CPD Hallo, In de catalogus staat vermeld dat de Ilford XP2 waarschijnlijk volledig uit de handel wordt genomen. Is daar al meer over bekend? Het was weliswaar nooit mijn favoriete film, maar voor bepaalde doeleinden is hij gewoon ontzettend handig. Groeten CP
MehmetCati Hoi! Ik heb gelezen (ik geloof in FOTO MAGAZIN) dat de XP2 nog steeds op de markt blijft, maar dat de SFX uit de handel wordt genomen. Tot nu toe kon ik de XP2 nog steeds via mijn dealer kopen, maar voor de SFX is het nu inderdaad moeilijk geworden. Inmiddels ben ik echter toch overgestapt op de Maco Cube 400c en ik moet zeggen dat deze vergelijkbaar is met de SFX, maar voor mij zelfs een stuk beter presteert (puur subjectief) dan de SFX. Ik ga eens kijken of ik het artikel kan vinden. Misschien staat er meer informatie over de XP2 in. Groeten Mehmet P.S: In het begin had ik naast de XP2 ook de Kodak BW 400 CN uitgeprobeerd. Maar ik vind hem echt waardeloos... Helaas is hij met 2,50 euro in de plaatselijke DM-winkel een stuk goedkoper dan de XP2. Zucht….
CPD Hallo Mehmet, Ik heb ongeveer hetzelfde gevoel bij de Kodak als jij. Het is niet echt leuk om ermee te werken; op zwart-witpapier kun je hem eigenlijk wel vergeten. De SFX was trouwens al die tijd niet zo makkelijk te krijgen, in ieder geval niet via mijn plaatselijke dealer, hoewel die wel zijn best deed, Groeten, CP
MehmetCati Hoi! Ik heb het artikel gevonden. Het stond in "foto MAGAZIN", nummer 3 van maart 2005 (met de special: Zwart-wit). Ik citeer even de korte tekst over de XP2 "... Ilford heeft de infraroodgevoelige SFX 200 uit de handel genomen, maar de goed verkopende XP2 gewoon op de markt gelaten..." Dit nummer van foto Magazin (special Zwart-wit) was trouwens behoorlijk informatief. Er staat het een en ander in over zwart-witfilms. Hierdoor ben ik ook op FOTOIMPEX en op dit forum terechtgekomen. Groeten Mehmet
MehmetCati Hallo Thomas! Volgens jouw lijst zou de Microphen van Ilford inmiddels ook beschikbaar moeten zijn. Maar dat is niet zo, toch?... Helaas. Mijn leverancier weet nog steeds niet wat hij ervan moet denken en krijgt geen definitief antwoord over wanneer het product beschikbaar komt. Ook het antwoord van Bon Image (de nieuwe distributeur voor Ilford-producten) helpt niet echt verder >> Geachte heer Cati, we verwachten dat de productie van MICROPHEN en ID-11 de komende maand weer op gang komt, zodat beide ontwikkelaars naar verwachting in mei weer beschikbaar zullen zijn. Met vriendelijke groeten Günther Neugebauer BON IMAGE GmbH Nordring 29 D-65719 Hofheim am Taunus T: +49 (6192) 95589 - 00 F: +49 (6192) 95589 - 20 << Dat was in maart. En tot nu toe heeft niemand de Microphen-ontwikkelaar te koop. De beschikbaarheidslijst lijkt dus niet helemaal correct te zijn. De SFX is, zoals gezegd, bijna niet meer verkrijgbaar, maar de XP2 is nog steeds te krijgen. Ik heb net nog twee SFX'en kunnen bemachtigen. Dat was alles. Ik heb een paar dagen geleden nog 5 XP2's gekocht en de Microphen was er toen nog steeds niet. Groeten Mehmet