is het.
Meestal merk je dat alleen niet, omdat je het papier toch volledig ontwikkelt en daarbij vijf graden laat staan.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hoi!
Ik begrijp heel goed dat bijvoorbeeld de ‘normale gradatie’ bij elk papier en elk proces iets anders uitpakt en geen absolute waarde is. Maar als ik bijvoorbeeld twee papiersoorten met een normale gradatie en hetzelfde contrastbereik heb, dan kan ik toch in een standaardontwikkelaar grofweg ongeveer hetzelfde contrast verwachten. Mijn test heeft dit resultaat ook bevestigd. Verschillende "Normal"-papieren hadden dan grofweg ook hetzelfde contrast. Alleen de Fomaspeed was de uitschieter.
Ik heb de Fomaspeed al eerder gebruikt en weet daarom wat ik qua contrast kan verwachten. Ik heb alleen verschillende papieren uitgeprobeerd om er zeker van te zijn dat het echt aan het papier ligt en niet aan de ontwikkelaar, ...
Met vriendelijke groet
Marco