Gast
Hallo!
Ik heb onlangs Forte Polywarmtone-papier (FB, VC, glanzend) in verschillende formaten gekocht en verwerkt (nieuwe levering na het faillissement; de levering vond plaats in maart 2005 voor 30x40 en in mei 2005 voor 18x24). Beide formaten zijn op dezelfde dag in dezelfde ontwikkelaar (Forte Neutralton) verwerkt, op dezelfde manier gefixeerd en aan de lucht gedroogd.
Het volgende viel me op:
Het 18x24-papier is dikker dan het 30x40-papier en heeft een vrij neutrale beeldtoon, terwijl het 30x40-papier zelfs in de Neutralton-ontwikkelaar neigt naar een duidelijke bruine tint.
Vragen:
Hoe valt dit te verklaren? Zou er niet één en dezelfde emulsie op moeten zitten?
Zou het kunnen dat Forte deels gewoon wordt omverpakt en vervolgens verzonden?
Met welke ontwikkelaar krijg ik het meest waarschijnlijk een warme olijfzwarte beeldtoon in plaats van de bruinachtige?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Met vriendelijke groeten.
Johannes
MirkoBoeddecker
Johannes,
Tot vorige week konden we de 18x24 Classic PW14 nog op drager van museumkwaliteit leveren. Ik geloof dat ook Forte nog een aanzienlijke voorraad van de 18x24 had.
Het gaat dus nog steeds om het oude papier uit de laatste productie in juli 2004.
Dat verklaart het verschil in drager en zorgt ook voor een verschil in beeldtoon, aangezien de nieuwe drager immers een andere ondergrondskleur heeft.
De Forte-ontwikkelaar verkopen we niet. Daar kan ik helaas niets over zeggen. Heb je die van Brenner?
Mogelijke oorzaken voor toonwaardeverschuiving zijn bijvoorbeeld verschillende ontwikkeltijden en ontwikkeltemperatuur. Alleen als je alles constant houdt met een thermometer en een stopwatch, krijg je reproduceerbare resultaten.
Voor groenachtig bruin zou ik echter eerder de Fomatone nemen. De Forte is eerder bruin/bruin.
Groeten,
Mirko
Gast
Bedankt Mirko voor je antwoord!
Het klinkt aannemelijk wat je schrijft, want het verschil in de emulsies is aanzienlijk – zoals gezegd: de 18x24 is neutraal van toon, de 30x40 bruin.
De verdunning, temperatuur en belichtingstijd van de ontwikkelaar waren absoluut identiek (ik gebruik altijd een thermometer, laboratoriumklok, enz.!).
De Forte-ontwikkelaar had ik inderdaad van Brenner! Ik weet niet hoe goed die is, ik had gewoon een restvoorraad die ongeveer een half jaar donker, tot de rand gevuld en voorzien van Protektan was opgeslagen (en naar mijn mening perfect werkte). Kun je me iets over de ontwikkelaar vertellen (kwaliteit, enz.)?
Het viel me alleen de ongelooflijk lange houdbaarheid op (verdunning 1:9, na 8 uur in de bak nog steeds als nieuw)!
Hartelijke groeten van
Johannes
Arthur
Vraag: FORTE Polywarmton = ADOX Polywarmton?
Ik heb ADOX Polywarmton-barietpapier (24x30) besteld en het is me ook opgevallen
- De papierdikte lijkt op die van Agfa MCC, het is niet zwaarder dan ik had verwacht
- De papiertint is ook in de neutrale ontwikkelaar (NEUTOL NE) duidelijk bruinachtig
MirkoBoeddecker
Als je de Polywarmton NIET in een warme tint wilt, komt hij erg mooi uit in de Moersch Blue.
Als alternatief zou ik natuurlijk de Vario Classic aanraden, omdat die juist GEEN warme tint heeft.
Als vervanging/alternatief/vergelijkbaar product voor Agfa zou dat mijn suggestie zijn. Het is echter NIET identiek. Vario Classic heeft een lagere gevoeligheid dan Agfa, een hoger zilvergehalte, een dikkere emulsie en moet onder ROOD LICHT worden verwerkt (dus ook een andere sensibilisatie). Ontwikkeltijd: minimaal 4 minuten totdat ook het laatste restje zilver is gereduceerd.
De nieuwe Forte/Classic/ADOX-drager is zwaarder dan de standaard 180 g dubbelgewichtdrager – dat merk je echter niet per se als je hem 'aanraakt'.
Voor zover ik weet, giet Agfa op 180 g-dragers, maar als ze dat hebben veranderd, des te beter, dan is de levering van deze drager in ieder geval verzekerd :)
Groeten,
Mirko
Arthur
Bedankt, Mirko! Nu is alles duidelijk. :)
Misschien ga ik de Vario Classic ook eens uitproberen, maar ik heb oranje verlichting in de Duka...
FrankJBeckmann
Hoi,
Bij Mirko is er rood licht (begrijp me nu alsjeblieft niet verkeerd :-) ), dat heb ik zojuist ook besteld.
Hoe lang moet de Vario Classic PE worden ontwikkeld? Ook vier minuten?
Tot ziens
Frank
MirkoBoeddecker
Frank,
PE en baryt worden weliswaar op dezelfde machine belicht, die ongeveer 25 keer langzamer draait dan die van Agfa, maar de PE-drager kan niet zoveel zilveremulsie opnemen als de baryt-drager.
Daarom komt er bij de baryt-variant “meer” op.
Na 2-3 minuten zou de PE volledig ontwikkeld moeten zijn.
Groeten,
Mirko
VARIO CLASSIC ALLEEN BIJ ROOD LICHT!
Het werkt alleen met een bepaalde oranje kleur. Ilford-oranje werkt NIET.
Probeer het alsjeblieft niet eens. Blijf er gewoon vanaf ;-)
FrankJBeckmann
Hallo Mirko,
Bedankt, dan zit de ontwikkeltijd ongeveer tussen de Foma Speed Variant en de Polywarmtone in.
Mijn mooie natriumdamplamp werkt helaas ook niet met sommige soorten papier. :-(
Tot ziens
Frank
PS: Jullie software stuurt grappige rekeningen. :-)