CPD
Hallo,
ik heb een vraag voor de eigenaren van een Yashica met twee objectieven.
Ik heb er nu mijn tweede; bij de eerste was de sluiter helaas vastgelopen. Een reparatie was te duur, want op eBay zijn werkende exemplaren goedkoper te vinden.
De eerste leverde buitengewoon hoge en contrastrijke beelden, maar bij de tweede bleek de lens een echte miskoop te zijn. Waren er zulke kwaliteitsverschillen? Van buitenaf gezien lijkt de lens in orde te zijn.
Kun je eigenlijk nog ergens passende gel-filters krijgen? Het zou kunnen dat een deel van de gebrekkige beeldkwaliteit te wijten is aan het ontbreken daarvan. Aan de andere kant gebruikte ik die bij de eerste Yashica ook niet.
Groeten, CP
Gast
Hallo!
Ik heb er zelf twee: een Yashica Mat 'zonder nummer' en een 124G, en ze werken allebei best goed, met vergelijkbare resultaten; heb je al eens gecontroleerd of de scherpstelling goed is afgesteld? Stel eens de scherpte via het matscherm vast en vergelijk of het beeld dan ook scherp is op het filmvlak (door een matscherm tegen de filmgeleider te plaatsen). De zoekerlens en de opnamelens kunnen ten opzichte van elkaar onjuist zijn afgesteld...
Wat betreft de zonnekap: in theorie zouden bajonet 1 - zonnekappen moeten passen – die zijn als Rollei-origineel vrij vaak te vinden op eBay, maar vaak niet bepaald goedkoop; originele Yashica bajonetsluiting 1 zonnekappen zijn iets zeldzamer, en bij een Amerikaanse aanbieder op eBay zijn er in India nagemaakte bajonetsluiting 1 zonnekappen te vinden, evenals adapters van bajonetsluiting 1 naar 46, 49 of 52 mm filterdraad.
Maar let op! De Yashica's hebben slechts in theorie bajonet 1 – in de praktijk is de bajonetring op mijn Yashica Mat waarschijnlijk een paar honderdste millimeter dikker, waardoor mijn originele Rollei baj. 1-zonnekap er absoluut niet op past – op de 124 G lukt het wel (maar dan ook alleen met wat kracht...)
Ik vind zonnekappen juist bij TLR's onmisbaar vanwege de ver naar voren in de vatting liggende frontlenzen en de deels ontbrekende streulichtkappen in de behuizing!
cfb_de
Hallo Roman,
Op mijn Yashica-D passen de originele Rollei-Geli, de originele Rollei-Geel/Midden en de BW-Oranje perfect. Allemaal Rollei-Bajonett-I. En de Yashinon heeft scherpte en vanaf diafragma 5,6 is hij boven elke twijfel verheven.
Van een "afwijking van enkele honderdsten" bij de filterbevestiging is hier geen sprake.
Het enige nadeel van dit fototoestel is het slechte ontwerp van de camera wat betreft de draagtas. Scherpstellen en filmtransport aan één kant komt mij weliswaar ergonomisch goed uit, maar leidt er onvermijdelijk toe dat de leren tas juist daar op de dunste plek scheurt. Daarna hangt het ding nooit meer recht voor de buik. Waarom hebben de Japanners dat niet ook geoptimaliseerd? Geen idee. Blijkbaar waren ze in de jaren '70 nog niet zo goed.
Met vriendelijke groeten,
Franz
CPD
Hallo Franz,
De Yashica zit bij mij in een schoudertas van de Bundeswehr (ik geloof dat die ‘Kampftasche klein’ heet, het is alweer een tijdje geleden ...). Ik vind deze enorm handig, omdat je de camera er snel uit kunt halen en er ook nog ruimte is voor een paar filmrolletjes, een lichtmeter enzovoort. Bovendien zijn deze tassen vrij goedkoop en als de kleur je niet bevalt, kun je hem altijd nog zwart verven. Ik ben nooit erg blij geweest met diensttassen, ongeacht hun herkomst! Iemand bedacht ooit de term "dienstbelemmerende tas".
Groeten, CP
cfb_de
Hallo CP,
Ik vind de originele leren hoes erbij niet echt onpraktisch. Het enige wat echt vervelend is, is dat je de Geli eraf moet halen voordat je het deksel dicht kunt doen.
In tegenstelling tot de KB-Knipsen-Dackelsägen heeft deze lederen hoes echter een onbetwistbaar voordeel: de camera is beschermd en toch klaar voor gebruik na het openen van één enkele knoop en het omhoogklappen van de zoeker.
