Gast
Hoi!
Ik heb een paar dagen geleden een Classicpan 400-rolfilm in R09 ontwikkeld met behulp van rotatie. Op het eerste gezicht zien de negatieven er prima uit. Maar als je ze vergroot, zie je vooral in homogene vlakken (de lucht) hier en daar kleine zwarte puntjes. Ik vermoed dat de emulsie hier beschadigd is. Op de website van FOTOIMPEX heb ik een paar tips gevonden: azijnzuur als stopbad in plaats van citroenzuur, langzamer roteren of handontwikkeling, hardingsmiddel,...
Ik wil nu echter niet al deze mogelijkheden een voor een uitproberen (ik heb ook geen hardingsmiddel in huis en zou dat eerst moeten bestellen...).
Heeft iemand ervaring met dit probleem en weet iemand wat de precieze oorzaak of oplossing is?
Hartelijk dank
Marco
MirkoBoeddecker
Marco,
Zwarte vlekjes op het negatief of op het positief?
Onregelmatige rand of cirkelvormig?
Helemaal zwart of alleen lichter?
Groeten,
Mirko
Gast
De zwarte stippen zijn in positief. Ze zijn helemaal zwart en onregelmatig (dus niet rond).
Met vriendelijke groet
Marco
MirkoBoeddecker
Hmmmm....klinkt als een verwerkingsprobleem.
Gietproblemen zijn luchtbellen (cirkelvormig) of strepen, omdat er horizontaal op bewegende dragers wordt gecoat.
Ik heb helaas geen andere adviezen dan de hierboven genoemde:
Ga niet boven de 20 graden in temperatuur, gebruik geen te sterk geconcentreerd stopbad, vervang het rotatieproces door voorzichtig kantelen en kijk of het verdwijnt.
Mirko