Gast
;)
Hoi!
Ik ben nog een beginner op het gebied van zwart-witfotografie, maar heb inmiddels wel wat ervaring opgedaan met HP5-, FP4-, SFX-, Cube 400c- en Tri-X-films (mijn favoriete ontwikkelaars: Emofin-poeder en RODINAL).
Ik heb inmiddels ook wat ADOX- en Tura-films (400) uitgeprobeerd en ben daar best tevreden over.
Nu heb ik 12 belichte Lucky SHD 400-rolletjes en ben ik op zoek naar wat ervaringen met deze film wat betreft ontwikkelaars.
Zijn er andere ontwikkelaars dan de D-76 waarmee de film "goed uitkomt"?
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zou graag wat indicaties krijgen over de ontwikkeltijden.
Tot nu toe heb ik één indicatie met betrekking tot RODINAL:
Bij 1+50 14-16 min.
Ik heb ergens gelezen dat Tanol goed te gebruiken is voor de 100 Lucky.
Ik weet alleen niet wat een vlekontwikkelaar is!
Kan iemand mij deze term uitleggen?
Nog een beginnersvraag:
Ik heb het tanksysteem 1500 van Jobo om films te ontwikkelen.
In mijn bus passen twee films.
Als ik nu een ontwikkelingsbad bereken, zijn de gegevens altijd voor één film.
Bij RODINAL bijvoorbeeld 1+25 voor één film, zoveel minuten.
Als ik nu twee films wil ontwikkelen, moet ik dan 1+12,5 berekenen voor de oplossing (er past net 500 ml in de ontwikkelbus) en de bijbehorende tijd voor één film nemen? Of moet ik de tijd iets verlengen?
Als ik nu de extra uitbreiding van Jobo aanschaf, kan ik in totaal 5 films tegelijk ontwikkelen. Moet ik dan de aangegeven verdunning van 1+25 gewoon door 5 delen en de tijd nemen zoals voor een enkele film?
Waar moet ik op letten?
Met Emofin ging het heel eenvoudig:
1 l is genoeg voor 15 KB-films. Ik heb volgens de voorschriften telkens 1 l aangemaakt en vervolgens met 500 ml voor mijn tank telkens 7 films ontwikkeld.
Dat werkte prima en ik was altijd tevreden.
Nou, ik hoop dat iemand me kan helpen.
Alvast hartelijk dank
Groeten
mehmet cati
CPD
Hallo Mehmet,