"Kleine gevechtstas" is trouwens correct. Ik neem zo'n ding ook graag mee. Twee Russische Leica's erin, een 35 mm erbij, een contourzoeker, tien filmrolletjes. En er past ook nog wat te eten in. Zo heb ik mijn laatste militaire oefening gedaan :-)
Eigenlijk is alleen het goede oude NVA-exemplaar in "een streepje geen streepje" nog geschikter. Daar is de indeling van de binnenkant praktischer voor ons fotografen en bovendien ziet het er "cooler" uit.
Franz
CPD
Hallo allemaal,
Bij mijn huidige Yashica kun je, in tegenstelling tot mijn eerste, de filmdrukplaat verstellen. Dat was me niet opgevallen, dus stond hij helaas ingesteld op 220-film. Ik ben nu benieuwd of de onscherpte daaraan lag.
Voor de Geli heb ik nu ook nog een andere oplossing gevonden: er zijn adapters van BI naar M30.5. Dat zou ook het voordeel hebben dat je makkelijker aan filters kunt komen, maar de Geli zou dan een ronde doorsnede hebben in plaats van de originele vierkante, waar ik de voorkeur aan geef.
Maar nu viel me nog iets op: het drukpunt bij het afdrukken is, excuseer de uitdrukking, maar die dekt de lading het beste, wazig. Met een kleine draadontspanner gaat het al beter.
Kan men de ontspanknop losschroeven zonder dat de helft van het binnenwerk van de camera in de vorm van veren, ringen enz. tevoorschijn komt?
Groeten CP
cfb_de
Hallo CP,
- Een ander filter erop schroeven: dat heb ik nog nooit gedaan. Ik zou ook niet weten wat dat zou opleveren. Het "niet-drukpunt" is waarschijnlijk constructief vastgelegd.
- Geli/filteradapter: filters zijn voor weinig geld verkrijgbaar bij El's Filterkiste. Die verkoopt BW-filters, met vijf dagen levertijd ook in bajonet-1. Mirko kan dat waarschijnlijk ook. Voor mijn oranjefilter heb ik nog geen twintig surrogaatmark betaald.
In tegenstelling tot de adapter heeft dit het voordeel dat de gel nog steeds aan de buitenkant om het filter wordt aangebracht en je zo gel *en* filter kunt gebruiken zonder dat er enig gevaar op vignettering bestaat.
Om die reden heb ik ongeveer evenveel waardering voor B1-M30,5-adapters als voor de hoogwaardige tele- of groothoekvoorzetten.
Franz
CPD
Hallo Franz,
bedankt voor de tips. Ik heb even op eBay gekeken; filters en gel-filters zijn niet zo zeldzaam, en B1-filters zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar bij B&W of Heliopan.
Dat ontbrekende ontspanknopje is wel een beetje vervelend (misschien moet je er gewoon aan wennen), maar met mijn miniatuur-draadontspanner werkt het redelijk. Vreemd alleen dat mijn eerste Yashica Mat wel een duidelijk drukpunt had. Die had echter geen schroefdraad voor een draadontspanner (je kon ook alleen 120-film gebruiken), je moest een ring eraf draaien en een Leica-kap erop schroeven. Ergens spreekt het idee me aan om de oude Yashica te gebruiken als onderdelenvoorraad voor mijn huidige camera.
Groeten, CP
CPD
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe.
Ik heb nu, het ging heel snel, een originele gel.
Ik heb het scherpstelvlak gecontroleerd volgens de tip van Roman.
De resultaten zijn veel beter, maar – hoewel een vergelijking in dit geval niet helemaal eenvoudig is – niet helemaal zo goed als bij mijn oude Yashica. MAAR: bij gebruik van een licht geelgroen filter presteert de lens vanaf diafragma 8 uitstekend wat betreft helderheid. Er lijken dus verschillen te bestaan tussen de Yashica-lenzen van verschillende leeftijden (misschien zijn het ook kwaliteitsverschillen binnen een partij, dat schijnt niet zo zeldzaam te zijn).
Nu nog een vraag: je hoort steeds weer dat de binnenkant van de camera nogal gevoelig is voor strooilicht. Kun je dat verbeteren door de binnenkant te behandelen met een speciale camera-lak?
Groeten, CP
cfb_de
Hallo CP,
Wat betreft strooilicht in de camera heb ik tot nu toe geen klachten over mijn -D. Maar bij de Yashinon (niet alleen bij de mijne; Pillendreher van het andere forum heeft me dat ook bevestigd – hij heeft een nieuwere lens) is het gel-filter aan de buitenkant echt een must. De lens is gevoelig voor strooilicht:

(Ja, zelfs een dubbeloog is geschikt als camera voor slechte kiekjes.)
Franz